از هرمی کومونیستی به مرکز فرهنگ و هنر و تکنولوژی

تحریریه معماری آرل
تغییر کاربری ساختمان کومونیستی آلبانی از یک ساختمان نمادین به یک مرکز فرهنگ، هنر و تکنولوژی به برنامه ای مهم از پروژه های گروه معماری MVRDV تبدیل شده است. این ساختمان قدیمی (Tiranera Pyramid) به عنوان یک نشانه شهری صلب و بلا استفاده در آلبانی تبدیل شده بود که به درخواست مدیریت شهری و شهرداری به مکانی برای رشد و ارتقاء جوانان تیرانا احیا خواهد شد. از مهم ترین ویژگی های تغییر ساختمان می توانیم به نورگیرها برای طراحی داخلی اشاره کنیم.

هرم تیریانا در سال 1988 به عنوان موزه هکتا برای رهبر پیشین کومونیست آلبانی افتتاح گردید. اما در طول دوران رکود اقتصادی و به دلیل هزینه های بالای نگهداری، این مجموعه به حال خود رها شد. این مجموعه در زمان جنگ بالکان مدتی هم به کلوپ شبانه برای نیروهای ناتو تبدیل شد. لذا گروه MVRDV برنامه های گسترده ای برای بازسازی و تغییر کاربری ساختمان داشت. 

با توجه به فضای بسته و غیرقابل دسترس ساختمان، تعبیه ورودی های متعدد برای فضای مجزا الزامی بود. این ساختمان قرار است عرصه های پر رفت و آمدی مانند: گالری، بخش هنرهای تجسمی و مرکز ارائه تکنولوژی های مدرن را به نمایش بگذارد. ارتفاع سقف ساختمان می بایست گسترده تر شود و از بافت سبز برای پوشش برخی دهلیزها و دهانه استفاده خواهد شد. زیر ساختمان نیاز به تعبیه سیستم های عامل پرتعدادی است تا نورپردازی، تهویه و امکانات برای بخش تکنولوژی را فراهم کند. اکثر کاربران ساختمان دانشجویان یا محققان جوانی هستند که به مکانی مهم و آشنا برای ارائه پروژه های خود نیاز دارند. 

تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7209.html