طراحی ویلای بروتالیست توسط فیلیپ اسدی

تحریریه معماری آرل
طراحی ویلای بروتالیست به نام "خانه H" با نفوذ پرتوهای شرقی و غربی نور توسط نمای شیشه ای گسترده منجر به ساختاری یکپارچه بتنی شده است. فیلیپ اسدی، معماری شیلیایی طبق سبک و سیاق همیشگی خود کلیات را به جزئیات ترجیح می دهد و طراحی یک ساختار واحد را ارجع تر می داند. اینکه به جای ساخت یک اتاق، یک ساختار را در سایت ساکن کنیم. بخصوص اینکه در اکثر پروژه های وی بتن به عنوان متریال کار مورد استفاده قرار می گیرد. 

سازه ویلا

فیلیپ اسدی روند طراحی ویلای H را با توجه به امکانات فنی پروژه پیش برده است. از بالا به پایین ویلا، سقف از دو تیر اصلی در جهت شمال و جنوب به طول 41 متر و 1.40 متر ارتفاع قرار گرفته است. تیرها توسط چهار دیوار باربر پشتیبانی می شوند که از هر دو طرف توسط دستک های بتنی به طول 7 متر امتداد یافته اند. این فرمت بر روی دو تیر طولی از ضلع دیگر ویلا تعبیه شده که ان دو حامل بر روی تخته سنگ قرار گرفته اند.

طراحی داخلی

این پروژه شامل یک دسترسی مستقیم می باشد که عرصه های نشیمن، غذاخوری، آشپزخانه و پذیرایی می باشد که بدون پارتیشن و ستون نزدیک هم قرار گرفته اند. حتی سرویس بهداشتی و حمام هم در سطح اصلی ویلا تعبیه شده، با این تفاوت که این دو فضا نسبت به مابقی عرصه ها جدا شده اند. دیوارهای باربر و تیرهای گسترده فرصت مناسبی را به طراح داده تا از یک فضای گسترده بهره ببرد و سیرکولاسیون را با توجه به یک پلان باز طراحی کند. طبقه پایین به اتاق خواب مستر و اتاق خواب های کوچک اختصاص داده شده است. تیرهای طولانی بخشی از عناصر دکور تبدیل شده اند و بخش از دکوراسیون پذیرایی را که تلویزیون و دیوار چوبی بین آن تعبیه شده را پوشش داده اند. سیرکولاسیون عمودی از یک راه پله و رَمپ تشکیل شده که هر دو طبقه زیرین را به طبقه اصلی متصل کرده اند.

طراحی نما

با وجود اینکه پوسته ساختمان بتنی بوده و سبک معماری ویلا بر اساس ویژگی های بروتالیست اجرا شده، نمای شیشه ای به زیبایی با تراس گسترده پیوند خورد است. دو ضلع ساختمان شامل شیشه های سرتاسری بلند است تا نور شرق و جنوب را به ساختمان منتقل کند. یک بخش از نما تراس بزرگ به همراه سقف کنسول طویل آن می باشد که برای پذیرایی مهمان و استراحت در خارج از خانه مناسب بوده و حجم ساختمان را دستخوش زیبایی بصری کرده است.
















تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7205.html