طراحی آپارتمان مهرآباد

تحریریه معماری آرل
برای آنهایی که به مدت طولانی در خانه های ویلایی یا تک واحده با یک حیاط زندگی کرده اند، مهاجرت به آپارتمان و تغییر سبک زندگی بسیار دشوار است. از دست دادن بسیار از مزایای مطلوب خانه های تک واحده مانند: استقلال، ارتباط با طبیعت، سلسله مراتب و تهویه مطبوع برای افرادی که می خواهند به زندگی در آپارتمان روی بیاورند مشکل است. با این حال کارفرمای پروژه آپارتمان مهرآباد تصمیم گرفت که خانه تک واحده خود را به آپارتمانی سه واحده برای خود و فرزندانش کند. طراحی خانه مهرآباد تلاشی بر دفع تأثیرات یکنواخت و منفی آپارتمان های روتین به شمار می رود.

با توجه به جایگاه خانه پدر و مادر در بالاترین طبقه، بخشی از منطقه سقف به عنوان حیاط (معادل حیاط قدیمی در خانه قدیمی پدربزرگ) برای این واحد در نظر گرفته شده است به شمار می رود. برخی از کاربری حیاط قدیمی خانه مانند: باغچه، تخت، و باربیکیو در عرصه حیاط جدید بازسازی شده اند.

برای ایجاد حداکثر فضای بصری بین واحد بالا و حیاط، سقف پذیرایی ساختمان در دو بخش به باز شده و نورگیر در ان تعبیه شده است. به همین دلیل بازشوی سقف یک المان کاربردی برای تهویه مطلوب و نورگیر هم به شمار می رود. ایجاد یک بازشو در ضلع شمالی ساختمان به عنوان پاسیو در کنار واحد خانواده و خلق یک دیوار سبز داخل آن به منظور طراوت و شادابی ساختمان تعبیه شده است. 

همانطور که خانه پدربزرگ دارای یک فضای نیمه باز و مفید (ایوان) در کنار سالن اصلی بود، سعی شده تا معادل مدرن این عرصه در آپارتمان در ضلع شمال تعبیه شود. طراحی نمای پروژه هم با توجه به پاسیوها و بازشوها تعبیه شده تا خانه در تمام طول روز از نور طبیعی مناسب بهره ببرد.

















تحریریه معماری آرل
منبع: archello.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7194.html