طراحی کلینیک دامپزشکی با فلسفه فرم تابع عملکرد

تحریریه معماری آرل
طراحی کلینیک دامپزشکی یکی از مهم ترین کاربری های فضاهای درمانی به شمار می رود و با افزایش مردمی که به نگهداری حیوانات خانگی علاقمندند، تعداد مراکز درمانی حیوانات هم رو به افزایش است. کلینیک دامپزشکی Oasis یک مرکز درمانی کامل با امکاناتی مانند: اتاق جراحی مغز و اعصاب، جراحی ارگان های داخلی، ارتوپد مختص حیوانات می باشد. بر اساس فلسفه بازگرداندن عملکرد و کمک به همزیستی حیوانات و انسان ها کنار هم، در این مرکز فضاها به صورت دقیق و بر اساس اصول طراحی دامپزشکی تفکیک شده اند تا مراقبت و توانبخشی به بالاترین حد خود ارتقاء یابد.

از آنجایی که یک کلینیک دامپزشکی شامل حیوانات بیماری است که از زخم های شدید، شکستگی و بیماری های عصبی رنج می برند، تعبیه یک مکان برای جلب رضایت و اطمینان مشتریان الزامی بود. به همین دلیل به درخواست کارفرما فضای درمانی حیوانات و منطقه انتظار توسط پارتیشن های شیشه ای جدا شد. البته فضای کلینیک زیاد از هم جداسازی نشده، و نیازی به جداسازی کافه و فروشگاه حیوانات نبود. اما طراحی یک کلینیک تخصصی دامپزشکی با کارایی صحیی می بایست دارای سیرکولاسیون و فضاهای عملکردی کاملی باشد تا برای مراجعه کنندگان و بیمار مشکلی ایجاد نکند. 

پس از ورود به ساختمان، بخش آزمایشگاه و اورژانس قرار دارد که با نورپردازی ملایم و رنگ های خنثی فضایی آرامش بخش را ایجاد نموده است. اساس طراحی کلینیک بر اساس برنامه ریزی و الویت بندی بین هر فضای درمانی بوده که با راه حل های سیستماتیک حل شده است. فلسفه طراحی این مکان با توجه به سبک "کمتر بیشتر است" میس وندرو و "فرم تابع عملکرد" لویی سالیوان می باشد. شکل زیبای کلینیک Oasis با توجه به توابع و ارتباط فضایی دقیق خود، مکان را برای مراجعه کننده و کاربران تسهیل مرده است.


















تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7192.html