راهنمای جامع و کاربردی برای دکوراسیون داخلی فضاهای کوچک

تحریریه معماری آرل
صرف نظر از ابعاد فضایی که در آن زندگی می کنید می توانید با در نظر گرفتن قوانینی که مربوط به دکوراسیون فضاهای کوچک است، این فضاها را بزرگتر جلوه داده و حداکثر استفاده را از آنها ببرید. رعایت این نکات در دکوراسیون فضاهای کوچک هم امکان بهره گیری از این فضاها را به حداکثر رسانیده و همچنین باعث می شود که فضا یا خانه شما خیلی بزرگتر به نظر برسد.

مبلمان در طراحی فضاهای کوچک
یکی از بزرگترین اشتباهات در طراحی فضاهای کوچک این است که فضا را با مبلمان های بزرگ پر کنید. فضاهای کوچک تر نیاز به مبلمان هایی با مقیاس کوچکتر و سبک تر نیز دارند. اگر یک مبلمان بزرگ در اختیار دارید مشکلی نیست و می توانید از همان به عنوان اصلی ترین آبجکت فضای خود استفاده کنید و سپس متناسب با آن ابعاد سایر اشیایی را که برای فضا خود انتخاب می کنید، کوچک در نظر بگیرید.
در بسیاری از فضاهای کوچک خیلی مهم است که حس محصور شدن درون یک جعبه یا قوطی به شما دست ندهد. به همین دلیل اثاثیه ای انتخاب کنید که ساده هستند و خطوط مشخصی دارند و خیلی پیچیدگی ندارند. فضا را با استفاده از یک سری المان های عمودی متوازن کنید. مثلا استفاده از یک اثر هنری مینیمال یا یک گلدان ایستاده خیلی باریک ولی بلند.
صندلی ها و مبلمان های بدون دسته برای فضاهای کوچک خیلی مناسب هستند چرا که بازتر و سبک تر به نظر می رسند. به علاوه مبلمانی که پایه های مشخصی دارند و پایه های آنها توکار نیست برای فضاهای کوچک می توانند گزینه بهتری باشندو به لحاظ بصری می توانند فضای کوچک را بزرگتر جلوه دهند.
برای انتخاب هر نوع مبلمانی که وجود آنها در فضای شما ضرورت دارد، سعی کنید از میان نمونه هایی از آنها که ابعاد کوچکتر دارند انتخاب خود را انجام دهید. مثلا استفاده از مبل های لاوسیت به جای کاناپه یا یک تخت خواب سایز دو نفره معمولی به جای تخت خواب سایز کوئین. یا اینکه از مبلمانی استفاده کنید که زمانی که آنها را لازم ندارید قابلیت جمع شدن داشته باشند مثل میز ناهارخوری هایی که میز آنها قابلیت تبدیل برای تعداد بیشتر را دارد یا حتی صندلی های تاشو.
حتی در کوچکترین فضاها سعی کنید که فضا را طراحی کنید. از فرش و مبلمان برای ایجاد فضایی برای گفتگو یا هر نوع فضای تعریف شده دیگری در محل زندگیتان استفاده کنید.
زمانی که یک فضای کوچک را طراحی می کنید از قفسه های باز و شلف نیز استفاده کنید. قفسه ها و کمد های بسته باعث می شوند به لحاظ بصری دیوارها جلوتر بیایند و در نتیجه فضای شما حتی کوچکتر نیز دیده خواهد شد.
اشیا و مبلمان های چند منظوره برای فضاهای کوچک بسیار مناسب هستند. مبلمان هایی که چند عملکرد را با هم انجام می دهند برای شکل دهی به یک فضای کوچک می توانند خیلی خوب عمل کنند. مثل یک زیرپایی جلومبلی که در داخل خود فضایی برای گذاشتن وسایل نیز دارد، این فضا هم محلی برای انبار کردن پتو و ملحفه یا کتاب ها است و هم خود زیرپایی، مکان مناسبی است که بتوانید پای خود را روی آن بگذارید و استراحت کنید.

دکوراسیون در طراحی فضاهای کوچک
پرده ها را از سقف آویزان کنید و نه از بالای قاب پنجره ها. این کار باعث می شود ارتفاع و عمق فضا بیشتر به نظر آید. اگر ترجیح می دهید از کرکره استفاده کنید آنها را داخل قاب پنجره نصب کنید نه بالای قاب پنجره.
از اشیا دکوراتیوی که از جنس شیشه، آینه و سایر متریال های رفکلتیو یا شفاف هستند استفاده کنید تا نور را انعکاس داده و همینطور در فضا به صورت بی وزن به نظر بیایند.
از بی نظمی در این فضاها تحت هر شرایطی خودداری کنید. وسایل خیلی زود در اتاق های کوچک بهم ریخته و روی هم تلنبار می شوند. زمانی که یک اتاق کوچک را دکور می کنید تمام وسائلی را که استفاده می کنید بشمارید و جایی برای آنها در نظر بگیرید.
نورپردازی خوب برای هر فضایی حائز اهمیت است اما برای یک فضای کوچک، طرح ریزی یک نورپردازی خوب یک ضرورت می باشد. نور طبیعی که از پنجره ها به فضا وارد می شود به صورت خودکار حس روشنی و باز تربودن فضا را به اتاق خواهد آورد بنابراین تا جایی که ممکن است جلوی نور طبیعی را نگیرید. روشنایی های داخلی خود را به نحوی طرح ریزی کنید که به بهترین حالت بر روی فضای شما اثر بگذارند.
 
رنگ و نقش در طراحی فضاهای کوچک
رنگ های تیره حتی برای فضاهای بزرگ می توانند باعث شوند که این فضاها کوچکتر به نظر برسند. هر چه از رنگ روشن تری استفاده کنید، فضای شما بازتر به نظر خواهد رسید. در فضاهای کوچک از رنگ های تیره فقط برای آبجکت های کوچک و به عنوان نقطه تاکید استفاده کنید.
استفاده از پترن راه راه برای فضاهای کوچک مناسب است چرا که باعث می شود فضای شما بلندتر یا عریض تر دیده شود.
از تنها یک رنگ برای فضای خود استفاده کنید. برای دیوارها و قرنیزها از یک رنگ مشابه استفاده کنید. از همان رنگ یا پرده روشن تر آن برای رنگ آمیزی سقف استفاده کنید. برای اینکه به فضای خود عمق و کمی کنتراست بیشتر بدهید، از یک بافت و نقش که از همان رنگ یا پرده های آن در آن استفاده شده است نیز می توانید بهره بگیرید.

زمانی که یک فضای کوچک را طراحی می کنید از رنگ های تیره تر یا رنگ های شاخص تر برای زمینه دادن به فضایتان استفاده کنید. کاربرد این رنگ ها را محدود به تراز دید و یا حتی پایین تر از آن کنید. این کار باعث می شود چشم شما به بالا حرکت کرده و همینطور سقف فضا بالاتر به نظر برسد و اینگونه فضا بزرگتر به نظر خواهد آمد.
یک ایده در طراحی فضاهای کوچک این است که یک دیوار را با یک رنگ خاص رنگ آمیزی کنید و بعد برای بقیه فضا از رنگ های خنثی استفاده کنید. انتخاب یک المانی که بتواند در فضای شما شاخص باشد و نقطه تاکیدی به وجود آورد باعث می شود که فضا زنده به نظر برسد و حس تنگ بودن و کوچکی در این فضا به شما دست ندهد.
زمانی که از نقوش و پترن ها برای فضاهای کوچک استفاده می کنید از نسبت 2 به یک استفاده کنید. دو پترن با مقیاس کوچک در کنار یک پترن با مقیاس بزرگتر و طرح شاخص تر. در نتیجه خروجی کار شما جذاب تر خواهد بود.

تحریریه معماری آرل
منبع: دکوبوم



لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7145.html