طراحی مرکز خرید چند منظوره Kulturbau

تحریریه معماری آرل
طراحی مرکز خرید "Zentralplatz" به عنوان مسابقه طراحی با موضوع بازسازی مجموعه تجاری عظیم برای میدان اصلی شهر کوبلنتس ارائه شد. این برنامه شامل 20،000 مترمربع فضا برای طراحی خرده فروشی و عرصه های متنوع برای اهداف فرهنگی، گردشگری فضای جامع شهری در نظر گرفته شده است. تقسیم بندی کلی این فضای تجاری به شیوه ای است که کل حجم مجموعه به دو بخش تقسیم شده و مرکز خرید Zentralplatz بین دو کالبد واقع شده است.
در ادامه با آرل همراه باشید...

جداسازی عملکرد در این احجام مستقل ، کارایی آنرا افزایش داده و می تواند توسعه و زنده بودن ساختمان را در دراز مدت به دنبال داشته باشد. تعبیه دو ساختمان و میدان در وسط مجموعه باعث ایجاد فضایی شده که شباهت زیادی به مرکز شهری دارد و به عنوان نقطه ثقل پروژه عمل می کند.  با توجه به موقعیت دقیق ساختمان و طراحی نمای آنها، جریان عابران پیاده که باعث ایجاد میدان مرکزی در محیط عمومی می شوند، به شیوه ای موثر و منطقی سازماندهی شده است. این دو ساختمان با همپوشانی یکدیگر، باعث تکمیل و تقویت نما از دید معماری و شهرسازی میشود.

ساختمان Kulturbau به غیر از مراکز خرید شامل کاربرای های متنوعی اعم از: کتابخانه عمومی، موزه و اطلاعات توریستی شهر کوبلنتس می باشد. تجمع مؤسسات فرهنگی مختلف در زیر یک سقف به بازدید کنندگان این فرصت را میدهد تا از همکاری بین نهادهای مختلف ارائه استفاده کنند.
حجم  Kulturbau دارای یک نمای دوگانه تحت عنوان سازه ای-صیقلی است به این گونه که silk-screened glass (صفحه نمایش چاپ روی شیشه ابریشم) ساختمان را مانند پوسته ی دوم خود در بر می گیرد. این پوسته، یک نمای فیلتر شده از داخل به خارج را فراهم می کند که دید مبهمی را از درون ساختمان به فضای بیرون ایجاد میکند. در نمای بیرونی یک شکاف بزرگ دیده میشود که این بریدگی امکان دید مستقیم لابی و مناطق ورودی را به بازدیدکننده می دهد.


معماران: Benthem Crouwel Architects
موقعیت :کوبلنتس ، آلمان
سال پروژه: 2013
عکس ها:  Jens Krichner



تحریریه معماری آرل
مترجم: سنا رستگار
منبع:archdaily.com



لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7144.html