طراحی یک کارخانه در تناسب با بستر و بافت منطقه مسکونی اطراف

تحریریه معماری آرل
استودیو طراحی TRANS در منطقه مسکونی Ghent در کشور بلژیک، کارخانه ای را طراحی کرده است که فرم سقف آن متاثر از بناهای موجود در همسایگی این بنا می باشد. استودیو TRANS این پروژه را برای یک کسب و کار بومی در زمینه بسته بندی مواد غذایی به نام Ryhove طراحی کرده است که از سال 1980 در محدوده مرکزی Ghent در بلژیک مشغول به فعالیت در این زمینه می باشد. با گذشت دهه ها از فعالیت این کمپانی، تسهیلات این شرکت قدیمی شده و دیگر فضای کاری آن مناسب یک کمپانی موفق نبوده است و در نتیجه نیاز به احداث کارخانه ای جدید به وجود آمده است.
به جای ساخت یک کارخانه جدید در محدوده شهرک صنعتی که اطراف شهر قرار دارد، کمپانی Ryhove تصمیم گرفت که بنای فعلی این کارخانه را بازسازی کرده تا کارکنان آن بتوانند در نزدیکی محل سکونت خود به فعالیت شغلی خود نیز بپردازند. در طراحی کارخانه جدید سعی شده است که فرم طراحی به نوعی مکمل بافت این منطقه مسکونی باشد که عموما متشکل از خانه های ردیفی می باشند.

در ورودی قسمت بارگیری کارخانه، یک فرم شیروانی سه بار تکرار شده است تا سقفی برای فضاهای اداری طبقه اول تشکیل دهد و همچنین سرپناهی برای وسایل نقلیه ایی باشد که زیر آن جای می گیرند. فرم این سقف متاثر از فرم سنتی سقف های خانه های اطراف بوده اما در آن از فلز تاخورده استفاده شده است تا ماهیت صنعتی این بنا را نیز بازتاب دهد.
نمای وسیع و روبه خیابان این بنا نیز به دهانه هایی به عرض 5 متر تقسیم بندی شده است که این ابعاد تقریبا متاثر از تناسبات بناهای مسکونی اطراف می باشد. کمپانی Trans  در مورد این پروژه اظهار می کند: " هدف اصلی این پروژه این بوده است که یک بنای صنعتی در میانه یک فضای مسکونی قابل پذیرش باشد. به همین دلیل گونه شناسی خانه های ردیفی به عنوان منبع الهام اصلی برای این پروژه در نظر گرفته شده است."
در طرح این بنای جدید، بعلاوه ساختار بنا، پیرامون یک فضای مرکزی برای بارگیری و بارگذاری طراحی شده است. دلیل این طراحی این بوده است که متضمن آن باشد که فعالیت های لجستیکی این بنا که کانون اصلی فعالیت های این سازمان می باشد، در معرض نمایش قرار خواهد گرفت و نه اینکه مخفی بشود.
در ساخت این بنا از المان های پیش ساخته و استاندارد شامل ستون های بتنی و پنل های چوبی لمینیت شده استفاده شده است تا هویت صنعتی این بنا بیشتر به نمایش گذاشته شود. خرپاهای مورد استفاده در این بنا از جنس فولاد بوده و برای پوشش سقف از الوارهای چوبی استفاده شده است تا حس فضایی گرم و راحت را به دست دهد.


تحریریه معماری آرل
منبع: dezeen.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7133.html