طراحی خانه امینی در منطقه بوکان کردستان

تحریریه معماری آرل
 طراحی خانه امینی یکی از پروژه های مدرن شهر بوکان می باشد، توسط شورش عابد طراحی شده است. هدف اصلی طراحی این خانه ارائه یک الگوی مدور برای ساخت و ساز در شهر کم جمعیت بوکان کردستان می باشد. این پروژه در یک منطقه کوهستانی سنگی با آب و هوای سرد واقع شده است. این خانه دو طبقه متفاوت تر از بناهای محلی بوده و به طور همزمان با حفظ خصوصیات ویژگی های معماری منطقه (ایجاد حداقل دهانه و استفاده حداکثر از سنگ) خاطرات گذشته را زنده کرده است. اصول طراحی خانه بر اساس نگرشی به گذشته و حال بوده است.

کانسپت و متریال

ترکیب کولاژ شکل حجم های ساده با خطوط مستقیم در طراحی نما یادآوری از ویژگی های معماری سنتی و مدرن است که با استفاده تکنولوژی های مدرن به ایده اصلی طراحان نزدیک شد. استفاده از مصالح بوم آورد یکی از خصوصیات اصلی حفظ ارزش های گذشته در پروژه خانه امینی بود. معمارن از متریال سنگ های کوهستانی برای پوشش کف، حیاط و طبقه اول استفاده کردند. اما برخی نقاط ساختمان توسط متریال فیبر سیمان به اجرا رسید که بر خلاف سنگ یک ماده صنعتی ساخته شده در کارخانه به شمار می رود که دارای ترکیبات و ویژگی های متفاوتی نسبت به سنگ طبیعی می باشد.


طراحی نما خانه

متریال فیبر سیمان به عنوان بخشی از سنگ طبیعی عمل می کند و به خوبی با کف همپوشانی شده است. قطعات فیبر سیمان که با اتصالات آلومینیومی متصل شده و حس سردی را به فضا بخشیده است. برای ساخت یک نمای محصور با حداقل تعداد بازشو می بایست محدودیت های شیب زیاد در ضلع شرق لحاظ میشد تا شرایط گذر ماشین در پارکینگ لحاظ شود. تیم طراحی تصمیم گرفت از قطعات انعطاف پذیر و قطعه های ثابت چوب را جلوی دهانه ها و پنجره ها نصب نمودند تا ساکنین از نور و تهویه کافی برخوردار باشند و نمای خیابان به طور کامل برایشان بسته نباشد.

















تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7118.html