طراحی مجتمع مسکونی با ویژگی های معماری استراتژی گرا

تحریریه معماری آرل
طراحی مجتمع مسکونی ونکوور یک مجموعه هماهنگ با هارمونی منظم می باشد که با ویژگی های اقلیمی و عملکردی گسترده ای ساخته شده است. طراحی حجم های عمیق و گسترده بر روی نورگیر ها و بازشو ها به ایجاد سایه های غیرفعالی منجر شده که نقش یک دیوار حائل غیرمستقیم را ایفا می کند. طراحی نما به گونه ای است که هر پنجره با برنامه و عمق متفاوتی طراحی شده تا شدت نور در طول روز را مدیریت کند.

دیافراگم عمق پنجره ها در نماهای جنوبی بیشتر از نماهای شمالی است. لذا با توجه به اقلیم شهر ونکوور در نمای جنوب به سایه بیشتری نیاز می باشد. متریال نمای ساختمان از چوب طبیعی است که به صورت پیش فرض زیر یک لایه شیشه ای تعبیه شده و می توان چنین دیتیلی را اولین دیوار چوبی با پوشش شیشه ای در نوع خود دانست. یک پوشش چوب ماهونی بین دو لایه شیشه محفوظ است و اجازه می دهد تا چوب در یک فریم طبیعی بدون از دست دادن رنگ و کیفیت حفظ شود.

تِم های معماری استراتژی گرا، واژه ای به نام معماری مدرن را در مورد این پروژه بازتاب می دهد. ارائه دالان های عمیق در نما و حفظ خطوط افقی قوی در طراحی پروژه به کاهش اضافات در فرم ساختمان پرداخته و از سنگین شدن فرم ساختمان به صورت بصری پرهیز نموده است. 

این مجتمع مسکونی شامل یک بلوک کامل شهری است که برای پاسخ گویی به انتقال تک خانواده ها به حومه شهر می باشد. مجتمع مسکونی ونکوور با ساختمان های 6 شروع می شود و با حرکت به سمت شمال سایت از طبقات کاسته شده است. مجتمعی که از ساختمان 6، 3 و 2 طبقه تشکیل شده است. ساختمان های دو طبقه مانند ویلای های لوکس و بزرگ طراحی شده اند و از امکانات کاملی بهره می برند. همچنین بام ساختمان های دو طبقه توسط بافت گیاهی پوشیده شده است. 














تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7104.html