راهنمای معماران در استفاده از سرامیک برای کف سازی

تحریریه معماری آرل
کاشی های سرامیکی از آن دسته متریال های معماری هستند که هم تنوع زیادی داشته و هم عملکرد خوبی از خود به نمایش می گذارند و در عین حال زیبا هستند. بنابراین هیچ شکی نیست که کاشی سرامیکی از زمان تولید این متریال تا به امروز جزء متریال های ساختمانی اصلی بوده اند. امروزه حدوده 2.75 بیلیون فیت مربع سرامیک هر ساله در صنعت ساختمان سازی آمریکا مورد مصرف قرار می گیرد.
در ادامه گفتگویی با سرجیو دیاز از کمپانی Roca Tile آمریکا را خواهید خواند که می تواند معماران را در بهره گیری حداکثر از این متریال در پروژه های معماری راهنمایی کند.

مواد اولیه تایل و کاشی های سرامیکی

امروزه گونه های متعددی از سرامیک وجود داشته که هر کدام ظاهر و زیبایی خاص خود را داشته و پرداخت خاص خود و ویژگی های مشخص از نظر کارایی دارند. با این وجود تفاوت اصلی که در سرامیک ها حائز اهمیت است و باید معماران به آن توجه کنند تفاوت تایل های سرامیکی پرسلانی و غیرپرسلانی است.

کاشی های پرسلانی محصول شرکت Roca

تایل های پرسلانی: پرسلان یکی از انواع متعدد تایل های سرامیکی می باشد. اگرچه ماده اصلی پرسلان ماسه ای است که خوب آسیاب شده است، اما از سایر مواد تشکیل دهنده این محصول می توان به کوارتز، فلداسپات و خاک رس اشاره کرد. این مواد اولیه تحت فشارهای خیلی بالا فرآوری شده و در حرارتی در حدود 1200 تا 1400 درجه سلسیوس پخته می شوند. به دلیل چگالی و ترکیب این متریال، تایل های پرسلانی بدون لعاب، بسیاری از کیفیات تایل های سرامیکی لعاب دار در زمینه دوام را دارا هستند.

تایل های پرسلانی های گلاس مشکی رنگ محصول شرکت Not که هم در قسمت عقب این بار از آن استفاده شده و هم در میانه پترن جناقی چوبی کفسازی

به طور کلی، پرسلان ناخالصی کمتری از سرامیک دارد. تفاوت اصلی این دو در این است که پرسلان غیرقابل نفوذ تر از سرامیک در برابر آب می باشد. به ویژه، انجمن ASTM برای تایل های پرسلانی میزان جذب آب را کمتر از 0.5 درصد تعیین کرده است. در نتیجه خاک پرسلان متراکم تر بوده و با دوام تر از تایل های سرامیکی می باشد. این بدان معناست که این متریال برای هر دو فضاهایی که تردد کم و یا زیاد دارند مناسب است و هم برای کاربری داخلی و هم فضای خارجی مناسب می باشد. سرجیو دیاز معتقد است: "ما از پرسلان هم در فرودگاه ها، هم در فروشگاه ها، هتل ها و سایر فضاهایی که تردد زیاد دارند استفاده کرده ایم. این متریال واقعا مناسب ترین متریال برای این فضاها می باشد."

دیاگرام تفاوت بین لایه داخلی پرسلان و تایل های غیر پرسلانی

به علاوه، بررسی ترکیبات لایه داخلی پرسلان نشان می دهد که خاک رسی که به صورت کامل بدنه این متریال را ساخته است همان ریزدانه هایی را دارد که خیلی شبیه به ریز دانه های روی سطح متریال می باشد. بنابراین اگر یک تایل پرسلانی را بشکنید می بینید که رنگ قسمت داخلی آن نیز مشابه رنگ روی آن می باشد. بنابراین اگر سطح رویی این تایل ها لب پر یا شکسته شود، این زدگی کمتر به چشم می خورد چرا که متریال لایه داخلی بسیار مشابه سطح رویه این تایل ها می باشد. در مقابل اگر یک تایل سرامیکی را بشکنید، زیر لعاب رویی آن خواهید دید که لایه میانی رنگ دیگری خواهد داشت.
یکی از چالش هایی که در ارتباط با پرسلان وجود دارد به واسطه تراکم آنها می باشد که باعث می شود خیلی سخت بتوان آنها را برش داد. بعلاوه به دلیل مشابه، این سرامیک ها خیلی شکننده تر هستند و برای برش آنها حتما باید از نیروی متخصص ماهر استفاده کرد.


بازسازی آپارتمانی توسط  Anna & Eugeni Bach 
تایل های سرامیکی غیرپرسلانی: به دلیل میزان جذب آب بیشتر در حدود 4 درصد، تایل های سرامیکی غیر پرسلانی متخلخل تر هستند. به دلیل این تخلخل، سطح رویی تایل های سرامیکی عموما با لعاب پوشانده می شود که این لعاب رنگ و طراحی و پترن نهایی تایل سرامیکی را مشخص می کند.
تایل های سرامیکی تنها برای فضاهایی که تردد کم دارند مناسب است و مقاومت آنها بسیار کمتر از پرسلان می باشد. بعلاوه، سرامیک تنها برای فضای داخلی مناسب است چرا که آب را به میزان زیادی جذب کرده و بنابراین نمی تواند برای فضاهای خارجی گزینه مناسبی باشد. این مورد به ویژه در مناطقی که دمای هوا به درجات زیر صفر کاهش می یابد، مسئله حائز اهمیتی است، چرا که این تایل ها نمی توانند در برابر تغییرات شدید آب و هوایی مقاومت کنند. تایل های سرامیکی می توانند به صورت مجزا و یا به صورت چیده شده روی ورقه های مش، به فروش برسند.

استخر ویلا Jesolo Lido طراحی گروه معماری JIM که از تایل سرامیکی مجموعه Quartz کمپانی Mosa برای آن استفاده شده است.

زیبایی کاشی های سرامیکی

در این بخش برخی از ویژگی های تایل های سرامیکی از نظر بصری بررسی می شود.

لعاب

میان روش تولید سرامیک های لعاب دار و سرامیک های بدون لعاب و تایل های پرسلانی تفاوتی وجود ندارد. با این وجود، تایل های لعاب دار، یک مرحله اضافه تر دارند که شامل مرحله حرارت دهی و پخت می شود. تایل های لعاب دار می توانند انواع رنگ ها و طرح های مختلف را داشته باشند، و بعلاوه در برابر لک و کثیفی بسیاری مقاوم تر از تایل های بدون لعاب می باشند. چرا که عموما سطح رویی آنها با یک لایه شیشه مایع که فاقد تخلخل است پوشیده می شود.
تایل های پرسلانی رنگین مدل Borneo محصول شرکت Roca در لایه رویی خود یک طرح پرینت شده بسیار ظریف دارند که متاثر از بافت چوب طبیعی است و بنابراین ظاهری چوب مانند به این محصول می دهد.

چاپ طرح

به واسطه چاپ طرح بر روی لایه رویی یک تایل، می توان برای تایل های سرامیکی ظاهری همانند سنگ های طبیعی مختلف ایجاد کرد که همان حس ظرافت و روستیک بودن را نیز داشته باشد. دیاز در این رابطه می گوید: "اغلب مردم فکر می کنند که چاپ روی یک تایل به معنای کیفیت پایین آن است. با این وجود، به واسطه چاپگرهای باکیفیتی که ما در کارخانه Roca از آنها استفاده می کنیم، می توانیم طرح های به شدت با کیفیتی را روی تایل ها پیاده کنیم. مثلا در مورد طرح چاپ شده روی مجموعه Carrara، شما نمی توانید تفاوت آن را با متریال طبیعی تشخیص دهید مگر اینکه از ذره بین استفاده کنید. من امیدوارم که معماران بیشتری در آینده از تایل های پرینت شده استفاده کنند. از آنجایی که این عملیات چاپ فقط روی لایه رویی تایل صورت می گیرد، این گونه از تایل ها نیز جزء تایل های لعاب دار محسوب می شوند."

تایل های پرسلانی Basel Color Body

ابعاد

جیسون دیاز در مورد ابعاد متداول تایل ها در آمریکا می گوید: "در نیویورک ابعاد متداول در استفاده از سرامیک کوچکتر از فرضا ایالت فلوریدا می باشد. علت این امر این است که خانه های نیویورک بسیار کوچکتر از خانه های فلوریداست و همینطور اکثر فضاهای مسکونی استفاده از کفپوش های چوبی و پارکت ها را ترجیح می دهند. بعلاوه عامل دیگر دما و شرایط آب و هوایی است. چرا که شما روی کفپوش چوبی کمتر احساس سرما می کنید. در عین حال، این استانداردها در حال تغییر هستند. امروز ما در نیویورک پروژه هایی داریم که حتی یک قطعه چوب در کفسازی آنها به کار نرفته است. "

کفسازی ذوزنقه ای محصول کمپانی WOW Unexpected Surfaces

نقوش

برای بهبود کیفیت بصری یک فضا هم می توان از نقوش ساده هم نقوش پیچیده بر روی تایل ها استفاده کرد. برخی از متداول ترین نقوشی که استفاده می شود، نقوش شعاعی، نقوشی با بافت زیر و رو مثل سبد، نقش کفپوش های سنگی پیاده راه ها، نقوش دوار مثل نظم فرفره های نوستالژیک و نقش دیوارهای آجری می باشد. با این وجود این نقوش تنها بخش کوچکی از نقوش قابل چاپ بر روی تایل ها می باشند. شرکت تولیدکننده کاشی Arizona Tile طرح های خطی را با نقوش متنوع فراهم کرده است که می توان از آنها روی تایل های سرامیکی کف استفاده کرد.

عملکرد و کیفیت رنگ کاشی های سرامیکی

یکی از کیفیات عالی تایل های سرامیکی کیفیت رنگ آنها می باشد. چرا که این رنگ مستقیما در کوره و بر روی بدنه این تایل ها از خاک رس و یا بر روی سطح لعاب پخته شده است. حتی تایل هایی که به صورت مداوم در معرض نور خورشید هستند رنگ خود را از دست نداده و رنگ آنها اصطلاحا نمی پرد. بنابراین در طول دورانی که مورد استفاده قرار می گیرند، کیفیت خود را حفظ می کنند.

مقاومت در برابر آتش

از آنجا که تایل های سرامیکی در حرارت های بسیار بالا پخته شده اند، نمی سوزند و ذوب نمی شوند. مقاومت عالی متریال سرامیک در برابر آتش، از زمان تمدن های اولیه، آنها را به یکی از متریال های اصلی در ساخت بناها تبدیل کرده است.

تایل های پرسلانی لعاب دار Borneo Chevron محصول کمپانی Roca

نگهداری

جیسون دیاز در این باره می گوید: " در مورد نگهداری، سرامیک ها بهترین متریال هستند. شما می توانید با کمترین میزان نگهداری، ظاهر آنها را به زیبایی حفظ کنید. از آنجا که لک و کثیفی و مایعات به راحتی روی سطح سرامیک می ماند، خیلی راحت می توانید آنها را با استفاده از دستمال و شوینده ها تمییز کنید.
سطوح لعاب دار و صاف عموما راحت تر از سطوح زبر و بدون لعاب تمییز می شوند. اگر سرامیکی که استفاده می کنید نیاز به تمییز کردن مداوم و نگهداری دائمی خواهد داشت، شاید بهتر است که به دنبال لعاب های خاصی باشید که روند تمییزکاری این سطوح را در حداقل نگه می دارد.

تایل های تولید شرکت Egue y seta

پایداری

جیسون دیاز می گوید: "کمپانی Roca مجموعه های مشخصی دارد که تا 80 درصد متریال اولیه آنها از متریال های بازیافتی است. برای کمپانی ما خیلی مهم است که بتوانیم ضایعات خود را بازیافت کنیم بنابراین این مسئله ای است که به شدت به آن توجه می کنیم. تقریبا در تولید اکثر محصولات ما حداقل بین 30 تا 40 از مواد بازیافتی استفاده شده است.

سطح زیرکار

سطح زیر کار که باید تایل ها روی آن نصب شود نیز یکی از المان های مهم برای آماده سازی جهت کفسازی با تایل می باشد. مهم است که اطمینان حاصل کنید که این سطوح صاف، یکدست و بدون هر نوع زائده باشند. اگر سطح زیرکار شما بتن است، مطمئن شوید که حداقل یک ماه بعد از بتن ریزی، تایل های سرامیک نصب شوند، تا بتن زمان کافی برای خشک شدن پیدا کند.

تحریریه معماری آرل
منبع: Architizer.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7091.html