بازسازی مجتمع تجاری عمرانیه ترکیه

تحریریه معماری آرل
بازسازی مجتمع تجاری میدان عمرانیه یک پروژه توسعه شهری است که کاربری آن فراتر از یک فضای خورده فروشی است. طراحان مجموعه عمرانیه نمی خواستند که این فضا صرفاً به عنوان یک مجتمع تجاری عمل کند، بلکه قصد داشتند پروژه مذکور به عنوان بخشی از شهر استانبول هویت مستقلی را به منطقه ببخشد.

ساختمان به واسطه هندسه طراحی اش و سیرکولاسیون با برنامه خود به قابی زینتی در کالبد شهر ادغام شده است. هدف از تشکیل یک حجم پویا و اتصال آن به میدان با فرمتی ثابت، برای توسعه فضاهای خورده فروشی بود. مرکز ساختمان تجاری توسط چند مسیر به فضای پارکینگ زیرزمینی متصل شده که فضای زیرین پارک را به سطح اصلی متصل نموده، و دو مسیر هم سطح همکف را به سطوح بالاتر سایت وصل کرده است.

این دسترسی ها به کاربران کمک می کنند سقف تمام میدان توسط پوشش گیاهی سبز پوشیده شده و در نقاط مختلفی به توپوگرافی اصلی متصل شده تا ظرفیت تفریحی و تفننی منطقه را بالا ببرد. دلیل پوشش اکثر سطوح سایت با آجرفرش و فضای گیاهی بالا بردن ظرفیت بصری منطقه بود تا توپوگرافی منطقه به عنوان یک پسوند در پروژه برجسته شود. این میدان یک مرکز فرهنگی عمومی است که در برخی مواقع سال کنسرت و نمایش های عمومی در آن برگزار می گردد.

پوشش سقف و طراحی نمای ساختمان تجاری بر اساس یک الگوی بافت مانند از آجر قرمز ساخته شده تا نور طبیعی در تمام طول روز فراهم شود. علاوه بر نور بازشوهایی در سقف تعبیه شده که به تهویه ساختمان در روزهای گرم سال کمک می کند. این مجتمع تجاری دارای خرده فروشی های متنوع، فوت کورت، فضای بازی کودکان و امکانات رفاهی می باشد. نکته ویژه طراحی این مرکز و میدان ترکیب بافت سبز گیاهی با آجرفرش و نمای قرمز می باشد که از نمای بالا به مانند تکه پارچه ای دو رنگ با نقوش ساده شباهت دارد.




































تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7088.html