آشنایی با سبک های معماری داخلی : سبک Midcentury یا سبک مدرن نیمه قرن بیستم

تحریریه معماری آرل

این سبک منحصر به فرد تلفیقی از فرم های گیرا، پترن ها و نقش های گرافیکی و نقطه تاکیدهای خاص می باشد. در ادامه با اصول طراحی فضایی به این سبک آشنا خواهید شد.
این سبک چیست : سبک مدرن نیمه قرن بیستم حدود یک دهه گذشته با سریال پرمخاطب Mad Men مجددا بر روی صفحه تلویزیون های ما پدیدار شد و جایگاه خود را به دست آورد. همانطور که از نام این سبک پیداست، این رویکرد متعلق به حدود تقریبا 25 سال در میانه قرن بیستم از حدود سال های 1940 تا 1970 می باشد. زیبایی عاری از پیچیدگی و تازگی هنری این سبک از خواست آمریکای بعد از جنگ برای ورود به دنیای مدرن نشات گرفته و در جهان طراحی، رویکردی متفاوت پایه گذاری کرده است.

چرا این سبک جواب داده است: سبک مدرن میانه قرن بیستم بر فرم های بی قاعده، نقش ها و پترن های معاصر، متریال های طبیعی و عدم مرز مشخص بین فضای داخل و خارج تاکید داشته و یک محیط شیک، راحت و کاربردی و مختلط به وجود می آورد. چنین فضایی در حالیکه یک پا در جهان طبیعت داشته و پای دیگر در جهان عجیب و پر از اتفاقات جدید امروز، که حتی همین لحظه نیز می تواند ما را با دستاوردهای خود غافل گیر کند، با همین ویژگی توانسته است زیبایی ارگانیک و طبیعی را با زیبایی ساخته دست بشر در هم آمیزد.

این سبک مورد علاقه شما خواهد بود اگر : دلتان برای فضاهای گفتگو در خانه های کودکی تان تنگ شده است. اگر نمی توانید آدم هایی که هر کاری می کنند تا همیشه در خط مشی مشخص خود حرکت کنند، را تحمل کنید. کارفرماهای قدیمی پسند برای شما کسالت بار هستند و برای شما همه چیز در هنر مدرن خلاصه می شود. اگر فیلم جنایی Pulp Fiction را تنها برای این نگاه می کنید که قطعه موسیقی Dick Dale را بشنوید. و یا اگر یکی از سریال های مورد علاقه شما سریال Mad men  هست.

تلفیق فضای داخل و خارج

ممکن است این ایده امروز متداول به نظر برسد اما اگر به دهه پنجاه بازگردید در خواهید یافت که ایده زندگی در فضای داخل و در عین حال در فضای خارج، ایده ای انقلابی و آوانگارد برای آمریکایی های طبقه متوسط بوده است. سبک مدرن نیمه قرن بیستم از علاقه جدیدی که نسبت به آوردن فضای داخل به فضای خارج و برعکس آن به وجود آمده بود، نیرو می گرفت. پنجره های عظیم، درهای کشویی و پاسیوها از المان های محبوب این سبک بوده اند. ایده این سبک ایجاد ارتباطی با جهان طبیعت بوده است که یک چنین فضایی برای زمانی که کتابی را در لحظاتی آرامش بخش به دست داشته و ورق می زنید و یا در حین یک مهمانی که یک نوشیدنی به دست گرفته اید، می تواند بسیار جذاب باشد.
چطور این سبک را در فضای خود پیاده کنید: اگر علاقه دارید که یکی از دیوارهای فضایتان را بردارید و یا اینکه یک پنجره بزرگ از شیشه شفاف نصب کنید، و البته اگر ابزار این کار را در اختیار دارید و اگر فضای این کار نیز موجود است، تعلل نکنید. اما کماکان شما می توانید این ایده ارتباط بین فضای داخل و خارج را بدون ایجاد تغییرات خیلی عظیم به انجام برسانید. پنجره ها را بدون هیچ مانع و حائلی در برابر دید رها کنید و یا از نورگیرها استفاده کنید. یا حداقل از کاغذ دیواری ها و سایر المان های دکوراتیوی استفاده کنید که نقشی از طبیعت بر روی آنها وجود دارد.

مبلمان خاص

سبک مدرن نیمه قرن بیستم، سبکی منحصر به فرد است و در این سبک به میزان زیادی از مبلمان ها و اشیا دکوراتیوی که به صورت تولید انبوه ساخته شده اند ولی طراحی منحصر به فرد دارند استفاده می شود. شاید در هیچ دوره دیگری به این میزان نام طراحان مبلمان و اشیا دکوراتیو مورد استفاده در خانه ها، بر سر زبان ها نیافتاده باشد: جورج نلسون، چارلز و ری ایمز، ارو سارینن و ده ها طراح مشهور دیگر. مبلمان های خاص و منحصر به فرد طراحی این طراحان شناخته شده و همینطور اشیاء دکوراتیوی که طراحی خاص دارند، از کاناپه های مارشمالو گرفته تا صندلی مجمسه گونه Egg و Womb، همه این ها می توانند در جهت تکمیل طراحی یک فضا به این سبک مورد استفاده قرار گیرند.

  • کاناپه مارشمالو
  • صندلی Egg
  • صندلی Womb

چطور این سبک را در فضای خود پیاده کنید: این مبلمان های خاص به همین اندازه که منحصر به فرد هستند می توانند گران قیمت هم باشند. می توانید از نمونه های دست دوم و بازسازی شده آنها استفاده کنید. بعلاوه می توانید تنها ازیک مبلمان خاص که عنصر شاخص این فضاست استفاده کنید و برای دکوراسیون سایر بخش ها از وسایلی به عنوان مکمل طرح استفاده کنید که لزوما ضرورتی ندارد حتما متعلق به این دوره بود و طراحی های خاص داشته باشند.

 خطوط ساده و فرم های خالص

فضاهای داخلی سبک مدرن میانه قرن بیستم تماما متاثر از سبک ارگانیک و ایده راحتی در زندگی می باشند و این حس و حال در ساختار این سبک نیز منعکس می شود. مبلمان ها و نقشه فضاها به ساده ترین حالت و فرم های پایه تقلیل می یابند و هیچ جزئیات اضافه و تزئینات غیرضروری در چنین فضایی وجود ندارد.
چطور این سبک را در فضای خود پیاده کنید: مبلمان ها و اشیا دکوراتیو خود را به روشی جالب توجه با استفاده از رویکرد قراردادن یک شی خاص در میانه یک فضای ساده، به نمایش بگذارید. همانند تصویر بالا، صندلی نارگیل طراحی جورج نلسون می تواند به عنوان مثال یک نقطه تاکید در فضا باشد و برای دیوار ها از نقاشی ها و تصاویر متعلق به هنر پاپ آرت استفاده شده است.

پترن ها و نقوش گرافیکی

سبک مدرن میانه قرن بیستم هیچ ابایی از استفاده از پترن ها و نقوش گرافیکی ندارد. هندسه های شاخص با خطوط قوی، منحنی های پر از احساس و موتیف های عجیب و غافلگیرکننده می توانند به فضا یک وجهه گرافیکی قوی بدهند. پارچه های سنگین که بافت شاخصی دارند مانند کنف یا بافتنی های پشمی می توانند این نقوش را سنگین تر نیز بکنند.
چطور این سبک را در فضای خود پیاده کنید: بسیاری از کارخانجات نساجی که متعلق به دوران میانه قرن بیستم بوده اند و امروز نیز فعالیت دارند مانند Maharam، Marimekko  و Knoll کماکان محصولاتی با نقوش و پترن های کلاسیک یا حداقل برگرفته از نقوش کلاسیک تولید می کنند. همینطور می توانیدد به صورت آنلاین نیز محصول موردنیاز خود که وابستگی به سبک میانه قرن بیستم داشته باشد را جستجو کنید.

نورپردازی و روشنایی های مشخص

استفاده از روشنایی های کلاسیک متعلق به میانه قرن بیستم مانند لوسترهای Sputnik، روشنایی هایی حباب دار و آباژورهای ایستاده Arco floor می تواند به افزایش حس و حال متناسب این سبک در فضای شما کمک کند. اگر چه فرم این روشنایی ها به اندازه کافی خود مجسمه گونه هست که باعث شود حس هنری فضا افزایش یابد اما عملکرد این روشنایی ها حائز اهمیت ترین نکته است. روشنایی های طرح این دوره از زمان، آنقدر جالب توجه هستند که خود گاهی به یک موتیف و نقش برای کارهای گرافیکی تبدیل شده اند. در تصویر بالا کاغذ دیواری استفاده شده، از موتیف روشنایی  PH Artichoke در طرح خود استفاده کرده است.

  • لوسترهای Sputnik
  • آباژورهای ایستاده Arco floor
  • روشنایی  PH Artichoke

چطور این سبک را در فضای خود پیاده کنید: روشنایی های مربوط به این سبک، خود آنقدر طراحی قوی دارند که می توانید اجازه بدهید که تنها این روشنایی ها به عنوان کانون توجه فضای شما باشند. در یک فضا از چند روشنایی متنوع استفاده نکنید چرا که به این گونه، کشمکشی بین این روشنایی ها در جلب نگاه ها، به وجود می آید و اثر یکدیگر را به عنوان عنصر کانون توجه خنثی می کنند.
 

آشپزخانه های راست گوشه

آشپزخانه های سبک مدرن نیمه قرن بیستم، موجی از آینده را به نمایش می گذاشتند. این آشپزخانه ها که پر از اشیا جالب توجه و براق هستند، از رنگ های روشن و سطوحی با خطوط مستقیم و گوشه های تند تشکیل شده اند. حداقل می توان گفت در زمان خود این چنین طراحی می شدند.
چند قانون ساده که باید در نظر داشته باشید: درب کابینت ها ساده و بدون فریم و بدون پانل و دستگیره دار باشند. کانتر ساده با خطوط راست گوشه استفاده شود. از متریال های خیلی پر زرق و برق استفاده نشود.
چطور این سبک را در فضای خود پیاده کنید: حتی اگر آشپزخانه شما بیشتر شبیه به آشپزخانه های ویلاهای توسکانی است، می توانید بدون دردسر زیاد ظاهر نیمه قرن بیستمی به آن بدهید. درهای پانل دار کابینت را بردارید و به جای آنها از درب های بدون فریم استفاده کنید. برای کف از چوب پنبه یا موکت استفاده کنید. یا از یک لمینیت که نقشی از رنگ های روشن دارد و یا حتی از کاشی های رنگ ولعاب دار نیز می توان استفاده کرد.

استفاده از آثار هنری متعلق به این دوره

البته که همانطور که می دانید آثار هنری این دوره بسیار متنوع است. در میانه قرن بیستم هنرمندان مستعد و خلاق متعددی با آثار غنی ظهور کردند، از هاکنی گرفته تا پولاک و کالدر و لیختنستاین، و بنابراین شما گستره وسیعی از آثار هنری برای انتخاب دراختیار دارید. آثار این هنرمندان قلمرو نوینی از هنر را به جهانیان در زمان خود معرفی کرد و این آثار به خوبی مکمل سبک متناسب با آن زمان می باشد. فضای خود را با استفاده از اکسسوری هایی مانند ساعت جورج نلسون یا جالباسی طراحی چارلز و ری ایمز تکمیل کنید.
چطور این سبک را در فضای خود پیاده کنید: اگر تاکنون امکان این را یافته اید که روی یکی از مبلمان های اورجینال اندی وارهل بشنید، خوب پس راحت روی آن لم بدهید و از آن لذت ببرید. اما 99 درصد ما می بایست آثار کپی و تولیدهای مجدد این مبلمان ها را استفاده کنیم که برای پیدا کردن این آثار می توانید از وبسایت هایی مانند Etsy و یا 20 x200 آثاری که متاثر از شاهکارهای میانه قرن بیستم هستند را خریداری کنید. فروشگاه های موزه ها نیز چه به صورت شخصی مراجعه کنید و چه آنلاین از آنها خرید کنید، منابع ارزشمندی هستند برای آنکه بتوانید اشیایی ملهم از آثار هنرمندان مشهور را با قیمت مناسب از آنها خریداری کنید.

ترکیب رنگ های خنثی با رنگ های روشن

رنگ های گرم و زمینی که بیشتر این ترکیب را در  رنگ انواع چوب می توان دید، پالت رنگی اصلی سبک مدرن میانه قرن بیستم می باشند. اگرچه با استفاده از این رنگ ها نمی خواهیم که فضا خیلی آرام و ساکت به نظر برسد، بنابراین از تعداد کمی خطوط غنی تر با رنگ های اشباع تر برای قدرت بخشیدن به فضا می بایست استفاده کرد. البته که استفاده از رنگ صورتی قطعا رنگ مناسبی نیست اما انتخاب رنگ های اشباع می تواند بسیار طیف رنگی فضای شما را گسترده تر و زیباتر بکند.
چطور این سبک را در فضای خود پیاده کنید: بهترین دستورالعمل در مورد استفاده از رنگ برای سبک مدرن میانه قرن بیستم این است که از قانون خاصی تبعیت نکنید. اگر می خواهید رنگ بنفش آلویی و نارنجی مات را با هم استفاده کنید، نگران نباشید و این کار را انجام دهید. یا اینکه در نهایت لکه هایی از رنگ سبز آووکادو، رنگ طلایی یا قرمز جگری یا سبزآبی را نیز می توانید به فضای خود استفاده کنید. استفاده از رنگ های غیرمنتظره در این سبک حتی می تواند فضای شما را زیباتر بکند.

تحریریه معماری آرل
منبع: houzz.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7060.html