از جزئیات طراحی بناها چه می دانید؟ بررسی مجموعه هنری Lewis اثر استیون هال

تحریریه معماری آرل
استیون هال برای طراحی تک تک المان های این بنای جالب توجه که برای اجراهای هنری متفاوت ساخته شده، با پیشه وران و فعالان عرصه صنایع دستی، همکاری کرده است.
پروژه مجموعه هنری لویس (Lewis) که به تازگی تکمیل شده است و در پردیس دانشگاه پرینستون قرار گرفته،  یک شاهکار سمفونی وار دیگر از گروه معماری استیون هال می باشد. این پروژه از سه بنا تشکیل شده است که حول یک حیاط مرکزی عمومی وسیع سازمان دهی شده اند. برنامه فیزیکی سه گانه این بناها، یعنی موسیقی، تئاتر و رقص، با یک فوروم و میدان مرکزی به صورت یک کل واحد درآمده است، بعلاوه یک فضای گردهمایی و اجرای چندمنظوره نیز در دل محوطه حیاط مرکزی پنهان شده است.

همانگونه که در اسکیس های مربوط به کانسپت طراحی این بنا در تصویر بالا مشاهده می کنید، طرح این بنا بر مبنای یک رویکرد موسیقیایی نسبت به معماری شکل گرفته است، تمایلی برای ایجاد هارمونی میان متریال های ناسازگار. معماران این پروژه مانند یک رهبر اکستر، با طراحان، سازندگان و پیشه وران همکاری کرده اند تا همه فضاهای درون این مجموعه را برای اجراهای هنری متنوع به صورت سفارشی ساخته و آماده کنند. خب اگر به دنبال انتخاب متریال خاصی برای پروژه آتی خود هستید در ادامه می توانید از متریال ها و پرداخت های زیبا و سفارشی این پروژه الهام بگیرید:

نما از سنگ لایم استون

تولید شده توسط شرکت Pimar
این مجموعه که به صورت مرکزی سازماندهی شده است دو نما دارد. بخشی از نما که رو به خارج است و بخشی از نما که به قسمت مرکزی اشراف داشته و در حقیقت رو به داخل مجموعه است. وجه رو به خارج این بنا ظاهری صلب و عظیم دارد. این نماها با متریالی به نام Lecce پوشیده شده اند. متریالی که نوعی لایم استون قدیمی است که به واسطه رنگ بژ روشن آن و قابلیت استفاده جالب توجه آن، شناخته شده است. این نوع سنگ نام خود را از منطقه Lecce در ایتالیا گرفته است، جایی که این سنگ استخراج می شده و توسط سنگ کارهای محلی آماده و به کار گرفته می شده است.

نمای کرتین وال

تولید شده توسط شرکت Gartner
نمای رو به داخل این مجموعه، نسبت به نمای رو به خارج، ظریفتر به نظر می رسد و از صفحات شیشه ای بزرگ شفاف و اسید شویی شده برای آن ها استفاده شده است. اگرچه اکثر شیشه ها به وسیله جرزهای استیل ساب خورده قاب می شوند اما کرتین وال (دیوار پرده ای) این بنا با استفاده از کابل های فولادی نگه داشته می شود که باعث می شود اینگونه، امکان دید بدون مزاحمت به فضای داخل مجموعه، فراهم آورده شود.


چوب کاری ها در فضای داخلی

ساخته شده توسط گروه چوب کاری Eastern
در داخل بنای مربوط به قسمت موسیقی، اتاق های تمرین با استفاده از میله های فولادی،  جدا از استراکچر اصلی نگه داشته شده اند تا به این ترتیب شرایط ایزولاسیون فضا از لحاظ آکوستیک به حداکثر ممکن برسد. این حجم های آویزان و معلق، همانند بدنه آلات موسیقی، با پوشش شاخصی از روکش چوب گیلاس پوشیده شده اند و این چوب کاری ها توسط صنعتگران و پیشه وران محلی انجام شده است.

بتن قالب گیری شده درجا

ساخته شده توسط شرکت Villa
دیوارهای فضاهای عمومی این بنا با برد های بتنی که بافت خاصی نیز دارند، پوشیده شده است و این دیوارها به رنگ سفید رنگ شده اند تا بازی نور و سایه روی  این سطوح بیشتر مورد تاکید قرار گیرد. در لابی اصلی، یک پلان سه بعدی از این مجموعه، روی بتن حک شده است که به صورت یک مجسمه انتزاعی خود را به نمایش می گذارد.

شیشه های فضای داخلی

ساخته شده توسط کمپانی JosloffGlass
استفاده معماران این پروژه از شیشه های اسید شویی شده، تا فضای داخلی این بنا، به صورت جان پناه ها و پارتیشن های شیشه ای آکوستیک ادامه پیدا کرده است. این صفحات نیمه شفاف از شیشه توسط میله های استیل براق نگه داشته می شوند تا اینگونه بر فراز کف هایی که از جنس بتن خام هستند، معلق به نظر برسند.

دست انداز پله سفارشی

ساخته شده توسط Crystal Steel
اگرچه این مجموعه دارای پلکان هایی با جزئیات بسیار ظریف می باشد اما پویاترین این پلکان ها، " پلکان رقص" در ساختمان Wallace Dance و ساختمان تئاتر می باشد. دست انداز سوراخ کاری شده این پلکان از جنس فلز، توسط شخص استیون هال طراحی شده است، که منبع الهام او نمادهای labanotation بوده است که معمولا توسط کریوگرافرها برای به تحریر درآوردن حرکات رقص استفاده می شود.

مبلمان

تولید شده توسط شرکت های Arflex، Cappellini، CC-Tapis،  Moroso و  Wittmann
برای ایجاد انگیزه و تشویق به همکاری میان دانشجویان و اعضای دانشکده، فضاهای نشیمن غیر رسمی به صورت پراکنده در سرتاسر پروژه در نظر گرفته شده است. هر یک از این فضاها با صندلی و مبلمان هایی که طراحی مشهورترین طراحان مبلمان است، دکور شده و بعلاوه فرش های سفارشی بر اساس نقاشی های آبرنگ خود استیون هال نیز بر زیر این مبلمان ها پهن شده است.

نورگیر ها

تولید شده توسط Gartner
فروم یا میدان مرکزی این بنا که بخشی از آن داخل زمین قرار گرفته است، با مجموعه ای از نورگیرهای کاملا مخفی، نورپردازی شده است. این نورگیرها در زیر استخری که در بالای آنها قرار گرفته است گویی غرق شده اند و اجازه می دهند که نور طبیعی از آب استخر گذشته، فیلتر شود و به داخل فضا بیاید و بر روی سطوح زیرین بدرخشد.

یراق آلات درب ها

ساخته شده توسط استودیو Firedance
در ورودی های اصلی، از بازدیدکنندگان، با دستگیره های در استیلی که حالت زنگ زدگی روی آنها وجود دارد، استقبال می شود که این دستگیره ها نیز توسط استیون هال طراحی شده و توسط استودیو فایر دنس ساخته شده است. این مجسمه های فلزی تاب خورده در قسمت خارجی دستگیره هایی برای فشار دادن و هل دادن به وجود آورده اند و سپس در قسمت داخلی وصل می شوند به سطوح صافی که کلمه "فشار دهید" روی آن سوراخ کاری شده است.

روشنایی های LED

ساخته شده توسط استودیو Firedance
استیون هال برای ساخت یک سری روشنایی های سفارشی برای ساختمان موسیقی با استودیو فایر دنس همکاری کرده است. طرح این روشنایی ها الهام گرفته از پنج خط حامل در موسیقی است و در نهایت این روشنایی های مینیمال از 5 لوله افقی تشکیل شده اند که با LED هایی به رنگ گرم روشن می شوند. این روشنایی ها همانطور که Joe Keal از شرکت معماری BNIM می گوید: " یک لایه زیبا و ساده بر روی دیوار خشن بتنی پدید می آورند."

تحریریه معماری آرل

منبع: architizer.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7058.html