19 مبلمان افسانه ای که هیچ وقت قدیمی و از مد افتاده نمی شوند و شما باید آنها را بشناسید.


به نظر شما طراحی جاودانه یک فضا، که هیچ وقت قدیمی نخواهد شد و از مد نمی افتاد چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
آیا الزاما یک فضای مربوط به دوران باستان فقط می تواند حائز چنین ویژگی باشد یا اینکه فضاهای مدرن و معاصر نیز می توانند این توصیف جاودانه بودن و اینکه هیچ وقت قدیمی نمی شوند را به خود اختصاص دهند؟ برای آدم هایی که دوست دارند وسایل آنتیک و قدیمی را دور خود جمع کنند، مبلمان های آنتیک و مبلمان هایی که هیچ وقت قدیمی نمی شوند همیشه در اولویت هستند.
مشهورترین معماران جهان از حدود اواخر قرن نوزدهم ایده ساخت مبلمان های مینی مال و مبلمان هایی که وابسته به مد نبوده و تاریخ مصرف نداشته باشد را در سر می پروراندند و این ایده را عملی کردند. اکثر این طرح های خاص زائیده دوران وحشتناک جنگ در اروپا هستند که شرایط خاص در این زمان ایجاب می کرد که تا جای ممکن از حداقل منابع استفاده شود.
در نتیجه آنچه که امروز در اختیار ماست، مجموعه ای کلاسیک از مبلمان های خاص هم در زمینه خود مبلمان و هم در زمینه اشیا دکوراتیو می باشد. این المان ها در هر زمانی با هر تمی برای طراحی داخلی می توانند ترکیب شوند و مورد استفاده قرار بگیرند. این مبلمان های ساده ولی ساخته شده توسط افراد حرفه ای و خبره، قطعا در هر فضایی جذابیت را به همراه خود می آورند البته بدون آنکه تمام نگاه ها را تنها جذب خود کنند و به صورت تک المان ویژه فضا خود را نشان دهند.

1. کاناپه چسترفیلد

اجازه دهید با این شاهکار مبلمان کلاسیک برای فضای نشیمن، فهرست خود را آغاز کنیم. کاناپه چسترفیلد یکی از پرمخاطب ترین مبلمان ها در اثاثیه خانه های اشرافی در انگلستان از قرن هجدهم محسوب می شود. برای این کاناپه ساده هر توصیفی می توان به کار برد به جز آنکه بگویید معمولی است. پرداخت نهایی این کاناپه از جنس چرم، امروز بسیار بیش از آنچه در گذشته به نظر می آمده، لوکس و اشرافی خواهد بود.
اگرچه این طرح مبلمان، قدیمی است اما هیچ گاه از مد نیافتاده است. با ابداعات جدید در زمینه ساخت مبلمان، سایر پارچه ها و بافته هایی که مناسب ذائقه طراحی های لوکس باشد، جایگزین چرم در این مبلمان شده است. البته که لمسه دوزی این کاناپه، دسته های منحنی شکل و کوسن های راحت آن مانند نمونه های قدیمی این کاناپه، باقی مانده است. یک کاناپه چسترفیلد قطعا می تواند هر فضایی را به واسطه جذابیت، رنگ شاخص و لوکس بودن آن، زیبا کند فارغ از اینکه این فضا از چه سبک طراحی داخلی بهره می برد.

2. صندلی های کنار مبلی منبت کاری شده فرانسوی

این مبلمان های تک کنار مبلی کلاسیک و فرانسوی که مستقیما طرح آن ها از کاخ های سلطنتی لوئی شانزدهم، پادشاه فرانسه، آمده است، همیشه با مدهای مختلف سازگار بوده اند. فرانسوی ها هیچ گاه از علاقه خود به اشیا لوکس و قابل دید در دکوراسیون فضاهای خود و همینطور سبک زندگی شان دسته برنداشته اند. این صندلی های چوبی منبت کاری شده یکی از هنری ترین انواع مبلمانی است که تا کنون با دست ساخته شده اند.
این صندلی های کنارمبلی انحنای نرمی دارند و هیچ خط تیز و شارپی در آنها به چشم نمی خورد و به این ترتیب منبت روی چوب را برجسته تر می کنند. پارچه گل دار استفاده شده در این مبلمان ها با رنگ های ملایم متاثر از طبیعت، عمقی طبیعی به این مبلمان ها می دهد. افزودن یک میز جلو مبلی ساده به یک جفت از این مبل ها می تواند به فضای شما، چهره ای آرام و آسایش بخش بدهد. بنابراین اگر به دنبال مبلمانی اشرافی و لوکس هستید که در عین حال خیلی پر زرق و برق نباشد، انتخاب این صندلی ها می تواند انتخاب مناسبی باشد.

3. آینه لوئیس

این آینه های قدیمی یکی دیگر از گونه های مبلمان اشرافی و بدون تاریخ مصرف است که از تاریخ فرانسه برداشته شده است. آینه لوئیس که آینه فرانسوی نیز نام دارد، نام خود را از روی نام پادشاهی که در مورد قبل نیز ذکر شد، یعنی لوئی شانزدهم گرفته است. امروز، این آینه در اشکال و ابعاد مختلف و پرداخت های متفاوت در دسترس می باشد، تا بتواند متناسب طرح نهایی  فضای شما بشود.
اگرچه این آینه ها متناسب دکوراسیون فضای قدیمی فرانسوی طراحی شده اند اما می توان از آنها به خوبی در دکوراسیون های مدرن و مناسب دوران معاصر نیز استفاده کرد. انحنای نرم این آینه و خط های صاف کنار آن، این آینه را برجسته می کنند. استفاده از این آینه با فریمی از جنس فلز می تواند قطعا به فضای شما یک نقطه تاکید شاخص اضافه کند.

4. ساعت لانگ کیس

ساعت لانگ کیس که بیشتر به نام ساعت پدربزرگ شهرت دارد، همیشه از اشیاه دکوراتیوی بوده که ارزش تاریخی و همینطور ابهام آمیز داشته است. شماره های بزرگ و قابل دید این ساعت، عقربه فلزی آن، فریم منبت کاری شده چوبی این ساعت و همینطور دقت این ساعت در نمایش زمان، همه از ویژگی هایی است که دلیل شهرت این ساعت شده است.
ساعت لانگ کیس می تواند برای یک کنج متفاوت در طرح شما استفاده شود و یا حتی روی یک دیوار خالی که در اینصورت خیلی همه توجه ها را به خود جلب نمی کند ولی در عین حال دیده می شود. تنوع ساخت این گونه از ساعت ها آنقدر زیاد است که به سادگی می توانید نمونه ای را که متناسب طراحی فضای شما باشد انتخاب کنید، خواه این فضا مدرن باشد و خواه سنتی. بنابراین یک زمان سنج تاریخی که خود بی زمان است و تاریخ مصرفی ندارد می تواند شی قابل توجهی باشد. آیا شما اینطور فکر نمی کنید؟

5. صندلی های بنت وود

همانطور که از نام این صندلی پیداست، در ساخت این صندلی ها از قطعات چوبی خم شده استفاده شده است. این صندلی توسط میشل تونت در 1850 طراحی شده است. تونت به طور مشخص مبلمان های کلاسیکی از چوب خمیده در فرم ها و اشکال مختلف طراحی می کرد. چوب انحنا یافته و خمیده باعث می شود مبلمان ساخته شده از آن زیبا به نظر برسد و بعلاوه انعطاف پذیری مبلمان نیز افزایش یابد.
صندلی مدل شماره 14 تونت، قطعا یکی از مبلمان هایی است که همیشه توانسته نظر افرادی که به دنبال یک طرح خاص و صلب می گردند را جلب کند. این صندلی در طراحی خود مینمیال بوده و در ساخت، بسیار به صرفه است. این مبلمان قطعا روح مدرنیته کلاسیک را  در فضا به جریان می اندازد. این مبلمان که یک زیبایی ساده را به نمایش می گذارد قطعا در قرن های آینده نیز تاثیر گذار خواهد بود.

6. کمد LC Casiers Standard

کمد LC Casiers Standard یکی از قفسه های طراحی لوکوربوزیه است که در سال 1925 توسط او طراحی شد. طراحی فشرده این کمد و ویژگی های منحصر به فرد آن، این کمد را به یکی از مبلمان های جاودان که قدیمی نمی شود و از مد نخواهد افتاد، تبدیل کرده است. سازماندهی فضایی بی نقص این کمد، طراحی آن را آینده نگرانه کرده و قابلیت انعطاف برای تغییرات آتی به آن داده است.
فریم فلزی اصلی، بدنه این کمد چوبی را نگه می دارد و در درون خود قفسه ها را جای داده است. این کمد به گونه ای طراحی شده که می تواند به صورت شلف و قفسه های باز استفاده شود یا اینکه درهای لولایی رو خود داشته باشد و یا اینکه از درهای تاشو برای آن استفاده شود. طراحی ساده این مبلمان آن را برای استفاده در محیط های مسکونی مناسب کرده است و در عین حال که طراحی حرفه ای آن باعث می شود گزینه ای مناسب برای استفاده در فضاهای اداری باشد.

7. صندلی LC Poltrona  و  LC Divano


این مبلمان ها که به عنوان شاهکارهای مبلمان مدرن شناخته می شوند، از بهترین طراحی های لوکوربوزیه محسوب می شوند. این مجموعه مبلمان در سال 1928 طراحی شد و کماکان نیز تولید می شود. طراحی این مبلمان به دلیل رویکرد منطقی آن برای تولید صنعتی به واسطه سادگی و اجزای قابل جدا شدن، شناخته شده و شاخص است.

صندلی Poltrona در حقیقت یک مبل تک نفره است در حالیکه Divano به صورت کاناپه دو و سه نفری نیز موجود می باشد. در این مبلمان، کوسن های چرمی مجزا به صورت ماهرانه ای با یک فریم فلزی واحد در کنار هم نگه داشته می شوند. ظاهر آینده نگرانه این مجموعه مبلمان باعث شده است که امروز نیز تقاضا برای تولید آنها وجود داشته باشد و این تقاضا در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

8. صندلی بارسلونا

شاخص ترین مبلمان اثر میس ونده روهه، یعنی صندلی بارسلونا، جریان تازه ای را در انواع ابداعات در زمینه مبلمان به راه انداخت. این طراحی زیبا که در سال 1929 انجام شده است، حقیقتا بیانگر شعار میس ونده روهه، یعنی "کمتر بیشتر است"، بوده است.
در طراحی صندلی بارسلونا، چرم و فلز به گونه ای که هیچ گاه پیش از این سابقه نداشت با هم ترکیب شدند. پرداخت نهایی تک رنگ این صندلی بر روی فریم خارجی باعث شده است که ظاهر آن شهری و آینده نگرانه بشود. اگرچه از طرفی کوسن چرمی لمسه دوزی شده این مبل یک حس و حال مناطق غیر شهری و روستایی را به آن می دهد. از این مبلمان در کنار یک زیرپایی استفاده کنید و ببینید که چگونه این شاهکار میس ونده روهه کل حس و حال فضای شما را تغییر می دهد.

9. کاناپه بارسلونا

کاناپه بارسلونا یا تختخواب روز بارسلونا، یکی دیگر از مبلمان های هم خانواده صندلی بارسلونا است. این مبلمان که به عنوان بخشی از مجموعه بارسلونا در سال 1929 طراحی شده است، از ترکیب مشابه ای از چرم و فلز استفاده کرده است. در عین حال تک بالشی که در یک طرف این کاناپه قرار گرفته است کمی طرح ساده این مبلمان را از سادگی محض خارج کرده است.
کاناپه بارسلونا به گونه ای طراحی شده است که در یک خانه کوچک و سوئیت نیز به خوبی می توان از آن استفاده کرد. البته استفاده آن در کنار سایر مبلمان های مجموعه بارسلونا نیز می تواند ظاهری شگفت انگیز به فضا بدهد. بعلاوه آنکه استفاده آنها به صورت مجموعه باعث می شود، پیوستگی در ظاهر فضا حفظ شود، بدون آنکه هیچ مبلمانی ساز مخالف بزند.

10. صندلی Brno

صندلی Brno توسط میس ونده روهه در سال 1930 ساخته شده است و حس سادگی طبیعت را القا می کند. این صندلی به واسطه طراحی زاویه دار آن و همینطور پرداخت ماهرانه آن شهرت دارد. میزان توجهی که به طراحی جزئیات در این مبلمان شده است از بررسی قسمت اتصال فریم فلزی به پشتی و نشیمن چرمی صندلی دیده خواهد شد. ( همانطور که دیده می شود هیچ اثری از عامل اتصال مشخص نیست)
صندلی Brno یک صندلی خاص است که می تواند هم در فضای مسکونی و هم در فضای اداری استفاده شود. این صندلی در دو نوع فریم لوله ای و فریم تخت موجود است که می توانید متناسب با طراحی فضای خود یکی از این انواع را انتخاب کنید. نوع فریم تخت این صندلی برای فضاهایی که خطوط مستقیم در آنها کاربرد دارد متناسب است و نوع فریم لوله ای آن برای پرداخت های نرم تر گزینه بهتری خواهد بود.

11. صندلی استراحت Risom

استفاده از طرح این نشیمن راحت و غیر رسمی، عموما در اقصی نقاط جهان دیده می شود. آنچه که صندلی استراحت Risom را خاص کرده است، راحتی آن می باشد که از ظاهر آن نیز قابل پیش بینی هست. شما فقط کافی است که به این صندلی کلاسیک نگاهی بیاندازید و می خواهید که همانجا روی آن بنشینید و استراحت کنید. این صندلی از تکه های دور ریز چوب و بقایای نایلون هایی که برای چادر استفاده می شد، در سال های 1940 توسط جنز ریزوم ساخته شده است. طرح این مبلمان پاسخی بود به کمبود متریال در دوران جنگ در اروپا.
این صندلی با طرح اقتصادی که داشت از این زمان به بعد به یکی از مبلمان های کلاسیک الزامی، در هر مکانی که برای استراحت طراح می شد، تبدیل شد. طرح شبکه ای نشیمن و پشتی این صندلی باعث شده است که این صندلی را مستحکم و بادوام بکند. اگر از استفاده از اشیا خاص در فضای خود ابایی ندارید می توانید به دنبال یکی از مبلمان های مجموعه ریزوم برای خرید بگردید.

12. صندلی Straight

این صندلی که توسط جورج ناکاشیما در 1946 طراحی شده است، الهام گرفته از طراحی صندلی قدیمی ویندزور می باشد. اگرچه صندلی ویندزور، خود یک صندلی آنتیک است، اما کمی متناسب کردن آن با طراحی فضاهای داخلی مدرن و معاصر دشوار می باشد. برای حل این مسئله، ناکاشیما این تفسیر مدرن از صندلی ونیدزور را در قالب یک نشیمن کلاسیک دیگر ارائه کرد.
صندلی Straight مانند نسخه اصلی خود چهارچوب چوبی معمولی دارد و یک نشیمن سخت از جنس چوب نیز برای آن درنظرگرفته شده است. نکته خوب این نشیمن این است که انحنایی در آن در نظر گرفته شده که به ویژه برای تامین راحتی می باشد. پایه های باز این صندلی آن را به خوبی روی زمین می نشانند. پشتی منحنی شکل صندلی اصلی ویندزور در طرح این صندلی، کمی دستکاری شده و تغییر کرده است. این پشتی کوتاهتر از نسخه اصلی است و ظاهر این صندلی را حرفه ای تر می کند. در کل این صندلی می تواند گزینه بسیار مناسبی برای اتاق نشیمن و یا فضای کار شما باشد.

13. صندلی Womb

این صندلی که در سال 1948 توسط ارو سارینن طراحی شده است، به عنوان تعبیری فیزیکی از عمل در آغوش گرفتن، توصیف شده است. سارینن به ویژه نام این صندلی را Womb به معنای رحم مادر یا زهدان گذاشته است که به این معناست که افراد می توانند به داخل خلا حاصل از این مبلمان بخزند و استراحت کنند.
نشیمن این صندلی عمیق است و برای تامین حداکثر راحتی، کمی زاویه دار طراحی شده است. این صندلی به علاوه بالشت های اضافه برای تامین راحتی بیشتر نیز دارد. این صندلی را می توان با یک زیرپایی ست کرد. طرح تک رنگ این صندلی در رنگ های روشن باعث شده است که بتوانید آن را با سایر مبلمان های خود متناسب کنید. این محصول اکنون به صورت کاناپه برای دونفر نیز در دسترس می باشد.

14. میز Tulip

طرح طراح این میز غذاخوری، بنیان گذار گرایشی جدید در مبلمان مدرن بوده است. ارو سارینن این میز را در سال های 1950 طراحی کرده است و طرح آن به عنوان راهکاری برای حل مسئله میزهای بزرگ با پایه های متعدد و پاگیر بوده است. در طراحی این میز تنها از یک پایه استفاده شده است. این میز گرد طراحی سارینن که به خوبی نیز تعادل خود را بر روی یک پایه حفظ می کند، به عنوان نقطه عطفی برای مبلمان های آینده نگرانه بوده است.
"براق بودن" تنها واژه ای است که به خوبی می تواند صندلی Tulip (یا صندلی لاله) را توصیف کند. پایه انحنادار مرکزی این میز، ظاهری جذاب به آن داده است. رویه لمینیت شده از سنگ و یا رویه چوبی استفاده شده برای این میز ظاهری مینیمال به طراحی ساده این میز می دهد. این مجموعه در کل از فرم تخم مرغی شکل و بیضی شکل استفاده کرده است و میز های جلو مبلی مشابهی نیز در این مجموعه وجود دارد. بنابراین اگر در فضای شما خطوط منحنی و فرم های گرد استفاده شده است، این صندلی قطعا می تواند به عنوان کانون توجه استفاده شود.

15. کاناپه Florence Knoll

فلورنس نال، این کاناپه ساده مناسب برای اتاق نشیمن را در سال های 1950 طراحی کرد. هدف اصلی او این بود که مبلمانی طراحی کند که جای خود را میان سایر مبلمان های پر زرق و برق باز کند و در عین حال که خیلی ظاهر برجسته و خودنمایی نداشته باشد. این کاناپه می تواند مکمل هر نوع دکوراسیونی باشد و به خوبی با آن ترکیب شود.
کاناپه Knoll فریم چوبی دارد که  روی آن پرداخت کروم خورده است. کوسن های این کاناپه ویژگی خاصی دارند که گوشه های صاف و منظم آنهاست که افت نمی کند و بنابراین این ویژگی موجب دوام این کاناپه خواهد شد. نحوه ساخت نشیمن و پشتی های این کاناپه به گونه ای است که به نوعی یادآور لمسه دوزی های مبلمان های کلاسیک مانند کاناپه چسترفیلد می باشد. می توانید از این مبلمان با یک دکوراسیون روستیک و کوسن هایی از چرم با کیفیت استفاده کنید و یا اینکه می توانید با استفاده از پارچه های خود کمپانی Knoll در کنار این کاناپه ظاهری رسمی به آن بدهید.

16. صندلی Bertoia Diamond

از ویژگی بارز طراحی مبلمان در میانه سده بیستم، تغییر فرم مبلمان ها از حالت قدیمی به طرح های ساده و هندسی بوده است. صندلی Bertoia Diamond که در سال 1952 طراحی شده است از نمونه های کلاسیک و بی زمان این دست از مبلمان هاست. طراح این صندلی، هری برتویا، در طراحی برای مجموعه صندلی های سیمی شکل خود به نام wire chair به طراحی این مبلمان رسید.
طرح شبکه بندی سیمی این صندلی ظاهری صنعتی به این مبلمان می دهد. چهارچوب هندسی اصلی این صندلی از ترکیبی از انحناهای المان های ارگانیک در طبیعت  شکل گرفته است. می توان به این صندلی یک کوسن یا نشیمن در رنگ های پاستلی متنوع اضافه کرد. ترکیب هنرمندانه کروم متالیک و رنگ های شاخص قطعا می تواند فضای دلپذیری برای شما به ارمغان آورد.

17. صندلی Dining Side Rod (DSR)

این صندلی غذاخوری پشت بلند توسط چارلز و ری ایمز در 1948 طراحی شده است. پوسته صندلی از فایبرگلاس ساخته شده که البته در نسخه های بعدی از پلاستیک استفاده شده است و بر روی پایه های ضربدری فلزی میله ای سوار شده است. پترن تولید شده از طرح پایه های فلزی این صندلی باعث شده است که نام " صندلی ایفل" نیز به آن داده شود.
امروزه، مجموعه ای از این صندلی با پایه های چوبی و یا بدنه چوبی نیز در بازار موجود است. تم رنگی مورد استفاده برای این صندلی عموما از رنگ های ملایم و طبیعی می باشد. رنگ های پاستلی ممکن است در بعضی موارد برای پایه های فلزی و یا چوبی این صندلی برای تاکید بر آنها به کار رود. اگر به دنبال یک محصول کلاسیک هستید که سادگی را به فضای شما بیاورد، بیش از این نیازی نیست بگردید و این صندلی می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

18. صندلی و زیرپایی Lounge طراحی شده توسط چارلز و ری ایمز

این صندلی و زیرپایی که Lounge Chair and Ottoman نام دارد یکی از معتبرترین آثار چارلز و ری ایمز است که در 1956 طراحی شده است. این طرح ایده چارلز ایمز بوده که ملهم از " ظاهر گرم و پذیرای اولین دستکش کهنه و استفاده شده بیسبال" بوده است. برای فراهم آوردن یک راحتی این چنینی و متناسب این وصف، این محصول بی نقص و هماهنگ از چرم و چوب به وجود آمد.
طرح این صندلی و زیرپایی برداشتی از یک صندلی کلوب انگلیسی متعلق به قرن نوزدهم می باشد. چوب قالب گرفته شده به صورت دستی به کوسن ها اتصال یافته بدون اینکه هیچ اثری از هر یک از آنها بر دیگری بماند. و اینگونه بود که در نهایت، این مبلمان لوکس دست ساز به یکی از شاخص ترین شاهکارهای فضای داخلی در خانه های مدرن آمریکایی تبدیل شد.

19. صندلی اداری Aluminum Group

این صندلی کلاسیک که اکنون به یکی از صندلی های معاصر تبدیل شده است نیز توسط چارلز و ری ایمز در سال 1958 طراحی شده است. پرداخت تمیز و خطی طرح این صندلی باعث شده است ظاهر آن بسیار حرفه ای به نظر برسد در عین حال که بسیار راحت می باشد. برای نشیمن و پشتی این صندلی از چرم یا پارچه استفاده شده است که در فواصل منظم دوخت خورده شده و باعث شده ظاهر ظریف تری به آن بدهد.
طراحی این صندلی با توجه به انحناهای نرم بدن انسان شکل گرفته تا اینکه در نهایت یک نشیمن انعطاف پذیر به دست دهد. فلز مورد استفاده در طراحی این مبلمان آلومینیوم می باشد که باعث شده است وزن آن سبک شود و درعین حال بادوام باشد. صندلی اداری Aluminum Group محصولی شگفت انگیز هم برای استفاده در محیط مسکونی و هم محیط اداری می باشد.


تا اینجا، مبلمان هایی که در این مقاله به شما معرفی شد، بخشی از طرح های جذاب، جاودان و بدون تاریخ مصرفی بودند که تاکنون به دنیای طراحی عرضه شده اند و می توانند روزی زینت بخش خانه یا محل کار شما باشند. کدامیک از این طرح ها مورد پسند شما قرار گرفت؟ اگر در میان مبلمان ها، طرح های کلاسیک و جاودانه دیگری نیز می شناسید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.


تحریریه معماری آرل
منبع: architecturelab.net



لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7041.html