طراحی مجتمع مسکونی لوکس VIΛ 57 West

تحریریه معماری آرل
طراحی مجتمع مسکونی VIΛ 57 West یکی از شاخص ترین ساختمان های نیویورک محسوب می شود که توسط گروه معماری بیگ طراحی شده و در سال 2016 افتتاح گردید. این حجم مثلثی نگرش جدیدی را نسبت به طراحی ساختمان های مرتفع و مجتمع های مسکونی در شهرهای شلوغ ارائه می دهد و عنوان جالبی به نام Courtscraper (بارگاه مرتفع) معرفی می کند. 

مجتمع مسکونی VIΛ 57 West با 830 هزار متر مربع زیربنا ترکیبی از آسمانخراش آمریکایی و حیاط مرکزی اروپایی در مجتمع های مدرن می باشد که دارای 709 مجتمع مسکونی که فضای سبزی به مساحت 2 هزار متر در قلب مجمعه جای گرفته است. مجتمع VIΛ 57 West تقریبا به اندازه یک بلوک شهری را در خیابان غربی 57 نیویورک اشغال کرده و به لحاظ دسترسی به بزرگراه غربی راه دارد. طراحی نمای اصلی این مجتمع به گونه ای است که روبروی خط ساحلی رودخانه هادسون واقع شده و همه واحدها به واسطه تراس و پلان منعطف به منظره رودخانه و خط ساحلی هادسون تسلط دارند. 

طرح فوق العاده این مجتمع از بیارکه انگلس و گروه معماری بیگ جایزه بهترین مجتمع مسکونی شهر نیویورک را دریافت کرد. این پروژه مانند تمام کارهای بیگ دارای خصوصیات هنر آبستره بوده و تعریف جدید را از حجم سازی با توجه به معماری پایدار معرفی می کند. ارتفاع ساختمان در ضلع شمال شرقی 450 فوت است که به طراحان این امکان را داده تا آپارتمان های بیشتری تعبیه کنند. دلیل بلند تر بودن این قسمت از برج هماهنگی بین متراژ زمین به جهت طراحی تعداد کافی آپارتمان می باشد. همچنین نورگیری مناسب واحد ها دیگر عاملی بوده مرکز ساختمان را به صورت یک وُید بزرگ طراحی کرده اند. فضای سبز و مهدکودک از امکاناتی است که اجازه می دهد کاربران وقت بیشتری را در مجموعه سپری کنند و از امکانات مجتمع نهایت بهره را ببرند. 

ویژگی بزرگ فرم ساختمان ارائه نماهای متنوع از هر سمت می باشد. از ضلع غرب یک فرق مخروطی قطع شده اغراق آمیز را مشاهده می کنید، از ضلع شرق یک مکعب مستطیل و از شمال یم هرم نصفه و نیمه دیده می شود. فضای سبز مرکز مجموعه با توجه به خصوصیات معماری مجتمع های مسکونی در کوپنهاگن تعبیه شده است. 






























تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-7029.html