راهکار شما برای رفع مشکل کمبود جا در فضای خانه تان چیست؟

تحریریه معماری آرل
امروزه با تغییر سبک زندگی انسان ها و روی آوردن به آپارتمان نشینی در شهرها، همه افراد با مشکل کمبود جا در فضاهای کوچک آپارتمان ها مواجه هستند. البته که مهم نیست در یک فضای شلوغ شهری زندگی کنید و یا در یک خانه ییلاقی بزرگ در حومه شهر، در هر صورت ایجاد فضای کافی برای نظم دادن به وسائل می تواند مشکل آفرین باشد. در ادامه از 8 متخصص معمار و طراح داخلی خواسته شده است که راهکاری در مورد حل مسئله کمبود جا در فضای خانه ارائه دهند.

هر جا که می توانید از طبقه بندی استفاده کنید.
Rebecca Leivars از شرکت معماری Leivers توصیه می کند روی هر دیواری که می توانید از طبقه بندی های متنوع استفاده کنید.
اگر تو رفتگی در دیوار وجود دارد حتما در آن قسمت از چندین طبقه برای جا دادن وسائل تان استفاده کنید. اگر در پلان خود یک دیوار غیرباربر می خواهید داشته باشید، چطور است به این فکر کنید که این تفکیک کننده فضا، فقط یک دیوار ساده نباشد و از دیوار قفسه بندی شده برای این کار استفاده کنید. در راستای بزرگ تر کردن فضای خانه تان، به این فکر کنید که آیا می توانید فضا را به گونه ای طراحی کنید که جایی برای جا دادن وسائل تان در بالای سر یا زیر پا وجود داشته باشد یا خیر.

به فضاهایی توجه کنید که همیشه از قلم افتاده اند.
Andrew Dunning از کمپانی طراحی داخلی APD در مورد راهکار تبدیل فضاهای بلااستفاده به فضاهایی برای انبار کردن وسائل صحبت می کند.
او معتقد است: "چشمانتان را باز کنید و به همه فضاهایی که در خانه تان در اختیار دارید، با دقت نگاه کنید و البته که منظور فقط فضاهایی نیست که در حال حاضر دارید استفاده می کنید. آیا کابینت های آشپزخانه تان می توانند تا ارتفاع بالاتری امتداد پیدا کنند؟ داشتن کابینت هایی که ارتفاع خیلی زیاد دارند شاید برای وسائل روزمره کارایی نداشته باشد اما برای وسائلی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند، برای اینکه از وسط آشپزخانه جمع بشوند، می تواند خیلی مفید باشد. بعلاوه آیا تا به حال به فضای زیر پله ها فکر کردید؟ معمولا این فضا خیلی بد و نامنظم استفاده می شود اما در حقیقت فضایی است که به خوبی می توانید آن را طراحی کنید و به عنوان انبار برای وسائل تان استفاده کنید. فضاهای انبار و کابینت هایی که طرح سفارشی دارند و متناسب و خاص فضای شما ساخته شده اند، معمولا بهترین راه حل برای حل مشکل کمبود فضا هستند.

کمی از وسائل آشپزخانه تان کم کنید.
Andrew Petherick از شرکت طراحی Artichoke نکته ای را در مورد بازسازی فضای آشپزخانه گوشزد می کند، اگرچه مرتب کردن و نظافت آشپزخانه، همیشه خود یک روش خوب برای داشتن فضایی منظم تر و رفع مشکل کمبود جا بوده است.
او می گوید:" پیش از آنکه شروع به بازسازی آشپزخانه خود بکنید، نگاه کنید که چه چیزهایی را در آشپزخانه فعلی خود دارید. هر آنچه را که 6 ماه است استفاده نکرده اید جمع کنید و به جای دیگری غیر از آشپزخانه ببرید. خودتان تعجب خواهید کرد که چقدر فضای آشپزخانه تان باز می شود."

یک نیم طبقه به فضای خود اضافه کنید.
Stuart Duncen طراح کمپانی Build Different در مورد راهکار باارزش و همچینین مدرن استفاده از نیم طبقه بحث می کند و اینکه چقدر استفاده از نیم طبقه می تواند به حل مشکل کمبود جا کمک کند.
"یک تخت خواب در نیم طبقه قرار دهید و فضای باارزش زیر آن را آزاد کنید." این توصیه Stuart Duncen است. بعلاوه اینکه اگر خانه و محل کار شما یکی است، این ایده می تواند خیلی راهگشا باشد.

از انبار خود به خوبی استفاده کنید.
Micheal Pairinchy از کمپانی Pro Build 360 توصیه می کند حداکثر استفاده را از فضای انباری خود ببرید. او می گوید یک راهکار مناسب که شاید کمتر به آن توجه کنیم استفاده از فضای انبار است. با زدن طبقات در فضای انبار می توانیم همه وسائلی را که هر روز به آن احتیاج نداریم در آنجا انبار کنیم . هم دسترسی آن راحت هست و هم وسائل اضافی از فضای اصلی خانه دور می شوند.

از مبلمان و وسایل چند منظوره استفاده کنید.
Camilla Pringle از شرکت طراحی Camilla Pringle Interiors، پتانسیل عالی استفاده از مبلمان و تجهیزات چند منظوره را برای حل مشکل کمبود جا گوشزد می کند.
او می گوید: "امروز خیلی مدل های متنوع با طراحی های خلاقانه از چنین مبلمان ها و تجهیزاتی در بازار وجود دارد و قابل خرید است. شما می توانید خیلی راحت از یک چزیره در آشپزخانه استفاده کنید که خیلی از وسائل تان را می تواند در کابینت های زیر خود جا دهد. استفاده از میز ناهارخوری های تاشو که قابلیت باز شدن به تعداد بیشتر را دارند نیز راهکار مفیدی است.

بعضی از وسائل تان را به جای انبار کردن، در بوفه ها در معرض نمایش بگذارید.
Egon Walesch از کمپانی Egon Walesh Interiors & Flowers در مورد ایده استفاده از کابینت هایی که به صورت ویترین طراحی می شوند توضیح می دهد.
او می گوید: "من وسائل خیلی کمی برای نمایش در ویترین دارم. اما عاشق بوفه های قدیمی مغازه های آنتیک فروشی هستم. ممکن است این ایده خیلی غیرمعمول باشد اما می تواند در عین حال خیلی هم کار راه انداز باشد. این بوفه ها هم فضای خیلی زیادی برای گذاشتن وسائل تان دارند و هم فضا برای نمایش اشیا باارزش. بعلاوه من فکر می کنم اینکه چند وسیله را در معرض نمایش بگذارید خیلی می تواند در نظم فضا به شما کمک کند. با این روش وسائل شما خیلی مرتب تر از این خواهند بود که در کمد و کابینت روی هم انبار شوند. دقیقا به همین دلیل من استفاده از قفسه و شلف را در آشپزخانه خیلی دوست دارم. بعلاوه چنین فضاهایی به شما امکان می دهد دسترسی راحت تر به وسائل آشپزی و ماهیتابه هایتان داشته باشید.

ایده پلان آزاد می تواند به شما کمک کند.
Andrew Brown از کمپانی Brown + Brown Architects راهکار استفاده از پلان آزاد را به واسطه قدرت آن در آزاد کردن فضا و رفع مشکل کمبود جا و بعلاوه به صرفه بودن از نظر اقتصادی، می ستاید.
او معتقد است: "پلان آزاد اگر متناسب سلیقه کارفرما باشد می تواند فضا را کاملا آزاد کند. ساخت راهروها و فضاهای تقسیم، به لحاظ هزینه مشابه هزینه ساخت سایر بخش های یک خانه است اما معمولا استفاده از چنین فضاهایی به معنای اتلاف فضاست."

تحریریه معماری آرل
منبع: houzz.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6996.html