طراحی مرکز فرهنگی Plassen از گروه معماری 3XN

تحریریه معماری آرل
معمار: 3XN Architects
موقعیت پروژه:مولدا، نروژ
مهندس: Norconsult AS
طراح منظر شهری: شهرداری Molde
سال طراحی پروژه: 2012
عکاس: Adam Mork

شهر نروژی مولدا تنها 25 هزار نفر جمعیت دارد اما جولای هر سال بزرگترین ستاره های جاز و حدود صد هزار طرفدار روانه ی فستیوال جاز بین المللی مشهور جهان می شوند. در طراحی مرکز فرهنگی جدید شهر، چالش گروه معماری 3XN طراحی ساختمانی پویا و به اندازه ی کافی قدرتمند بود تا بستری برای جامعه فرهنگی در هر دو مقیاس برای شهر مولدا فراهم آورد.

طبق گفته مسئول برگزاری مسابقات و شریک تجاری گروه 3XN،  دراین ساختمان می بایست فضاهایی برای برگزاری مراسم در داخل، بالا و اطراف آن ایجاد میشد که ظرفیت افراد مشتاق را طی سالیان متمادی پشتیبانی کند. مرکز فرهنگی Plassen  با قرار گرفتن در مرکز شهر و مشرف بودن به دره و کوه ها، مکانی مشهود برای تجمع می باشد و با مصرف بهینه از هر متر مربع ، ساختمانی جهت تجمع صدها هزار نفر برای کنسرت ها، فستیوال ها یا تئاتر به وجود آورده است.

راه حل معماری چنین پروژه ای سازه ای بود که تمام سطوح و فضاها بیشتر از یک عملکرد داشته باشند. پله موجود کنار ساختمان به همراه سقف ، سه آمفی تئاتر بیرونی را تشکیل میدهد که مجموعا گنجایش هزاران تماشاچی را دارد. در طی روز، سقف مجموعه شامل عرصه کافه در محیط باز، فضایی تفریحی با منظره های عالی و فضایی برای نمایشگاه و گالری در بیرون ساختمان ارائه می دهد، در حالی که پله کنار ساختمان ، ارتباطی ضروری بین بخش های بالایی و پایینی شهر میباشد.

به گفته یان آموندسن: مجموعه فرهنگی Plassen یک ساختار کوچک و ساده دارد. ما با ایجاد تعدادی شکاف ، معنی متفاوتی در آن ایجاد کردیم که گویی انعطاف پذیر و بزرگ است بدون آنکه خیلی بزرگ به نظر بیاید. همچنین ما تاکید داشتیم که ساختمان 3 طبقه ی 6000 متر مربعی باید با ساختمان های اطراف مجموعه سازگار باشد.

در تمام سطوح خارجی از سنگ گرانیت روشن استفاده شده است که به ساختمان هویتی تک رنگ می دهد. هنگام عصر با نور گرم قرمز رنگی که از قلب سالن کنسرت داخل ساختمان ( که در در اطراف آن مکانهای دیگری همانند کتابخانه ، کافه ، فضای نمایشگاه و صحنه نمایش قرار دارد)  مواجه می شویم که یک فضای پارادکس را نسبت به مجموعه ارائه می دهد. رنگ گرم استفاده شده در طراحی داخلی و ترکیب با چوب و نور طبیعی در طبقات مختلف، محیطی دوستانه و غیر رسمی ایجاد کرده است که با وجود ورودی های زیاد، هویتی دعوت کننده به ساختمان بخشیده و قابل دسترس برای عموم می نماید.

سرگروه جشنواره جاز چنین میگوید که" این ساختمان است که چالش های بسیاری را حل می کند و این به ما چیزی را عرضه میکند که مدت هاست از دست داده ایم. ابتدا زمینه ای را فراهم میکند تا به مخاطبان و هنرمندان ، تجربه ای بهتر به لحاظ سالن کنسرت های واقعی و نیز به خاطر فضاهای اجرای خارجی پیشنهاد دهد که دارای مناظر دره ، شهر و کوه می باشد. دوم اینکه این ساختمان دو ناحیه از شهر را به هم متصل میکند و مرکزی اجتماعی برای شهر Molde ایجاد کرده است.





















تحریریه معماری آرل
مترجم:غزال مواهبی طباطبایی
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6990.html