کاربرد خلاقانه نورهای خطی در 5 پروژه معماری جالب توجه

تحریریه معماری آرل
طراحی نور یک پروژه تاثیر مستقیم بر حس فضا دارد و از امکاناتی که طراحی نورپردازی به روش های مختلف در اختیار معماران قرار می دهد، تعریف کاربری های متفاوت برای یک فضاست. در طول فرآیند طراحی، انتخاب تجهیزات روشنایی یک پروژه ممکن است در اولین گام های طراحی صورت گیرد. این روشنایی ها می توانند کاملا کانسپت طراحی و ایده هایی که ورای آن قرار دارد را تغییر دهند. راهکارها و محصولات متنوع ارائه شده برای نورپردازی، در اشکال و ابعاد مختلف، از نورهای آویز قدیمی تا نورهای مخفی امروزی را شامل می شود. البته زمانی که ایده اصلی طراحی یک فضا در استفاده از سطوح نرم و خطوط موجدار می باشد، کمتر محصولی می تواند به اندازه نورهای توکار راهگشای مسئله نورپردازی باشد.
پروژه هایی که در ادامه این متن معرفی می شوند، نشان می دهند که چگونه نورهای ساده توکار می توانند برای گونه های مختلف بناها با کاربری های متفاوت استفاده شوند. چنانچه برای پروژه آتی خود به دنبال یک محصول گران قیمت و خاص هستید و یا اگر به دنبال راهکاری اقتصادی و کارآمد برای نورپردازی می باشید، این نمونه های موردی از طرح های متعلق به عصر حاضر می توانند راهگشای شما باشند.

خانه مسکونی Pittman Dowell، طراحی شده توسط گروه معماری Michael Maltzan، La Crescenta-Montrose ، ایالت کالیفرنیا، آمریکا

نورهای توکار تولید شده توسط شرکت Eaton Lighting

خانه مسکونی Pittman Dowell در حاشیه جنگل های ملی لس آنجلس قرار دارد. در این بنا که توسط گروه معماری  Michael Maltzan طراحی شده است ساکنان بر روی زمینی سکنی گزیده اند که در طرح ریچارد نیوترا به عنوان قسمت فرعی دامنه یک کوه بوده است. . امروز این خانه مسکونی به خانه مسکونی Serulnic طراحی ریچارد نیوترا در سال 1952 و همینطور یک باغ کویری وسیع الصاق شده است.
صاحب بنای اصلی که یک هنرمند است در زمان زندگی در این خانه، ساخت یک بنای جدید را متصور شده بود که بتواند مطابق با سبک زندگی عصر حاضر باشد و همینطور بتواند ارتباط بین بنا و منظر اطراف را کشف کند. فرم هفت گوشه این بنا به صورت چند بخشی از چند قطعه و برش ساخته شده است که طرح آن ملهم از یک تئوری تقسیم اشکال در ریاضیات می باشد. در طرح پلان این خانه مجموعه ای از فضاهای بدون خمیدگی و انحنا دیده می شود که در امتداد هم و نه در کنار هم هستند و دید به فضای بیرون دارند. صفحات، خطوط و مرزهای تشکیل دهنده این بنا همگی خالص و صریح هستند و در تضاد با بی قاعدگی و انحنا دامنه کوه می باشند. روشنایی های توکار و خطی شرکت Eaton Lighting از بارتاب نور بر سقف جلوگیری کرده و در عین حال باعث شده است تداوم این سطوح در سرتاسر فضاها حفظ شود.

مدرسه Exeter طراحی شده توسط گروه معماری Dake Wells، اکستر، ایالت میزوری، آمریکا

نورهای توکار طراحی شده توسط شرکت GE

در طراحی مدرسه اکستر، گروه معماری دیک ولز اهمیت طراحی و تلفیق آن با راهکارهای روشنایی کارآمد از نظر مصرف انرژی با استفاده از نور طبیعی، را به تصویر کشیده اند. در مدرسه اکستر به مساحت 11000 فوت مربع، پانل های چوبی جالبی در راستای دیوار کشیده شده و تا خورده اند و بر روی سقف آمده اند. فرم این پانل ها که شبیه به رول های غذای محبوب سوشی می باشد، برنامه ها و سیستم های مختلفی را در خود جای داده و به صورت یک کل واحد و یکپارچه در آمده است. این فضای چند منظوره با استفاده از پنجره هایی که در طرفین قرار دارد، غرق در نور است در عین حال که پانل های چوبی تا خورده سقف نیز حفره هایی برای ورود نور طبیعی در خود دارند. نحوه کاربرد نورهای توکار در پانل های چوبی نیز به گونه ای بوده است که در برابر حفره های بزرگتر نورگیر به نوعی ایجاد توازن کنند. کیفیت خطی و نظم حاصل از استفاده نورهای توکار، با بهره گیری از نورهای خطی مناسب از نظر مصرف انرژی که تولید شرکت GE می باشند، به دست آمده است که در تمام فضا در راستای جهت پانل های چوبی پراکنده شده اند.

مرکز طراحی Vol Walker Hall  و Steven L. Anderson، طراحی شده توسط شرکت معماری Blackwell Architects، Fayetteville، ایالت آرکانزاس، آمریکا

نورهای خطی تولید شده توسط شرکت های Visa،  Winona،  Eaton،  Spectrum و  Selux

مرکز طراحی Vol Walker Hall، دوره های مختلف معماری، معماری منظر و معماری داخلی را به صورت همزمان در یک بنا جای داده است. کانسپت برقراری ارتباط و سیالیت، در سرتاسر فضای این مرکز طراحی با خلق یک بنای ترکیبی به وجود آمده است، بنایی که از یک سو با بازسازی هوشمندانه ای از کتابخانه اصلی این دانشگاه یعنی Vol Walker Hall روبروست و از سوی دیگر با یک بخش الحاقی کاملا مدرن.
پیش از این گالری مرکزی یک سیستم روشنایی و آکوستیک ضعیف داشته است. استراتژی در نظر گرفته شده برای رفع این مشکل و وارد کردن نور به داخل بنا، یک استراتژی دو منظوره بوده است. اول اینکه، با معرفی راهکارهای نورپردازی مختلف و محصولات روشنایی متعدد وابسته به معماری، روش های ساخت و نورپردازی را برای دانشجویان خود به تصویر بکشد. دوم آنکه، فضایی خلق کند که در عین استفاده از محصولات متنوع، از یکپارچگی و وحدت برخوردار باشد. در این پروژه یک ورودی جدید در راستای محور اصلی دانشگاه جایگذاری شده است. نور طبیعی در مکانی که بنای قدیمی به بنای جدید متصل می شود، با استفاده از فضای اختصاص داده شده به پلکان، به داخل کشیده می شود. در این پروژه گونه های مختلف و برندهای متنوع محصولات روشنایی از نورهای توکار خطی گرفته تا نورهای آویز با هم به صورت ترکیبی استفاده شده اند . برندهایی مانند Visa Lighting تا برندهای Winona Lighting، Spectrum، Selux, و  Lucifer Lightingدر کنار هم قرار گرفته اند تا فضایی منحصر به فرد برای تحصیل دانش طراحی فراهم آید.

موز ملی لوئیزیانا و سالن مشاهیر ورزشی، گروه معماران Trahan، Natchitoches، ایالت لوئیزیانا، آمریکا

نورهای توکار تولید شده توسط Eaton Lighting

فرم سیال و چرخش نگاه کاربرد، ایده های اصلی ورای کانسپت طراحی موزه ملی لوئیزیانا و سالن مشاهیر ورزشی می باشد که توسط گروه معماری Trahan طراحی شده است. این مرکز فرهنگی، به زیبایی دو مجموعه به ظاهر متفاوت را به هم مرتبط کرده است، ورزش و تاریخ. گروه معماری Trahan مجموعه ای از فضاهای متوالی را برای طرح خود در نظر گرفته است که هم در پلان و هم در مقطع به داخل یکدیگر کشیده شده اند.
کانسپت طراحی این بنا که ملهم از یک رودخانه قدیمی است، باعث شده است پروژه از فضاهای سیال نیرومندی برخوردار شود که خیلی نرم به داخل هم و در سرتاسر موزه کشیده شده اند. در این پروژه نورها از نورهای توکار تولید شده توسط EatonLighting استفاده شده است که دارای فرم منحنی بوده و به صورت سفارشی تولید شده اند. این نورها در راستای سطح پانل های سنگی قالب گیری شده قرار گرفته و راهنمای بازدیدکنندگان به سوی هر یک از نمایشگاه های هنری می باشند.

ساختمان اداری Dominion طراحی شده توسط زاها حدید، مسکو، روسیه

نورهای خطی تولید شده توسط شرکت FisTechenergo

دو گانه های سیاه و سفید و تاریک و روشن، واژه هایی هستند که به خوبی می توانند توصیف گر پروژه ساختمان اداری Dominion طراحی شده توسط زاها حدید باشند. این فضای کاری جز یکی از اولین پروژه های جدید ساخته شده برای بخش رو به رشد IT شهر مسکو می باشد. ایده طراحی این فضا داشتن مجموعه ای از صفحات منظم است که با فاصله از یکدیگر در ترازهای مختلف قرار گرفته اند.
بالکن ها و پلکان ها، ترازهای مختلف را به یکدیگر، در داخل یک آتریوم مرکزی، وصل می کنند که این آتریوم امکان نفوذ نور به داخل بنا را فراهم می کند. با نگاه کردن از بالا به پایین تمام صفحات و سطوح افقی به صورت سیاه هستند درحالیکه صفحات منحنی شکل عمودی به رنگ سفید می باشند. با نگاه از پایین به بالای این نورگیر، صفحات افقی سیاه رنگ باقی می مانند در حالیکه بالکن ها، طبقات و دیوارها سفید هستند. خط منحنی مجموعه پلکان ها، با استفاده از محصول نورپردازی توکار که توسط شرکت Fis Techenergo تولید شده ، مورد تاکید قرار گرفته است. نوارهای ممتد نوری یک خط درخشان نرم را به وجود آورده اند که تا بالای آتریوم کشیده شده است.

تحریریه معماری آرل
منبع: architizer.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6967.html