کلیسای بروتالیست نامأنوسی که طراحی اش بیشتر هنر است تا معماری

تحریری معماری آرل
کلیسای ووتروبا بر روی تپه موور در حومه شهر وین واقع شده و به عنوان نقطه اوج فعالیت های مجسمه ساز اتریشی، فریتز ووتروبا نام برده می شود (معمار این پروژه فریتز جی مایر بوده که در اغلب موارد نام او به عنوان معمار فراموش شده است). ساخت این کلیسا در اواسط دهه 70 آغاز شد و مایر این پروژه را یک سال پس از مرگ ووتروبا به پایان رساند.

مایر مدل مجسمه ای رُسی ووتروبا را گسترش داد تا بتواند یک فضای عملکردی و کاربرد پسند را با بتن بسازد. ووتروبا یک مجسمه ساز حرفه ای بود و کارهای وی از ذهن کوچک مینیاتوری اش نشأت می گرفت. به همین علت تغییرات عمده در سیرکولاسون و پلان توسط مایر ضروری بود. همانطور که در تصاویر ثبت شده توسط دنیس اسکوف مشاهده می کنیم، طرح کلیسا مجموعه ای از هرج و مرج بیرحمانه است که بین مرز هنر و معماری در حال بازیست. 

درباره ووتروبا

فریتز ووتروبا در سال 1907 متولد شد و هشتمین فرزند آدولف ووتروبا بود. وی در خانواده ای با خصوصیت های خشونت آمیز بزرگ شد. هنر عاملی بود که به لحاظ روانی وی را از آن محیط دور می کرد و این دوری وی با فرار او از اتریش به سوئیس در جنگ جهانی دوم تکمیل شد. پس از فرار از جنگ، ووتروبا پروژه های مجسمه سازی خود را در بخش های: معماری، شهرسازی و جشم اندازها آغاز نمود. سرآغازی که به ساخت و ارائه چندین و چند کار منحصربه فرد انجامید.

کلیسای ووتروبا مثالی ساده از نحوه رویکرد هنر است که توانسته در بطن و قالب معماری به مرحله اجرا برسد. این کلیسا قبل از انتخاب سایت طراحی شده بود. با این حال کلیسا نماهای متناوبی را پوشش داده در برابر تضاد قدرتمند سایت به خوبی مقابله کرده است. پیش از ساخت کلیسا سایت پروژه مکان یکی از اسلحه خانه های ارتش آلمان بوده و بنا به درخواست ووتروبا در این مکان ساخته شده است. علاوه بر این ووتربا بخشی از طرح خود را با تأثیرپذیری از کلیسای گوتیک فرانسه طراحی کرده است. با وجود اینکه طرح ووتروبا را یک کار بروتالیست می دانند، اما نمی توان سبک هنری و جسارت کار او را تحسین نکرد. 





















تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6937.html