طراحی ساختمان اداری با چوب

تحریریه معماری آرل
در این پروژه کارفرما و مدیریت این کمپانی دوست نداشتند که ساختمان اداری شرکت خود را به یک طبقه از برج های بلند و شلوغ درون شهر محدود کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتند شرکت اداری خود را به یک ساختمان سبز و دوست داشتنی از جنس چوب بسازند که در حومه شهر واقع شده بود. طرح جدید ساختمان اداری Olgino در حومه شهر سن پترزبورگ واقع شده و نمونه کاملی از یک مجموعه اداری با رویکردهای معماری سبز و ساختمان های کم هزینه به شمار می رود.

این ساختمان به زمینی کم عرض در سه طبقه به اجرا رسیده و تمام ستون ها و اتصالات اصلی آن به وسیله چوب به اجرا رسیده است. ویژگی مهم پروژه قرارگیری آن در منطقه ای است که دسترسی های متنوعی را پوشش می دهد. ساختمان از سمت جنوب به یک خیابان ، از ضلع شمال به راه آهن و قطار برون شهری، و بالاتر از راه آهن یک بزرگراه قرار دارد که دسترسی کارمندان به شهر و خانه هایشان را تسهیل نموده است. به دلیل محدودیت های شهری و محدودیت های ارتفاعی، ساختمان در حجم مستطیل شکل طراحی شد و ارتفاع آن نمی توانست بیش از 3 طبقه باشد. 

لذا مهندسین سازه از 12 ستون چوبی ضخیم استفاده کردند تا تعداد ستون ها کاهش پیدا کند و فضای بیشتری برای دکوراسیون داخلی و عرصه بندی فضا ایجاد شود. ویژگی ستون های چوبی در این بود که سازگاری بهتری با محیط داشته و سرعت اجرای آن بسیار سریع است. این موضوع صحیح است که هزینه ابتدایی ساختمان برای ساخت بیشتر می شود، اما این پروسه در نازک کاری جبران می شود. چون چوب به خودی خود یک ماده سازگار بوده و به راحتی با شکل پذیری مناسب بهتر از مصالح بنایی عمل می کند. طراحی سقف و دیوارها با چوب فضای گرمتر و بهتری را نسبت به سنگ، گچ یا ... برای شما ارائه می دهد. از همه مهم تر اینکه این کمپانی یک ساختمان مجزا برای خود دارد و دیگر نیاز نیست هزینه های سنگین تعمیر و نگهداری یک مجموعه گران قیمت را پرداخت کند. 




















تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6898.html