طراحی رنگارنگ مرکز آموزشی کودکان در شانگهای چین

تحریریه معماری آرل
دودو (DoDo )، در محله پودونگ شانگهای، با مساحتی حدود 5500 متر مربع ، شامل یک مرکز آموزی برای کودکان و کتابخانه ای مصور است. در ابتدای امر شرکت طراحی TBDC تحلیل ها و بررسی های دقیقی در زمینه طراحی این مجموعه انجام داد. تلاش و نیاز به مدیریت تیمی را با هم ادغام نمود؛ مشاهداتی دقیق در خصوص تولیدات محلی مشابه و تجارت جهانی انجام داد و راهکارهائی خلاقانه برای طراحی با بهره برداری صحیح و اثرگذاری دقیق خلق کرد.

برای یافتن یک سیتم آموزش عقلانی که نیازهای آموزشی کامل کودکان را در بر گیرد و همچنین کمبودهای موجود در مهد کودک ها و سیستم آموزش و پرورش موجودرا نیز جبران نماید ، در این مجموعه آموزشی از سیستم آموزشی همه جانبه ای به نام STEAM  استفاده شد که در آن پانزده بخش آموزشی برای تشویق کودکان به رشد و یادگیری در شاخه علوم، تکنولوژی، مهندسی ، هنر و ریاضیات در جهت جبران سیستم سنتی آموزش و پرورش چین تدارک دیده شده است.
کودکان در این مجموعه می توانند اهداف خود را در علوم طبیعی پرورش داده و در شاخه هنر به تفکر قیاسی دست یابند. میتوانند به دنبال علاقه خود باشند و تخصص خود را از میان گرایش های متفاوت یافته و ظرفیت علمی خود را در آن زمینه بهبود بخشند. بر اساس این سیستم آموزشی ، نظام طراحی مجموعه به شکلی سازگار در کنار سیستم آموزش سنتی قرار گرفته و مجموعه را به دو بخش مدرن و سنتی تقشیم کرده است.
در بدو ورود که به شکلی کاملا محافظت شده که ورود و خروج را کنترل می نماید سیستم های بصری و چنرچد رسانه ای متعددی سیستم های هوائی بین المللی را جهت راهنمائی کودکان در مسیر پروازی خود راهنمائی کرده و آنان را به سمت فضای آموزشی مختص خود هدایت می نماید.
http://retaildesignblog.net/wp-content/uploads/2017/11/Children-Education-Center-By-Taipei-Base-Design-Center-Pudong-Shanghai-China05.jpg

فضای داخلی مجموعه مجهز به توالت ها و آبخوری ویژه کودکان می باشد و همچنین تسهیلاتی که به کودکان در رشد و پرورش توانائیشان در زمینه مدیریت زندگی  شخصی کمک می کند در مجموعه دیده می شود. در کنار تامین نیاز های   کودکان در زمینه بازی آزادانه ، ایجاد محیط امن و شاد در حین گذراندن دوره های آموزشی خود، همزمان برای والدین آنان نیز در فضائی خارج از محدوده کنترل امکاناتی فراهم گردیده که بتوانند در محیطی شایسته آنان استراحت کرده، مطالعه کنند و یا یک فنجان قهوه بنوشند و حتی به خرید تولیدات مورد علاقه خود بپردازند.
هر طبقه به سن خاصی از کودکان اختصاص داده شده و متناسب با این سنین کتاب های مختص آنان نیز در همان طبقه قرار داده شده است. همچنین طبقاتی از کتابخانه برای راحتی دسترسی به مجموعه کتاب های  نویسندگان معروفی که در زمینه کودک همکاری دارند اختصاص داده شده است. در کنار مبلمان متنوعی که در هر فضا وجود دارد، رف هائی نیز در اختیار کودکان قرار داده شده که بتوانند به شکل دلخواه و بر اساس نیازشان و اندازه مورد نظر از آن استفاده کرده و کتاب ها را روی آنها بچینند.
بدون شک در این طرح امنیت در اولویت قرار قرار داشته است. نظارت بر فضای کلی مجموعه ، نصب وسایل ضدعفونی کننده دست ، اندازه گیری و نظارت بر درجه حرارت بدن کودکان ، کنترل شدید امنیتی در بخش پذیرش ، استفاده از مصالح دوستدار طبیعت و غیر سمی و بهره گیری از مصالح انعطاف پذیر در ساخت کف و دیوار ها از جمله اصول اساسی می باشد که در بخش طراحی لحاظ شده اند.


تحریریه معماری آرل
منبع : آرل , retaildesignblog.net


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6874.html