مهم ترین معمار دو دهه گذشته : تام مِین

تحریریه معماری آرل
معمار اصلی شرکت مورفوسیس، تام مِین (متولد 19 ژانویه 1944) یکی از برترین و مهم ترین معماران دو دهه گذشته به شمار می رود. وی مانند بسیار از هم قطاران خود صاحب سبک است و پروژه هایش چالشی در بازتعریف واژه معماری ساختارشکن می باشد. برنده جایزه پریتزکر پرایز 2005، دریافت مدال طلای مسابقات معماری AIA و دریافت لقب معماری فرمال پیشرفته از افتخاراتی است که وی تا کنون کسب کرده. از مهم ترین پروژه وی می توان به ساختمان کوپر یونیون نیویورک، کالج امرسون لس آنجلس و مقر کالترانس اشاره کرد. در ادامه خلاصه از خصوصیات معماری و اهمیت پروژه های تام مِین را برای شما قرار داده ایم.

اصل هدف مِین ارائه اهداف او در دوران کار و حرفه شغلش  بوده است. در سال 1972 وی بخشی از گروهی را تشکیل می داد که مدرسه طراحی SCI-Arc را پایه گذاری کرد که به عنوان یک مدرسه جهانی مستقل در راستای انجمت معماری لندن و مدرسه کوپر یونیون نیویورک همکاری داشت. همچنین در همین سال بود که مِین شرکت معماری مورفوسیس را به همراه دوستانش پایه گذاری کرد که بسیاری از پروژه های آن بر اساس کومیسیون های کوچک از طریق دوستان خود تأمین می کرد. در نهایت او مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال 1978 از دانشگاه هاروارد کسب نمود و به عنوان معمار و طراح اصلی این شرکت برگزیده شد. عملکرد وی در این کمپانی تا به امروز تعریف متفاوتی از معماری بین المللی را به نمایش گذاشته است. 

گروه معماری مورفوسیس بخاطر طرح های جسورانه ای خود شناخته می شود که اصل تعریف این گروه ایجاد تعادل بین یک الگویی مجسمه وار و فرمی یکپارچه است. در نقل قولی از تام مِین برای هیأت داوران جایزه پریتزکر وی معماری خود را تعهدی به خلق اصل معماری عنوان کرده کی می تواند نماینده فرهنگ منحصربه فرد و تا حدودی بی ریشه جنوب کالیفرنیا باشد. به همین دلیل مِین هیچ گونه ترسی از به چالش کشیدن تصورات متعارف معماری نداشته و اغلب در مرکز بحث های جنجالی قرار دارد. 

به عنوان مثال پیشنهاد اخیر او برای طراحی یک هتل 381 متری در شهر کوچک وِلز (یکی از شهرهای سوئیس) منتقدان قابل توجهی  را برای پیشنهاد او به دنبال داشت. به طوری که هیأت داوران مسابقه انتقاد های محکمی علیه کارفرمای پروژه ارائه داده و درخواست های کارفرما مبنی بر طراحی هتلی به این بزرگی در منطقه را محکوم کردند. پیش بینی های تند عموم باعث شد تا در نشریه های تام مِین را "پسر بد معماری" توصیف کنند. 

با تمام تعاریفی که بالا عنوان کردیم نمی توانیم منکر این شویم که تام مِین یک معماری صاحب سبک است. وی در طول زندگی حرفه ای خود به شدت در زمینه آموزش و پرورش مشغول بوده که حوضه فعالیت های او در مدرسه طراحی SCI-Arc که خود تأسیس نموده قرار داشته است. همچنین او در دانشگاه کلمبیا، هاروارد، ییل و دانشکده معماری بارتلت به عنوان آموزگار فعالیت داشته است.
در ادامه برخی از پروژه هایی که تام مِین به اجرا رسانده را مشاهده می کنیم.

دانشکده بیل و ملیندا

مرکز بلومبرگ

مرکز ستاره شناسی و فیزیک نجومی کیهیل

کالج امرسون، لس آنجلس

موزه علم و طبیعت پروت (برنده مدال طلای مسابقات طراحی AIA)

مجتمع Taubman در مرکز فناوری لاورنس

مدرسه کوپر یونیون


تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6853.html