چگونه رزومه معماری خود را بی نقص طراحی کنیم؟

تحریریه معماری آرل
این رزومه شماست که میزان درک شما را از طراحی و سبک هائی که در معماری کار کرده اید را به نمایش می گذارد و بر همین اساس است که توانائی شما نسبت به جایگاه درخواستی سنجیده خواهد شد.
نمونه های زیر از میان 200 نمونه رزومه ی ارسال شده انتخاب شده است که در انتخاب آنها تنها کیفیت طراحی مد نظر ما نبوده است بلکه جذابیت گرافیکی، ارائه واضح کاربری طراحی شده و قاعده مند و هویت بخشی بصری که در هر دو بعد طراحی معماری و گرافیک اثر نفوذ کرده است و از همه مهم تر خلاقیت ایجاد شده نیز توجه کرده ایم.
پیش از اینکه به معرفی نمونه ها بپردازیم، بهتر دیدیم که به نکاتی که باید در طراحی رزومه ی شخصیتان به آنها اهمیت دهید اشاره ای داشته باشیم.
  • حجم فایل : بهتر است به جای ارسال یک فایل با حجم بالا، فایلی با حجم کمتر از 15 مگابایت ارسال کنید.
  • اشتباهات تایپی و دستوری : اگر بر زبانی که برای رزومه خود استفاده می کتید تسلط کامل ندارید، از لغت نامه های آنلاین استفاده نمائید و یا از شخصی که به زبان مورد نظر مسلط است بخواهید که متون شما را اصلاح کند.
  • محتوا : تهیه رزومه و گرد هم آوردن مطالب آن کاری زمان بر است و شاید این مسئله شما را به استفاده از یک الگوی تکراری ترغیب کند. اما باید بدانید که بهتر است هر پروژه به شیوه ارائه ای مختص به خود احتیاج دارد. بنابراین حداقل یه نمونه دو صفحه ای برا ارائه آثار خود و یک نمونه مفصل تر برای مصاحبه های حضوری تهیه کنید. این نمونه را به شکلی تکمیل شده تر برای ارسال در فضای مجازی نیز می توانید استفاده کنید. البته این امکان نیز وجود دارد که به ازاء هر بار درخواست کاری بخواهید رزومه ای با توجه به اطلاعات خواسته شده تهیه کنید.
  • خلاقیت : با وجود اهمیت داشتن خلاقیت در تهیه رزومه اما باید بدانید که آنچه به نمایش گذاشته می شود، طرح معماری شما خواهد بود و نه خلاقیت شما، پس بهتر است طرح خود را در پس خلاقیت بیش از حد پنهان نکنید.
  • انتخاب تصاویر : بین گونه های مختلف تصاویر خود تعادلی صحیح برقرار کنید. برای مثال اینکه نشان دهید که توانائی ترسیم جزئیات فنی را دارید، بسیار با ارزش است، اما این جزئیات اجزائی نیستند که چشم بیننده را خود جلب کنند. بنابراین یک یا دو نمونه اصلی از این نوع تصاویر کفایت خواهد کرد. به همین شکل تصاویر سه بعدی نرم افزاری بسیار تاثیرگذار هستند، پس باید با جزئیات معمارانه ای تکمیل شده و به شکلی واقعی مهارت شما را به عنوان یک طراح به نمایش بگذارد.
  • چیدمان : از بی نظمی بپرهیزید و از فضای سفید نهراسید. اگر از فضای سفید کمی استفاده می کنید مطمئن شوید که چیدمان شما به شکلی صحیح قرار گرفته شده و محتوی رزومه شما به راحتی قابل تشخیص است.
  • جزئیات: گاهی تاثیرات طراحی گرافیکی موجب کم اثر شدن جزئیات کوچک می شود. بنابراین همواره از قوانین چیدمان صحیح پیروی کنید تا به رزومه شما حسی از انسجام ببخشد.

1. نمونه رزومه اول


اصول طراحی از زبان طراح : هدف من شکل دهی طرحی تا حد امکان ساده و تاثیرگذار بوده است که در تصویر با ترسیمات کلی و تصاویر سه بعدی ارائه شده می توان نگاهی کلی به آن داشت.
دلیل انتخاب ما : انتخاب و چیدمان تصاویر توسط طراح، نقشه های ترسیمی و متون اضافه شده کاملا مطابق با چیزیست که مد نظر ما بوده و در یک نگاه اجمالی سناریو طرح را معرفی می کند. شیوه ای که برای قرار دادن ترسیمات در کنار هم انتخاب شده است، آنها را به یک واحد ذهنی تبدیل کرده که یکدیگر را حتی بیشتر معرفی می کنند.

2. نمونه رزومه دوم



دلیل انتخاب ما : در این رزومه تمام جزئیات در قالب عکس گنجانده شده، پلان ها در مقیاس مشخص، مقاطع و نماها و حتی دیاگرام ها به شکلی منطقی در کنار یکدیگر چیده شده اند به طوری که به خودی خود از زبان معمار هدف او را بیان می کنند.

3. نمونه رزومه سوم


اصول طراحی از زبان طراح : همه میدانیم که در اکثر اوقات کنجکاوی بر زندگی ما غلبه دارد. به محض اینکه جعبه را باز کردید خطوط مغشوشی خواهید دید که بخشی از ایده اصلی را شکل می دهند. جعبه ای که با جذابیت بصری خود بخش کوچکی از طرح را تشکیل می دهد و در نهایت به خود طرح تبدیل می شود.
دلیل انتخاب ما : در دنیائی که همه چیز از طریق خطوط ارتباطی اینترنت در دسترس شماست، بسیار شجاعانه خواهد بود که رزومه ای خلق کنید که تنها زمانی کاربرد دارد که به آن دسترسی فیزیکی داشته باشید و مانند یک بسته پستی به دست شما برسد. از دیدگاه ما این شجاعت نتیجه بخش خواهد بود و هیچ معماری دریافت چنین رزومه ای را فراموش نخواهد کرد.

4. نمونه رزومه چهارم


اصول طراحی از زبان طراح : هدف اصلی من در تهیه این رزومه حفظ تمام اطلاعات به شکلی منسجم و هماهنگ بوده است. هر بخش از این رزومه در پی خلق قسمتی جامع از کل طرح است که در نهایت به شکل یک رزومه نهائی در کنار هم قرار گرفته اند.
دلیل انتخاب ما : معماران معمولاً توصیه می کنند که کمترین میزان نوشتار را در کارهای گرافیکی داشته باشیم، ولی سوال اینجاست؛ اگر مطالب زیادی برای گفتن داشته باشید چه خواهید کرد؟ این نمونه این مسئله را به شکلی هوشمندانه حل کرده است و از متن بیش از نمونه های پیشین در تعادلی ظریف با عناصر بصری استفاده کرده بدون اینکه هویت آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

5. نمونه رزومه پنجم


اصول طراحی از زبان طراح : سفید بی رنگ نیست.
دلیل انتخاب ما : در این از رزومه از ایده ای بسیار ساده و طیف مختصری از رنگ بهره گرفته شده است که در تمام طول طرح تا رسیدن به نتیجه الهام بخش و ایجاد هویتی پر محتوا با او همراه است.


دلیل انتخاب ما: چیدمان این نمونه به شکل باورنکردنی سخت گیرانه است. در اکثر صفحات این رزومه تنها یک تصویر وجود دارد و اطلاعات جانبی مانند شماره صفحه و یا عنوان پروژه در کوچکترین سایز ممکن نمایش داده شده است تا قدرت طرح را بیشتر به نمایش بگذارد. این رزومه ساده و در عین حال تاثیرگذار است.

6. نمونه رزومه ششم


اصول طراحی از زبان طراح : در این طرح هدف نمایش نحوه دید و عملکرد من در حوزه معماری بوده و به همین دلیل گرافیک رزومه خود را کاملا کمینه گرایانه و بدون اطلاعات نوشتاری زیاد و ترسیمات فنی انتخاب کردم. در این رزومه سعی کرده ام حداقل ها را برای معرفی پروژه خود بکار ببرم؛ از انتخاب فونت گرفته تا جای قرارگیری تصاویر و حتی نقشه ها تماماً سعی شده به شکل مجموعه ای موزون و انعکاسی از خود من باشند.
دلیل انتخاب ما : نکته قابل توجه در این نمونه نحوه ی قرار گرفتن تصاویر نسبت به حاشیه ی صفحه و نحوه بیان محتوا می باشد. در تصاویر ارائه شده از پروژه آسمانی وجود ندارد که در کنار راهنمای نقشه ها و دیاگرام ها فضای سفید جذابتی را ایجاد می کند که تصاویر موجود در هر صفحه هویت بخش آن هستند.

7. نمونه روزمه هفتم


دلیل انتخاب ما : این رزومه نمایش کاملی از آثار طراح است که شامل دیاگرام ها، نمودارها حتی انیمیشن سازی هائی است که در کنار تصاویر سه بعدی ارائه شده اند. آنچه همیت دارد این است که هر طرح جدیدی با چیدمان دقیق و سخت گیرانه ای از عنوان خود در کنار سایر عناصر به مخاطب معرفی می شود و ساختاری را ارائه می دهد که مجموعه بدون آنها تنها بازی رنگ و تصویر خواهد بود.

8. نمونه رزومه هشتم


اصول طراحی از زبان طراح : در تمام طول طراحی، شخصیت و ویژگی های طرح، هویت طرح را هر چه بیشتر تشدید کرده و مرا به آن مشتاق تر می ساخت. این طرح یک معماری احساسی و اصیل را با وجود تضادهای قوی خود به تصویر می کشد.
دلیل انتخاب ما : تصاویر سیاه و سفید و وجود تضاد رنگی فاحش در طراحی این رزومه مجموعه ای از تکنیک های مختلف ازائه های گرافیکی شامل اسکیس و مدل سازی نرم افزاری را در یک صفحه به شکلی متحد به نمایش گذاشته است.

9. نمونه رزومه نهم


اصول طراحی از زبان طراح : چیدمان این رزومه ترکیبی است از یک طراحی بدون جزئیات متشکل از خطوط هندسی ساده و مجموعه کاملی از تصاویر قابل لمس؛ رقابتی بین طراحی های دستی و سناریو نویسی.
دلیل انتخاب ما : همان طور که اشاره شد این نمونه شامل فرآیند طراحی نیز می شود و تنها محصول نهائی را به نمایش ننهاده است. طراح، این فرآیند را در قالب دفتر یادداشت خود که نشان دهنده شیوه ی تفکر او می باشد به تصویر کشیده شده است.

10. نمونه رزومه دهم


اصول طراحی از زبان طراح :  بعد از تلاش های مستمر برای طراحی رزومه دریافتم که داشتن فضای سفید در صفحات به تصاویر و ترسیمات ارزش و قدرت بیشتری می بخشد و این مسئله اصلی ترین راهنمای من برای طراحی این رزومه بوده است. تصویر مرکزی صفحه در شروع هر پروژه به بیننده شروع معرفی پروژه جدید را نوید می دهد.
دلیل انتخاب ما: تقریباً تمام فضای سفیدی که در تصاویر دیده می شود به شکل متناقضی شجاعانه است. چیدمان بی نظیر عنوان صفحات سطحی از نظام ضروری برای هر رزومه را به ما یادآوری می کند.

11. نمونه رزومه یازدهم


دلیل انتخاب ما: عامل کلیدی در موفقیت این روزمه انتخاب صحیح تصاویر است. ویژگی رزومه این طراح برای انتخاب تصویر بزرگی که حتی اندازه بعضی از آنها نیمی از صفحه را می پوشاند، ستودنی است.
 

12. نمونه رزومه دوازدهم


اصول طراحی از زبان طراح: رزومه من تنها شامل یک پروژه است که شیوه طراحی که در پس آن است را معرفی می کند. پروژه با شرحی از ایده و بستر طراحی، به همراه اطلاعات تکمیلی، کلمات کلیدی و تصورات من از طرح آغاز می شود. این طرح شامل سلسله مراتبی منظم برای ارائه موضوع پروژه است: معرفی سایت، حجم کلی، سازه، نظم فضائی، طراحی داخلی و جزئیات. در حقیقت این پروژه تمام ابعاد و ویژگی های طراحی های من را یکجا به تصویر می کشد.
دلیل انتخاب ما: وقتی شما طرحی دارید که فکر می کنید تمام توانائی شما را یکجا نشان می دهد بهترین پیشنهاد ارائه همین یک پروژه به شکلی برنامه ریزی شده است. در واقع این رزومه نوعی رسانه کوچک است که در یک نگاه کوتاه اطلاعات کاملی را از طرح در اختیار شما قرار می دهد.

13. نمونه رزومه سیزدهم


اصول طراحی از زبان طراح: در ابتدا من روی یک کاغد A4 کار می کردم و قالبی کلی برای چیدمان در نرم افزار ایندیزاین داشتم که برای تمام نمونه ها از آن استفاده کردم. برای مثال، بر موضوع اصلی در قالب یک مربع تمرکز می کردم. در طرح های گرافیکی به استفاده از رنگ برای نمایش ویژگی های اصلی تصاویر، پلان ها، نمودارها و جزئیات فنی علاقه دارم.
دلیل انتخاب ما: این رزومه نمونه ی بی نظیری از استفاده ی رنگ برای ایجاد هویتی انتزاعی برای یک پروژه است.

14. نمونه رزومه چهاردهم


اصول طراحی از زبان طراح: در دوره ای که رزومه ها عموما روی پرده نمایش دیده می شدند یک راه منطقی برای طراحی از نظر من طراحی تصویری ساده شده از خودم با مایه ی طنز بود. استفاده از یک حرف منحصر به فرد برای هر صفحه از رزومه به من اجازه داده است تا در عین حفظ فهرست خسته کننده، حسی راز آمیز به طرح ببخشم که بیننده را برای کشف فضا به فکر فرو خواهد برد که این مسئله برای من اهمیت ویژه ای داشت بنابراین فهرستی غیرعادی به همراه چند انیمیشن طراحی کردم که سفری پر از اتفاقات غیرمترقبه را برای مخاطب رقم خواهد زد. درگیر کردن مخاطب با طرح عامل کشف روابط در طرح من است.
دلیل انتخاب ما: این رزومه جذاب به شکلی زیبا ارائه شده است و در حالی که شیوه ی طراحی آن بدون شک شما را به کشف طرح مشتاق تر می سازد، چیدمان طرح به شکلی جذاب ذهن شما را با خود همراه می کند.


15. نمونه رزومه پانزدهم


دلیل انتخاب ما: در حالی که هر تصویر فضائی که به آن اختصاص داده شده است را پر کرده است ولی در عین حال احساس نخواهید کرد که تمام صفحه از تصویر پر شده باشد. طراحی این رزومه به خودی خود می تواند مکملی برای طرح معماری باشد که حاوی آن است و احساسی قوی از طرح در مخاطب ایجاد کند.

16. نمونه رزومه های شانزدهم


اصول طراحی از زبان طراح: به دلیل اینکه میخواستم طرحی ساده و واضح ارائه کنم، تنها تصاویر پراهمیت تر که طرح را معرفی می کنند در رزومه ارائه شده است وفضاهای خالی به بخشی از تصویر تبدیل شده اند.
دلیل انتخاب ما: این رزومه نمونه ی دیگری از استفاده شجاعانه از فضای سفید است.در این طراحی ترکیب بندی کل صفحه در کنار عناصر طراحی شده در نظر گرفته شده است که به شکلی هنرمندانه به نمایش درآمده.
 

پورتفولیو های دیگر


تحریریه معماری آرل
منبع : آرک دیلی


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6851.html