طراحی پل متحرک Hatea




Knight Architectsمعماران :
Whangarei,New zealand
موقعیت بنا :
سال احداث:2013
McConnell Dowell / Transfield
پیمانکار :


این پروژه توسط متخصص طراحی پل از بریتانیا، معماران نایت، به دنبال مناقصه ای رقابتی در سال 2011، طراحی شد.
سخنان معمار: منطقه تماشایی Hatea به طور رسمی در تاریخ 27 جولای سال 2013 توسط وانگری فیل هیلتی، شیخ های قبایل و سران محله گشوده شد و مراسم مرسوم powhiri (جشن خوش آمدگویی( Maori و جشن ناوگان کوچک قایق ها به نمایش گذاشته شد. این پروژه توسط متخصص طراحی پل از بریتانیا، معماران نایت، به دنبال مناقصه ای رقابتی در سال 2011، طراحی شد.



محل تقاطع مدخل 265 متری رودخانه، جزئی کلیدی در شبکۀ راهها می باشد که طراحی آن برای کاهش تراکم در مرکز شهر و بهبود دسترسی به ابتدای وانگری و فرودگاه انجام گرفت. پل در حالت باز، کمینه ارتفاع یک سقف ثابت برای کاربران رودخانه و یک بخش بالارونده به پهنای 25 متری را فراهم می کند تا به کشتی های بلندتر از 7.5 متر اجازۀ عبور دهد.



مکانیسم باز شدن پل برپایۀ گونه ای مرسوم از پل متحرک دارای غلتک به همراه عرشۀ سازه ای از استیل برای فراهم کردن نمایی برجسته می باشد که هم نشان دهندۀ نقش مؤثر غلتک ها و هم مفهوم فرهنگی آن است. شکل منحنی ‘J‘تعبیری از شکل اصلی قلاب ماهیگیری است که به صورت گسترده ای در فرهنگ Maori به کاربرده می شود. فرم به گونه ای طراحی شده تا در روز و شب قابل شناسایی باشد تا دروازه ای مثبت برای محوطۀ رودخانه ای شهر فراهم آورد و سازۀ آن نیز به خوبی از شخصیت محلی و فرهنگ وانگری می گوید.



پیش تر در توسعۀ این طرح، جنبه های مختلف وابسته به یکدیگر شناخته شد که بر ظاهر پروژه، مهندس، ساخت وساز و هزینه تأثیر گذاشت و در نتیجه تیم پروژه نیازمند انجام اصلاحاتی بود. اهرم غلتک دار پل و هیدرولیک های مربوط به آن در برنامۀ اتوکد سه بعدی طراحی شده بود و استفاده از حل کنندگان پارامتریک پیچیده اجازۀ کنترل بیشتر و کاربرد همزمان متغیرهای متعدد ا که در روش های مرسوم امکانپذیر نیست را می دهد. راه حل ها نه تنها به سرعت به نتیجه رسیدند بلکه مقاومت بهتری به دست می دهد که از نظر هزینه های پل و ظاهر آن سودمند خواهد بود.



گردآورندگان:گروه معماران آرل

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-683.html