طراحی مفهومی برج بابِلی از دانشجویان ترکیه ای

تحریریه معماری آرل
کانسپت منحصربه فرد برج بابِلی به عنوان فینالیست مسابقات طراحی کمپ دوران پس از جنگ ترکیه برگزیده شد. کورتولوس گکتا، محمد محمود عبدالعزیز، و دمکت کاراباکتک پروژه خود را با عنوان برج بابلی ارائه دادند. آنها در اظهار نظر جوانانه خود عنوان کردند: "ببینید، ما یک برج طراحی کردیم که سر به آسمان نهاده". طراحی مفهومی و جاه طلبانه این سه نفر از یک برج مدرنی که بر اساس فرمی باستانی و تاریخی ارائه شده، نشان از جسارت و بینش های آینده نگر داشته است. بخش مهیج شکل گیری این طرح مفهومی در مورد داستان مشترک شهر بابل و موسل می باشد که هر دو در عراق کنونی واقع شده اند و نقطه مشترک هر دو شهر اختلاف میام مردم بوده است. در هر دو داستان مربوط به این دو منطقه، شهر پراکنده شده است. 

راه حل  برطرف کردن معظلی که این دو شهر در گذشته با آن دست و پنجه نرم کردند، خلق یک مجموعه ای پویا برای ارتباط و تعامل بوده است. ایده مفهومی "qantara" در خانه های عراق فعلی وجود دارد که به مسیر طاق کمانی اطلاق شده که دو خانه را در طبقه دوم به هم متصل می کند و فرصتی مناسب برای ارتباط بین همسایگان و ایجاد سایه در مسیر زیرگذر را خلق می نماید. 

نه تنها فرم شهر مفهومی برج بابل، بلکه خوشه های مسکونی شامل خانه هایی است که یادآور شهر تاریخی قندهار می باشد. در گذشته این برج یک ساختار معماری جنگی بوده و به این دلیل ساخته شد که در هنگام جنگ افراد عادی خانه های خود را ترک کنند و در امن ترین نقطه شهر (مرکز شهر) قرار بگیرند. به دلیل محاصره شهرهای باستان در هزاره های گذشته، مردم از مصالح بوم آورد در ساخت این برج بهره برده بودند. چون بهترین سازگاری را با آن محیط به دلیل شرایط اقلیمی ارائه می کرد. این مفهوم شهرسازی باستانی با رویکرد مدرنی در طراحی این سه دانش آموز نقش بسته و سعی داشته تا اهمیت ارزش های تفکرات باستانی را در معماری امروز به نمایش بگذارد. این سه نفر در اقدامی جالب تمام واحدهای مسکونی را مانند یک کلونی کنار هم چیده و تمام امکانات رفاهی را در سطح یک ساختار گسترذه برای ساکنین تعبیه کرده اند. 

تحریریه معماری آرل
منبع: designboom.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6819.html