طراحی و معماری ویلا بالینت در اسپانیا

تحریریه معماری آرل

موقعیت: بِتِرا، والنسیا، اسپانیا
معمار: فران سیلوستره
مصالح: سالید سرفیس
مساحت زمین: ۱۲۰۰m۲
مساحت ساخت: ۷۷۲m۲
تیم طراحی: فران سیلوستره (معمار مسوول)، فران آیالا، انجل فیتو، ادرین مورا، جوردی مارتینز، ماریا ماسیا
مهندس سازه: دیوید گالاردو
مهندس ساختمان: کارلوس گارسیا
طراح داخلی: آلفارو هافمن
عکاس: دیه گو اوپازا
این پروژه در مکانی خاص واقع در یک زمین گلف در نزدیکی شهر والنسیا قرار دارد. در طرح پیشنهادی، کاربری­ های مختلف در پلانی با خطوط بیضوی شکل گرفته­ اند. استفاده از این خطوط باعث کاهش تأثیر حجمی ویلا بر روی سایت و افزایش امکان تحقق قوانین محلی شهرداری شده است.



از زبان معمار پروژه

در طراحی این ویلا، ما عمداً از ایجاد هندسه ­ای موازی با خطوط مستطیلی سایت اجتناب کردیم. درعوض، تلاش کردیم ویلایی بسازیم که طرح آن هیچ محدودیتی نداشته باشد، حتی اگر درون یک زمین گلف واقع شده باشد. فرم بیضوی بنا یکپارچگی زیادی به نماها می­ بخشد به ­گونه ­ای که موضوع نماهای منفصل (نمای شمالی، نمای جنوبی و ...) در این پروژه به کلی از بین رفته است. بدین ­ترتیب، حجمی با نمای یکپارچه که به نظر می ­رسد تنها شامل یک طبقه است، در سایت مستقر شده است. استفاده از هندسه­ بیضوی و گنبد مانند ویلا بدون آن­که فضایی خارج از محدوده طرح را اشغال کند، باعث جای­ گرفتن یک فضای بزرگ داخلی دو طبقه شده است. همان­ گونه که از مقطع پروژه قابل­ مشاهده است، این فرم، برای خانه­ های موجود در منطقه که سقف شیبدار دوطرفه دارند جایگزین مناسبی است.



این ویلا از نظر بصری تا حدی دارای ویژگی ­های ایرودینامیکی است که چشم را به عمق محیط طبیعی اطراف هدایت می­ کند. دارا­ بودن حداقل نما و حداکثر حجم درونی باعث شده تا این پروژه علاوه بر دیگر خصوصیت­ های درخشان خود، بهره ­وری بسیار بالای انرژی نیز داشته باشد. یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد انگیزه برای هدایت پروسه ­ی طراحی به سمت این مسیر شد، امکان استفاده از مصالحی به نام "سالید سرفیس" بر روی نمای منحنی و دارای تهویه­ ی پروژه بود.
مهم­ترین دغدغه در طراحی فضای داخلی این ویلا، تبدیل دایره به مربع بود. استراتژی مورد­استفاده برای رسیدن به این هدف، چیدن فضاهای خدماتی دورتادور پلان بود تا بتوان به فضاهای داخلی متعامد رسید. ما همیشه دوست داشتیم با این هندسه کار کنیم اما اول لازم بود تا مکان و کارفرمای مناسب آن یافت شود و حال از این­که این ایده محقق شده است، بسیار خوشحال هستیم.
 
قرارگیری توده به گونه ­ای است که فضای آزاد زیادی را در جبهه ­ی جنوبی به وجود آورده است. از این فضا می­ توان به عنوان باغچه­ ای استفاده کرد که مرزهایش توسط پوشش گیاهی کم­رنگ شده ­اند.
فضاهای داخلی پروژه از طریق وُید مرکزی به هم متصل شده ­اند که ارتباطات از طریق آن شکل می­ گیرد. فضاهای خدماتی، تأسیسات و آشپزخانه برای تقسیم­ کردن فضای منحنی طبقه‌­ی پایین که به سمت باغچه باز می­ شود، استفاده شده ­اند. اتاق­ های طبقه­ ی بالا و طبقه ­ی زیرزمین که به پاسیو باز می­ شود، فضاهای محدودتر (بسته­ تر) خانه را فراهم می­ کنند.


سقف طاقدار بر روی چهار ستون بتنی قرار دارد و کف طبقه ­ی اتاق­ های بالا به صورت معلّق به این سقف متصل است. سالید سرفیس که به عنوان مصالح پوشاننده­ ی نمای منحنی استفاده شده است، نیازی به حرارت دادن ندارد تا بر هندسه­ ی کار منطبق شود. بقیه ­ی مصالح مورداستفاده در ساخت از سفید تا سیاه متغیر هستند، به گونه ­ای که کل دامنه رنگ خاکستری را پوشش می­ دهند.

با ورود به ویلا، همچنان امکان رویارویی مستقیم با محیط بیرون وجود دارد؛ بدین ­گونه که مرز ویلا و حیاط با بازهاشوهای وسیع کمرنگ شده است. نشیمن خانه در ارتباط نزدیک با حیاط و استخر است و با بازنمودن درب­ های شیشه­ ای، به­ راحتی می ­توان به فضایی یکپارچه رسید که مرز درون و بیرون دیگر در آن اهمیتی ندارد. نحوه­ ی هدایت چشم به سمت آسمان در اتاق­ های خواب در طبقه بالا، نکته ­ای قابل تأمل است که باید در نظر داشت؛ شاید برای معمار این بنا پرداختن به نیازهای روحی و عاطفی انسان در اولویت بالایی قرار داشته است که این کریدورهای بصری این­گونه بنا را شکافته ­اند. این نکته را می­ توان در نورگیر سقفی ویلا نیز مشاهده کرد. همراه ارل باشید

تحریریه معماری آرل
منبع : مجله ویلا


لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6790.html