طراحی خانه فروردین اصفهان

تحریریه معماری آرل
معمار: گروه معماری پیرامون
موقعیت پروژه: اصفهان، ایران
معمار مسئول: بهروز شهبازی
متراژ ساختمان: 640 متر مربع
سال طراحی: 2014

پروژه خانه فروردین نزدیک میدان نقش جهان اصفهان واقع شده است. با توجه به محدودیت های ساخت و ساز، خانه فروردین فقط 9 متر ارتفاع داشته تا مطابق با خط افق محله و ساختمان های همسایه باشد. به منظور جبران فضای ساخت ساز، شهرداری این اجازه را کارفرمای پروژه داد تا به جای ساخت 60درصد فضای سطح اِشغال (که بر اساس قانون شهرداری فقط این مقدار به فضای زندگی اختصاص می یابد)، 80 درصد ساخته شود. 

یکی از چالش های اصلی این پروژه دسترسی به فضای سبز بود. به همین دلیل پوشش گیاهی در طبقات مختلف و سقف گسترش یافت. این اقدام باعث شد تا سقف ساختمان تعریف مجددی از فضای آزاد قابل سکونت را ارائه دهد. همچنین به دلیل کوتاه بودن فاصله از ضلع جنوبی نمای این بخش هم محدود شده است. برای حل این مسئله می بایست جهت نما از سمت جنوب به سمت شرق یا غرب بچرخد. این اقدام نه تنها از نمای محدود شده مراقبت می کند، بلکه چشم بیننده را به فضای سبز ضلع شرق یا غرب معطوف می کند. 

با توجه به چالش های ذکر شده انواع مختلف پوشش گیاهی بر اساس سازگاری محیط در ضلع شرق و غرب تعبیه شده است. به عنوان مثال از بافت گیاهی مخصوصی در ضلع غرب استفاده شده که کمتر نیاز به نور مستقیم و تابش شدید آفتاب دارد. علاوه بر ویژگی های پایدار، برای ایجاد یک فضای بصری زیبا از گیاهان رونده یا همان Resume استفاده شده که از سطوح دیوار در حال سقوط می باشند. 





























تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6761.html