طراحی ساختمان اداری تجاری طاها در اصفهان

تحریریه معماری آرل
معمار: شرکت مشاوره ماکان پایدار
موقعیت پروژه: اصفهان، ایران
معمار: علی مؤذنی، غزال اسدی
متراژ پروژه: 2500 متر مربع
سال طراحی: 2017

ساختمان اداری تجاری طاها با 350 متر مربع متراژ در زمینی به ابعاد 27 در 13 متر طراحی شده است. این ساختمان 10 طبقه شامل دو طبقه واحد های تجاری، 20 واحد اداری در پنج طبقه و 4 طبقه پارکینگ زیرزمینی می باشد. مجوعه اداری تجاری طاها نزدیک حرم امامزاده شیرین در مرکز شهر اصفهان واقع شده است. اصفهان با قدمت 3300 ساله خود یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان می باشد. به همین دلیل رویکردهای نسبتاً مشابهی برای طراحی این ساختمان در نظر گفته شده است. 

مجاورت ساختمان با یک بنای تاریخی مذهبی باعث شد تا موتیف و آرایه های معماری اسلامی در مجموعه طاها به کار رود. خلق نیازهای کارفرما و رعایت استانداردهای معماری شهر اصفهان از عوامل مهم در طراحی و ساخت پروژه طاها بودند. از عوامل مهم در طراحی ساختمان ایجاد دهنه های مناسب برای نورگیری ساختمان بود تا نور مناسبی از کوچه و خیابان های مجاور به درون ساختمان نفوذ کند. پوشش نمای ساختمان توسط متریال بومی آجر به همراه رنگی مناسب باعث شده تا ساختمان همپوشانی مناسبی با معماری سنتی اصفهان داشته باشد. 

با توجه به خیابان 24 متری که در مجاورت ساختمان قرار گرفته، نمای ساختمان در ضلع پیاده رو (مقیاس فردی) و سواره رو (مقیاس شهری) طراحی شده است. به همین دلیل دو طبقه اول که شامل واحد های تجاری می باشد، برنامه متفاوتی برای طراحی و ارائه ساختمان را در نظر گرفته و نسبت به کل کالبد ساختمان متمایز می باشد. 





















تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6745.html