تسلا روداستر رقیبی جدی برای سوپراسپرت های بنزیی یا تبلیغات پر زرق و برق؟

تحریریه معماری آرل
چند روز قبل کمپانی تسلا که در فناوری های پیشرو در امور صنعتی فعالیت گسترده ای داشته، سر و صداهای زیادی به پا کرد. رونمایی از خودروی جدید استثنایی باعث شد که ایلان ماسک با عنوانی مانند: "مشت آخر تسلا به ماشین های بنزینی" به مصاف رقبای صنعتی خود برود. این کاسنپت زیبا و هوشمندانه به نوعی تمام خصوصیت های مهم و مثبت یک خودروی دو سرنشین اسپرت را در خود جای داده و با فاصله زیادی از رقبای خود قرار در رتبه اول قرار می گیرد. این  رودستر جدید دارای سه موتور الکتریکی است و به گفته تسلا شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعتش زیر دو ثانیه بوده، و حداکثر سرعتش ۴۰۰ کیلومتر در ساعت می باشد. اما عجیب تر اینجاست که این ماشین مفهومی می تواند با هر بار شارژ هزار کیلومتر را طی کند. چنین اعداد و ارقامی از این مدل فاصله بسیار زیادی را با رقبای خود به نمایش گذاشته است.

در حالی که مدل های مشابه با قیمتی 200 هزار دلار قابل مقایسه با ویژگی های تسلا نیستند. این موضوع درست است که کمپانی هایی مانند مرسدس بنز، بی ام دابلیو، پورشه، استون مارتین و ... دارای شاخصه های مهمی اعم از: طراحی زیبا، کیفیت ساخت و اعتمادسازی بین مشتریان می باشند، اما می توان به جرأت اظهار کرد که ویژگی های جدید خودروی تسلا تمام ویژگی هایی را که بالا ذکر کردیم به چالش می کشد. بخصوص اینکه ما در زمانه ای زندگی می کنیم که هزینه سوخت بسیار بالا بوده و نگهداری از ماشین های بنزینی هم مقرون به صرفه نیست. علاوه بر هزینه سوخت، آلودگی هوا و بهینه سازی شرایط جوی زمین به گونه ای است که استفاده از خودروهای تمام الکتریکی از ضرورت ویژه ای برخوردار می باشد.

نزدیک ترین ایده هایی که تا کنون نسبت به خودروی تسلا در بازار وجود دارند یا دارای قیمت بالایی هستند، یا ویژگی های این خودرو را در اختیار ندارند. خودروهای هیبرید هم که اساسا دارای تعاریف و کارکرد متفاوتی می باشند. به راستی در قاب چنین طرح و عملکردی نمی توان خودروهای بنزینی هم رده به لحاظ قیمت و کیفیت را با تسلا مقایسه نمود. تمام این شرایط و هزینه این مدل در شرایطی است که توزیع گسترده تسلا از اواسط سال 2020 برنامه ریزی شده است. اگر شرایط و کیفیت این مدل از سدان قدیمی تری که چند سال پیش عرضه شد بهتر باشد،  به طور قطع کمپانی مانند فولوکس واگن (VW) که چند ماه پیش رئیس این به جنگ ایلان ماسک رفته بود باید خود را برای شرایط سختی آماده کند.

 البته مدل S تسلا در ابتدای فروش خود موفق عمل کرد، اما پس از مدتی گزارش هایی حاکی از اشکالات فنی این مدل منتشر شد و مالکان آن را به دردسر انداخت و آنها را در خرید عجولانه این خودرو پشیمان کرد. ممکن است مدل جدید تسلا هم به خاطر آزمون و خطاهای بسیار از این قائله مستثنی نباشد.
شما کدام را انتخاب می کنید؟
چون گزینه طراحی برای علاقه مندان به مدل های مفهومی و زیبا تا حدود زیادی رفع شده است.
پس هیجان سرعت در یک ماشین با پیشرانه بنزینی پر صدا، یا خودرویی سریع و مقتصدانه مانند تسلا؟







تحریریه معماری آرل
منبع: arel.ir & netcarshow.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6743.html