طراحی داخلی گلفروشی ارکید در گرانادا اسپانیا

تحریریه معماری آرل
معمار: SERRANO+BAQUERO Arquitectos
موقعیت پروژه: گرانادا، اسپانیا
متراژ پروژه: 63 متر مربع
سال طراحی و ساخت: 2016

طراحی گلفروشی ارکید یکی از ساده ترین و ارزان ترین مغازه هایی است که با چنین کاربری به اجرا رسیده است. سال 2016 به دستور شهرداری صاحب امتیاز این گلفروشی محبور شد تا سنگفرش پیاده رو تأسیسات مکانیکی ساختمان خود را تعویض کند. به همین دلیل مالکان این ساختمان تصمیم گرفتند که این واحد را به یک مغازه تجاری با هدف فروش یک کالا تبدیل کنند. در طول سال ها این مغازه پر شده بود از گل و کالاهای متناقض و ناسازگار که با یک نورپردازی بود سنخیتی با یک واحد تجاری نداشتند. به همین دلیل مالکان تصمیم گرفتند که طراحی یک گلفروشی تخصصی و کوچک با نام ارکید را برای خود در نظر بگیرند. 

مداخله مالکان و تقاضای آنها به نحوی بود که طراحان برنامه ای ساده و مقتصدانه را در نظر گرفتند که هدف آن ارائه یک فضا که با ویژگی های اقلیمی است. اولین اقدام طراحان ایجاد مکانی بود که دو عنصر بیشترین تأثیر را بر روی گلفروشی بگذارند: هوا و نور. به همین دلیل تمام المان ها و پوسته های داخلی شفاف تعبیه شده اند. گل و گیاه و فروش آن به صورت تخصصی یک تجارت روزانه به شمار می رود که نیازمند استند و قفسه های ثابتی است که در طول روز پر و خالی می شوند. 

طرحی قفسه های به نحوی است که از ارتفاع مناسبی برخوردار بوده تا کاربران به راحتی به گل ها دسترسی داشته باشند. ایجاد چهارچوبی ساده به همراه کف شیشه ای این شرایط را خلق می کند تا نور مناسب به گیاهان برسد و سیرکولاسیون هوای طبیعی بین قفسه ها به خوبی صورت گیرد. فاصله مناسب بین قفسه ها گردش مشتریان در مغازه را راحت می کند. طراحان از رنگ و نوری خنثی بهره برده اند تا عاملی مانند نور تأثیر منفی بر روی بافت زنده فضا نگذارد. اما ویژگی مهم تر قفسه های شکل نردبانی آنهاست. ایجاد پله های نربانی بر روی بدنه قفسه ها باعث شده تا کاربران هر زمانی که نیاز به بالا رفتن از قفسه ها داشتند، نردبانی جدایی را به داخل فضا نیاورند و از خود قفسه ها بالا به عنوان نردبان استفاده کنند. 


















تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6738.html