طراحی داخلی مدرن گالری Shoot در اسلو نروژ

 
تحریریه معماری آرل
معماران Snøhetta مکانی جدید برای گالری عکس طراحی و خلق کرده اند، اولین گالری خصوصی در اسلو نروژ که به عکس های هنری اختصاص پیدا کرده است. سه سال بعد از آغاز به کار گالری، در سال 2016 به مکان جدید خود در منطقه بارکد اسلو منتقل شد.

وجود گالری عکس در نزدیکی آبدره در یک منطقه شهری در کنار همسایه جدید خود جورویکا در اسلو، این مکان را به یک صحنه هنری پرشور در منطقه بارکد تبدیل کرده است. گالری عکس درآمیخته با معماری معاصر در عرصه پرجنب و جوش شهری، کسب و کار و فرهنگ را به خوبی در کنار یکدیگر قرار داده است، سایت گالری در نزدیکی ستاد دلوئیته طراحی شده توسط Snøhetta و ساختمان اداری DNB طراحی شده توسط MVRDV قرار گرفته است و با موزه مانچ و کتابخانه عمومی اسلو که در آینده به این مکان انتقال می یابند، همسایه خواهد شد.

فضای داخلی با یک پالت تک رنگ، پس زمینه تحریک آمیزی را برای آثار هنری بوجود می آورد. ویژگی های بارز این فضا موادی مانند فولاد جوش داده شده و خم شده، تخته چندلایه از جنس درخت توس و به رنگ سیاه و کفپوش بتنی می باشند. سقف با تأسیسات رنگ آمیزی شده با اسپری رنگ سیاه، قابل مشاهده است. ترکیب ظریفی از پارچه با جنس های مختلف و فضای وهم انگیز با تناژ سیاه و خاکستری باعث می شود که آثار هنری همچون عناصر منحصر به فرد جلوه نمایند.

فضای گالری از یک فضای باز متنوع و منعطف تشکیل شده است. دو اتاق بزرگ (فروشگاه عکس و گالری عکس) از طریق یک راهروی کوچک و یک هسته مرکزی به یکدیگر راه دارند. هسته مرکزی، محل کار پرسنل و یک آشپزخانه کوچک را تشکیل می دهد، درحالی که راهرو نقش عنصر ارتباطی بین دو اتاق اصلی را ایفاء نموده و طرح بندی را برای دوگانگی برنامه امکانپذیر می سازد.

پس از ورودی گالری، اولین مکانی که بازدیدکنندگان به آن وارد می شوند، فروشگاه عکس است. این قسمت بعنوان یک فضای اجتماعی درنظر گرفته شده است که بازدیدکنندگان برای تعامل و گذراندن وقت به آنجا دعوت می شوند. انواع عکس ها، دوربین ها و کتاب ها بر روی قفسه های سفارشی چیده شده و مبلمانی هم برای نشستن درنظر گرفته شده است. پنجره های بزرگ کف تا سقف فضا را به شهر مرتبط کرده و امکان ورود نور طبیعی به گالری را فراهم می نمایید.




طراحان با استفاده از یک سیستم منحصربه فرد و مناسب پانل های کف تا سقف را ایجاد کرده است که آثار هنری روی آنها به نمایش گذاشته می شوند. پانل های خلاقانه کشویی بیش از 100 متر مربع از فضای دیوار نمایشگاه را اشغال کرده و تنها بخشی از آن برای انبار درنظر گرفته شده است. قاب ها از پروفیل های فولادی به همراه پانلی از چوب چندلایه توس سیاه رنگ تشکیل شده اند.  با استفاده از این تکنیک سیستم کارآمد و انعطاف پذیری برای نمایش حجم زیادی از آثار هنری ایجاد می شود.



بازدیدکنندگان بعد از عبور از راهرو وارد گالری اصلی می شوند. گالری یک فضای معمولی دارد که قبلاً برای نمایشگاه های موقت، هر سه یا چهار ماه یکبار بازسازی می شد. گالری دارای یک دیوار نمایش بلند 11 متری می باشد که از خیابان نیز از طریق پنجره ها به خوبی دیده می شود و هنر را به شهر بین مردمی که از خیابان عبور می کنند می کشاند.





بعد از ساعات کار گالری، فضای گالری دو برابر شده و با یک میز و چهار صندلی که در وسط فضا قرار داده می شود، به یک اتاق جلسه تبدیل می گردد. طراحی داخلی ساده گالری آنرا برای رویدادهای دیگر مانند کنفرانس ها، گفتگو با هنرمندان و گرده همایی اجتماعی مناسب می سازد. یک اتاق کوچک در پشت فضا، گالری را گسترش می دهد و دربرگیرنده یک ناحیه مجزا برای تماشای ویدیو و دیگر تأسیسات سفارشی می باشد.
دوبرابر شدن فضا امکان عرضه چیدمان ها و نمایشگاه ها را بصورت همزمان فراهم می آورد و آنرا به یک مکان انعطاف پذیر تبدیل می کند. بیان صادقانه چیدمان معمولی نظیر اقلام نمایشگاهی و مبلمان، مکمل شخصیت این فضا می باشد. صنایع دستی به جزئیات می افزایند و نوعی مادیت و احساس لامسه را در فضای داخلی بوجود آورده و گالری عکس را به مقصدی برای کالکتورها و دیگر بازدیدکنندگان تبدیل می کند.



تحریریه معماری آرل
منبع : آرل ، snohetta

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6712.html