معماری ساختمان تلفیقی از یک مدرسه، کتابخانه و مهدکودک

تحریریه معماری آرل
معمار: گروه معماری ALT
موقعیت پروژه: کاجانی، فنلاند
متراژ پروژه: 13000 متر مربع
سال طراحی و ساخت: 2017

ساختمان تلفیقی Lehtikangas مجموعه ای از یک ساختمان چندکاربره با خصوصیات آموزشی است که در ماجانی فنلاند واقع شده است. هنگام نزدیک شدن به ساختمان اولین چیزی که میبینیم یک فضای کانونی قوی و متمایز از جنس آجر خاکستری است. در اولین قدم به این ساختمان پر پیچ و خم به یک هسته ی کاربردی که شامل یک رستوران مشترک و مرکز ساختمان که قسمت برجسته ی معماری بنا است وارد می شویم. فضایی که از آن عبور میکنیم ، با ویژگی دعوت کننده خود بازدید کنندگان را به داخل ساختمان می برد. این ساختمان چند منظوره یک مدرسه ، یک مهد کودک و یک کتابخانه ی عمومی را در خود قرار داده است.

ساختمان جدید جایگزین مدرسه ای است که قبلا روی سایت ساخته شده بود. ساختمان جدید برخی دیگر از وظایف عمومی این منطقه را ترکیب می کند، و فرم معماری آن که به شکل قرینه است. کتابخانه در نزدیکی ورودی، از جمع آوری اطلاعات مستقل پشتیبانی میکند. پلان مرکزگرای کتاب خانه طوری طراحی شده که بازدیدکنندگان می توانند به صورت نرمال وقت خود را در بخش مرکزی آن بگذرانند و در این بخش به مطالعه بپردازند.

مدارس ابتدایی در ضلع شمالی  ساختمان واقع شده است. مهد کودک ، فضاهای کمکی و امکانات برای تربیت بدنی ، و همچنین کارگاه های مربوط به صنایع چوبی و فلزی در ضلع جنوبی ساختمان تعبیه شده اند. ترکیب و دسته بندی واحد های آموزشی مختلف به یک ساختار باز، قابل تبدیل می باشد که مجموعه ای از آرمان های آموزشی فعلی فنلاندی را به نمایش گذاشته است.

دیوارهای داخلی ساختمان دارای رنگ های روشن و پس زمینه آرام مورد نیاز برای فعالیت های روزانه است. در عین حال ، سطوح شیشه ای و صندلی ها و مبل ها و کابینت رنگی نیز به سرزندگی و نشاط مدرسه  می افزاید. فضاهای مشترک برای همه کارکنان در مرکز ساختمان ، ایده یک محیط یادگیری یکپارچه را تداعی می کند. دانش آموزان ابتدایی با مراجعه کنندگان در مقاطع بالاتر در کتابخانه با هم ارتباط برقرار می کنند و ایده ها را آزادانه به اشتراک می گذارند. دانش آموزان می توانند به شکل های مختلف و بدون محدودیت های ایجاد شده با دانشجویان فوق لیسانسی که به کتابخانه می آیند، بدون محدودیت به تعامل با یکدیگر می پردازند. 

سالن ها مانند هسته ای است که در آن امکانات آموزشی برای مقاطع ابتدایی در نظر گرفته شده اند. اما این سالن های با خصوصیت انعطاف پذیر خود قابل ادغام می باشند تا یک فضای مشترک بزرگ برای کار گروهی ایجاد شود. هر طبقه ی دارای رنگ منحصربه فرد خود می باشد که راهروها و کاربری های داخلی را مجزا کرده و در حکم نقشه بصری ساختمان عمل می کند. انتخاب رنگ های شاد در این فضاها به حفظ سرزندگی ساختمان کمک می کند و  تغییر تدریجی نسبت به رنگ های تیره تر دارد.
مهدکودک مجموعه نیز شامل یک ساختمان کوچک است که از پس ادامه رنگ های شاد درون ساختمان بیرون می آید. این رنگ ها تأثیر مثبتی به فضای کودکان زیر 6 سال تزریق کرده و بخوبی سرزندگی و شادابی را در محیطی آموزشی با جاذبه های روانی خلق نموده است.


















تحریریه معماری آرل
منبع:archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6703.html