طراحی آپارتمان مسکونی 111 در مهرشهر کرج

تحریریه معماری آرل
معمار: نگین شهر آینده
موقعیت پروژه: مهرشهر، کرج، استان البرز، ایران
معمار مسئول: علی نقوی نمینی
متراژ پروژه: 2800 متر مربع
سال طراحی ساختمان: 2016

به طور قطع مهرشهر جزء آخرین بقایای باغ باستانی محدوده قدیمی کرج است که از بافت سبز گسترده ای برخوردار می باشد. اگر چه در چندین سال گذشته به دلیل ساخت و ساز نامحدود شهری، رشد جمعیت، و  شیوه زندگی در این منطقه منجر به نابودی ریشه های قدیمی مهرشهر شده است. اگر ما تاریخ منطقه را با توجه به تغییرات امروزی منطقه در نظر بگیریم، نابودی این مروارید زیبا در استان البرز قابل پیش بینی خواهد بود. به همین علت پروژه آپارتمان مسکونی خیابان 111 مهرشهر کرج یک فرصت مناسب برای تغییر ساختارهای نامناسب موجود شهری، و معرفی الگویی بهتر با توجه به تراکم ساختمان و جمعیت منطقه مهرشهر می باشد که توسط طراحی مفهومی و فکر شده، جبهه بین ساختمان، منازل و فضای سبز را ارتقا داده است. 

ایده

ایده اصلی شکل گیری آپارتمان مسکونی خیابان 111 توسعه یک ساختمان با حفظ بافت سبز و شیوه زندگی منحصربه فرد بوده است که دارای چند مؤلفه می باشد.
ویژگی های خانه مهرشهر به شرح زیر می باشد:
ارتباط مستقیم بین آپارتمان، محوطه گسترده و فضای سبز با توجه به زندگی در مرکز باغ سبز.
خلق استقلال فضایی و ایجاد مرز مناسب بین واحدهای مسکونی مجاور.
تنوع فضایی در پلان واحدها.
ایجاد یک فضایی مرکزی و تجمع برای تعامل بهتر بین ساکنین که حس مکان را بیشتر در کاربران این ساختمان ایجاد کند.

روند طراحی

محور سبز خیابان 111 یکی از شبکه های اصلی مهرشهر می باشد که در سرتاسر پروژه نفوذ کرده است. این ساختار سبز شباهت زیادی به کوچه های قدیمی مهرشهر به نقاط سبز دارد که بین واحدهای مجاور قرار گرفته و به نوعی منجر به همزیستی فضاهای سبز و ساختمان های مسکونی شده است. فضای سبز و باغ یکی از عناصر اصلی ساختمان های مهرشهر به شمار می رود، و در واقع حکم امضای طراحی ساختمان در این مناطق می باشد. به همین دلیل فضای های پر و خالی، و خلق بافت سبز مناسب از چالش های مهم طراحی پروژه به شمار می رفته است. برنامه ریزی طراحی ساختمان به نحوی بوده که درختان قدیمی و گیاهان ارزشمند هیچ گونه آسیبی نبینند و کل پروژه با حفظ بعضی قسمت های وضعیت موجود ساخته شده است.

از عوامل مهم دیگر طراحی، نورپردازی در ساختمان و دید مناسب از داخل به خارج بوده است. بر اساس مطالعات صورت گرفته و به دلیل وجود برخی عوامل منفی در سایت، (یک آپارتمان 10 طبقه در ضلع جنوبی پروژه) و با استفاده از پتانسیل های موجود، (توده بافت سبز در ضلع جنوب شرقی پروژه) با یک چرخش 20 درجه ای ضلع جنوبی آپارتمان از بلاک شدن نور طبیعی توسط ساختمان همسایه گریخته و به خوبی با باغ سبز ادغام شده است. چرخش ساختمان منجر به خلق بالکن مستطیلی شکل در نمای ساختمان شد. به همین دلیل نمای اصلی پروژه به خاطر چرخش ساختمان توسط نورگیرها همگرا شده است. 

چرخش پروژه منجر شد تا آپارتمان نور طبیعی مناسبی را برای واحدها ایجاد کند و منظره مستقیمی به سمت شمال را برای ساکنین ایجاد نموده است. اگر چه پروژه 111 یک ساختمان شمالی است، اما توسط فضاهای باز و خلع های مناسب، نور ضلع جنوب را هم به طور مستقیم برای ساختمان فراهم گرده است. همچنین دید مستقیم به خیابان اصلی و فضای سبز محله از ویژگی های مهم طراحی پروژه با رویکرد معماری سبز به شمار می رود. در کل می توان آپارتمان 111 را برخورد لایه های سبز در محور مستقیم نور خورشید در مسیر ساختمان عنوان کرد.



















تحریریه معماری آرل
منبع:archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6702.html