آسمان خراش مدولار یه سبک فولدینگ، نماد استواری پکن

تحریریه معماری آرل
پروژه آسمان خراش پایدار شهر پکن تاج گذاری نمادین این شهر می باشد که قرار است در یکی از پیچیده ترین و بزرگترین شهرهای دنیا به اجرا برسد. طرح این آسمان خراش از یک رمان علمی تخیلی به نام Folding Beijing به عاریت گرفته شده که توسط یک نویسنده زن چینی به نام هائو جینگ فانگ نوشته شده است. این داستان آینده ای شگفت انگیزی از پکن را به نمایش می گذارد. زمانی که شهر بیش از ده برابر گنجایش خود را حفظ کرده، گروه های مختلف مردم در فضا و زمان بندی متفاوتی فعالیت می کنند. 

در حقیقت این داستان نسبت به شرایط فعلی پکن غیرواقعی یا فراواقع گرایانه نیست، چون بیش از 3.2 میلیون نفر در این شهر در طوب شب مشغول فعالیت هستند. این افراد همراه با خانواده های خود در تمیز کردن خیابان، نگهداری امکانات و رسیدگی به تدارکات مشارکت دارند. این افراد ساعت زیست عادی خود را قربانی می کنند و اثرات کارشان کمتر به چشم آید. اما همین ضعف باعث می شود تا سهم آنها از زندگی کمتر باشد و کارشان کمتر نادیده گرفته شود. این افراد به تدریج خانه های خود را از دست می دهند و پراکندگی آنها منجر به کنترل محله ها توسط نظام سرمایه داری می شود. 

آسمان خراش تاشو به سبک فولدینگ به لحاظ فضای اشغال شده و زمان بندی، خسارت محله های فقیرنشین پکن را جبران می کند. میدان تیانانمن شهر پکن برای پروژه مد نظر انتخاب شده که هم به دلیل ویژگی های سیاسی و هم قرار گرفتن در منطقه همسایگی  کارگران هائر اهمیت می باشد. خانه هایی با قابلیت جابجایی در تراکم بالا که می توانند درون یک سیستم مدولار حرکت کنند. این واحد های آپارتمان می توانند در طول روز به سمت یک فضای زیرزمینی حرکت کنند و در نهایت طبق الگویی تمام بام هایی که دارای فضای سبز هستند در بالاترین سطح روی کل مجموعه قرار گیرند. در طول شب تمام واحد های مسکونی موقعیت خود را به صورت خودکار تنظیم می کنند و طبق یک مکانیزم خودکار در جای خود قرار می گیرند تا کل مجموعه به یک شهر غیر رسمی تبدیل شود. تنها ساختار ثابت مجموعه 4 ستون مجموعه می باشد که در طول روز به عنوان یک مجسمه نمادین عمل می کند. کانسپت واحدهای مدولار در این پروژه یکی از نوین ترین کانسپت های ارائه شده در طول سالیان گذشته می باشد که می تواند تحولی در سیستم شهرسازی ایجاد کند. 

تحریریه معماری آرل
منبع:evolo.us

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6673.html