طراحی رستوران کیوب کلاب، رتبه سوم جایزه معمار در بخش عمومی

تحریریه معماری آرل
معمار: دفتر طراحی آن
موقعیت پروژه، توچال، حومه تهران
طراحان: مهراد حبیبی، روزبه قائم مقامی
معماران همکار: زینب عابدی، سحر زرگر، شبنم خزلی، گیل اوا روحی پور، صبا تقی زاده، سعید کبیری
متراژ پروژه: 1200 متر مربع
سال ساخت: 2017
اجرا: شرکت آمایش طرح و توسعه پارس
طراحی منظر: دفتر معماری آن
مديراجرا: مجتبی توتونچیان

توچال یکی از منطقه های تفریحی تهران به شمار می رود و ارائه شدن پروژه ای با کاربری رستوران به نام کیوب کلاب (Cube Club) برای گروه معماری On Office جالب توجه بوده است. طراحی پروژه باشگاه مکعبی در این محدوده از حومه تهران دارای چالش های خاص خود بود. طراحی منحصربه فرد، دیدگاه ارباب رجوع، محدودیت مالی و زمانی، و شرایط خاص ساخت و ساز عواملی مهم و تأثیرگذار در روند ساخت پروژه بوده اند.  

با مراجعه به سایت پروژه نقاط قوت و ضعف قابل توجهی مشاهده می شد. قرار گرفتن در محدوده کوهستان، بهره مندی از نام توچال در حومه تهران، و پوشش گیاهی مناسب منطقه یکی از فرصت های مهم رشد پروژه بوده است. در مجاورت پروژه، ساختمان زیپ لاین واقع شده است که محدوده کلی زمین را تحت تاثیر قرار داده و حفظ حریم آن باید در طراحی مد نظر قرار می گرفت.

ضوابط ساخت و ساز در بام تهران، بخصوص منطقه توچال می بایست بر اساس قواعد خاصی صورت می گرفت. به همین دلیل مسئولین منطقه فقط اجازه ساخت سازه ای سبک صادر می کردند. به همین دلیل راه حل مناسب برای برخورد با این چالش، ایده شکل گیری عرصه های رستورانی با کانتینر های حمل و نقل بود. این سازه ها علاوه بر سبک وزن بودن و طراحی سازه ای ساده و اصولی، سرعت اجرای کار را بالا برده اند. 

بنابراین بر اساس الگوهای معماری پایدار و لزوم استفاده کاربردی از مواد و مصالح قابل بازیافت، در راستای حفظ و احترام به محیط طبیعی در مقابل محیط مصنوع و همچنین به منظور کاهش هزینه های ساخت، پیشنهاد استفاده از کانتینرهای حمل و نقل به کارفرما ارائه شد و در دستور کار قرار گرفت. 

معماری توسط کانتینرهای حمل و نقل پوشش دلگرم کننده ای به عنوان معماری سبز و جایگزینی مناسب به عنوان ساختمان های سنتی مرده محسوب می شود و انتخاب هوشمندانه ای برای افرادی که به دنبال ساخت و ساز طبیعت گرا هستند می باشد. با توجه به چالش منطقه و موارد ذکر شده، طرح اولیه این بوده که کانتینرها به صورتی ساده کنار هم قرار بگیرند و با حداقل دخالت در ساختار اصلی مجموعه، یک واحد مدولار با استانداردهای معمارانه ارائه دهند. 

قرارگیری حجم عرصه ها و مجموعه بر اساس مواردی همچون زمین، چشم انداز شهر، حفظ حریم ساختمان های اطراف، کاربری و دسترسی ها ایجاد شده که در سه ناحیه عمده مانند: ضلع شرقی که شامل رستوران و کافی شاپ، ضلع جنوبی شامل کاربری های خدماتی، بخش اداری و بازی جعبه نوردی تعبیه شده است. ناحیه غربی هم به "فرار از اتاق" تعبیه شده که مشرف به قسمت های بازی و تفریحی می باشد. شکل گیری حجم و پلان در هر کدام از بخش های مذکور نیز بر اساس دستیابی به دید و منظر بهتر، شرایط اقلیمی، جهت تابش آفتاب در فصول مختلف و مسیر حرکت پیاده ، صورت پذیرفت.

با چرخش حجم در قسمت های فوقانی بخش شرقی، منظره شهر از این ضلع قابل مشاهده می باشد که با ایجاد گستردگی در طبقه همکف حس دعوت کنندگی برای عموم تشکیل شده است. بدین ترتیب تنوع فضایی نیز با ایجاد فضاهای باز و نیمه باز در کنار فضاهای بسته حاصل گردید. به منظور حصول یکپارچگی در داخل و خارج بنا ، در طراحی داخلی نیز حفظ هویت صنعتی کانتینر به عنوان یک اصل در نظر گرفته شد. با توجه به ماهیت فلزی جداره ها، تعدادی از کانتینر ها با کاربری شاخص ، با رنگ های گرم رنگ آمیزی شده اند تا در تقابل با فضاهای سرد و صنعتی حاکم قرار گرفته و لطافت و شادابی فضا را افزایش دهند.





































تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6666.html