طراحی و بازسازی آتلیه عکاسی چیک، گروه طراحی رخام

تحریریه معماری آرل
بازسازی آتلیه عکاسی چیک
معمار: گروه طراحی رخام (امیررضا همتیان)
موقعیت: سمنان، ایران
تاریخ: 1396
مساحت: 45 مترمربع
وضعیت: ساخته شده
کارفرما: محراب مزینی
همکار طراحی: آتوسا ابوحمزه
اجرا: شاهرخ اخلاقی

نور عنصر اصلی در فرایند ثبت عکس است و عنصر نور میتواند در بازسازی یک آتلیه ی عکاسی، منبع الهام فوق العاده ای باشد. ایده ی اصلی طراحی آتلیه عکاسی چیک هم بر اساس تمرکز استوانه های نورانی در بخش های مهم آتلیه مثل مدیریت و پذیرش است، که در امتداد با محو شدن این پرتو ها در قسمت‌های دیگر شکل زیباتری گرفته است.
جالب ترین بخش طراحی قسمتی است که برای قرارگیری نمونه ی عکس‌ها در پشت پذیرش در نظر گرفته شده است، این قسمت با استفاده از باکس‌هایی مشابهه الگوریتم سقف، جلو و عقب شده‌اند، تعریف شده و عکس‌ها روی ورق‌هایی شفاف نصب شده اند تا با این روش، هم نور آزار دهنده غرب کنترل شود و هم عکس ها در طول روز با این نور طبیعی و در شب با نورهای مخفی بدرخشند. همراه آرل طراحی آتلیه عکاسی چیک را مشاهده نمایید.


کارفرما فضایی 60 متری را به فضای عکاسی و دکورهای عکاسی آتلیه اختصاص داده بود و بخش اداری با مساحت 45 مترمربع، به تیم ما سپرده شد. با توجه به خواسته‌های کارفرما مبنی بر جداسازی فضاها و همچنین اضافه‌کردن دیوارهایی در بخش آتلیه عکاسی، تصمیمات طراحی گرفته شد و در نهایت، سعی شد فضایی یک‌دست با محوریت نور (پرتوهای نوری) ایجاد شود.

نور را که عنصری اصلی در فرایند ثبت عکس است، می‌توان به عنوان کانسپت اصلی طراحی در نظر گرفت. پرتوهای نوری در ایستگاه‌های اصلی فضای مراجعه، از سقف به سر فرد می‌ریزد و در قسمت‌هایی دیگر آرام می‌گیرد و محو می‌شود. با در نظرگرفتن سه نقطه کانونی اصلی فضا در ورودی، بالای فضای پذیرش که میز کارمندان قرار می‌گیرد و بالای فضای اصلی مدیریت، ایده اصلی طراحی با لوله‌هایی نوری که در این کانون‌ها متمرکز می‌شوند و در باقی قسمت‌ها، در فضا پخش هستند، شکل گرفت.

یکپارچگی در سقف و دید وسیع، به علت محدودبودن فضای طراحی، با استفاده از پارتیشن‌هایی شیشه‌ای در جداسازی قسمت‌ها محقق شد. الگوی روی شیشه‌ها نیز بر اساس لنز دوربین‌های عکاسی و گرافیکی‌کردن آن، و به منظور نزدیک‌کردن این فضا به کاربری فانتزی‌ای بود که قرار است محل رجوع مشتریان باشد.

محلی برای قرارگیری نمونه عکس‌های آتلیه، در پشت فضای نشیمن کارمندان قرار گرفته است که این بخش با استفاده از باکس‌هایی که با همان الگوریتم سقف، جلو و عقب شده‌اند، تعریف شد. نمونه عکس‌ها با چاپ بر روی ورق‌هایی شفاف از جنس تلق، بر روی این باکس‌ها قابل نصب خواهند بود و نور طبیعی این فضا که از سمت غرب بسیار آزاردهنده بود، توسط این باکس‌ها کنترل شد. تلق‌ها در روز، با نور طبیعی پشت آنها و در شب، با نورهای مخفی و ملایمی که در آنها تعبیه شده است، روشن می‌شوند.



تحریریه معماری آرل
منبع : آرل، iranian-architect.ir

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6665.html