200 اثر از تونی کرگ در موزه هنرهای معاصر

تحریریه معماری آرل
نمایشگاه «سنگ‌ها و ریشه‌ها» با  آثاری از تونی کرگ هنرمند انگلیسی – آلمانی، ساعت ۱۷ روز سه شنبه دوم آبان ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح می‌شود. در ارتباط با این افتتاحیه نشست خبری نمایشگاه ریشه‌ها وسنگ‌ها؛ آثار تونی کرگ صبح یکشنبه ۳۰ مهرماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. در این نشست، علی محمد زارع (سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران) گفت: تونی کرگ از هنرمندان بزرگ معاصر جهان است و نمایشگاه آثار او از مهمترین نمایشگاه‌های تاریخ موزه است.

تونی کرگ هنرمند انگلیسی– آلمانی در این نشست گفت: چند ماه پیش به ایران آمدم و هماهنگی برای برگزاری این نمایشگاه از آن زمان آغاز شد و حالا در آستانه برگزاری نمایشگاه هستیم. کشور ایران، کشوری جذاب و دوست داشتنی است و موزه هنرهای معاصر تهران در برگزاری نمایشگاه بسیار همکاری کرد. در این نمایشگاه ۶۰ اثر مجسمه و ۱۴۰ اثر که طراحی روی کاغذ است به نمایش گذاشته می‌شود که دوره این آثار از ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۷ است و امکان معرفی و بررسی آثار را فراهم می‌کند. در این آثار علاوه بر فرم ظاهری و محتوا، پس زمینه متریال و هنرمند نیز اهمیت دارد. من معمولاً با متریال ساده کار می‌کنم. در این آثار طبیعت بازسازی نشده است و اینکه هر ماده‌ای چه ایده‌ها و خوانش‌هایی را ایجاد می‌کند اهمیت دارد. هر فکر و ایده‌ای را می‌توان در مواد پیدا کرد. مجسمه‌سازی چون کاربردی و صنعتی نیست می‌تواند غنای فرم را به مواد برگرداند. ما در زندگی روزمره با مواد سر و کار داریم، اما این ارتباط کاربردی است و تکرار می‌شود اما مجسمه‌سازی می‌خواهد در برابر این تکرار قرار گیرد و ایده‌های نو را مطرح کند. همیشه تم‌هایی در آثارم مورد نظر است، اما در فرم‌های گوناگون بیان شده است. تم‌هایی در درون و بیرون آثارم که پیچیدگی‌ای دارد. ارتباط انسان با طبیعت و ارتباط بین دانستن و باورداشتن از جمله تم‌هایی است که در آثار دیده می‌شود. تونی کرگ در ادامه از ساخت یک مجسمه برای باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد و گفت: مجسمه‌ای به اندازه ۳ متر و ۲۰ سانتیمتر طراحی کرده‌ام که در ایران ساخته می‌شود و در باغ مجسمه موزه قرار خواهد گرفت.

تیل برکنر نیز در این نشست گفت: امیدواریم مشترکات انسان‌ها تقویت شود و برگزاری نمایشگاه‌های هنری موجب تحکیم دوستیِ انسان‌ها، ملت‌ها و هنرمندان باشد.
افشین درم بخش از برگزار کنندگان این نمایشگاه نیز گفت: از ایده برگزاری این نمایشگاه و انجام مراحل آن تاکنون که نمایشگاه تونی کرگ در آستانه برگزاری است حدود چهار سال طول کشید و این نمایشگاه از بزرگترین نمایشگاه‌های این هنرمند تاکنون است.

درم‌بخش همچنین درباره ساخت مجسمه‌ای با طراحی تونی کرگ برای موزه هنرهای معاصر تهران گفت: این مجسمه دو فرم است که این دو فرم در عین استقلال در ترکیب و تعادل با هم نیز یک اثر را می‌سازند. این اثر از جنس سنگ مرمر ایران در اندازه ۳ متر و ۲۰ سانتیمتر و عرض ۱۸۵ سانتیمتر است که تا حدود دو ماه آینده با طراحی تونی کرگ و اجرای آن در ایران رونمایی خواهد شد.


تحریریه معماری آرل
منبع: ilna
arel

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6655.html