آجر نسوز نما

تحریریه معماری آرل

تصویری که از آجر در ذهن اکثر مردم است، عنصری کم توان و شکننده با مقاومت فشاری متوسط است اما در دو دهه گذشته با حضور شرکت های تولیدکننده آجرنسوز، در عرصه تولید این محصول، تحول های مهمی در این عرصه رخ داده است. مواد اولیه، فرمولاسیون وروند تولید آجرنسوزنما تصویری متفاوت از کیفیت این آجرهای نسوز را به نمایش می گذارد که با استانداردهای مناسب در مقاومت های فشاری و جذب آب در کنار کیفیتی مثال زدنی می تواند زیبایی خیره کننده ای را نیز برای ساختمان های شما به ارمغان بیاورد. در مطلبی که می خوانید، شما را با جنبه های مختلف این محصول آشنا می کنیم.

آجر و قدمت آن در تاریخ ایران

سابقه و قدمت آجر در تاریخ ایران به دوره ساسانیان باز می گردد. جالب است بدانید بخش عمده ای از 20 اثر جهانی ثبت شده ایران در فهرست بناهای جهانی «آجری» است که از جمله آن ها می توان به: معبد چغازنبیل، بناهای شوش، گنبد سلطانیه، سی و سه پل و... اشاره کرد. بزرگ ترین بازار آجری سرپوشیده جهان در شهر تبریز واقع شده است.
خشت و آجر بوی فرهنگ و تمدن ایرانی داشته و با قدرت و اصالتی که دارد پیوندی مناسب با شهرنشینی را نیز به نمایش می گذارد. در یک کلام می توان گفت آجر در معماری ایران نقش بنیادی دارد و بگونه ای است که «اگر آجر را از معماری ایران بگیریم چیزی از آن باقی نمی ماند!»
وقتی نام «آجر» را می شنویم، ناخودآگاه ذهنمان به سمت کوره های آجر پزی و تولید سنتی این محصول می رود و تصویری که از آجر در ذهن اکثر مردم است، عنصری ضعیف کم ارزش و شکننده با مقاومت فشاری متوسط است اما شکل مدرن تری از این محصول نیز وجود دارد که در قرن اخیر همزمان با روند صنعتی شدن در اروپا وارد چرخه تولید شده است. آجر نقطه پیوند سه مقوله طراحی، شیمی و معدن است که به واسطه پیشرفت های صورت گرفته در عرصه فناوری در قرون اخیر، شکل های متمایزی از این محصول در کشورهایی مانند آلمان و هلند تولید شده که علاوه بر زیبایی فراوان و قابلیت استفاده در نمای ساختمان و حتی دکوراسیون داخلی، مقاومت بالایی هم در مقابل عناصر فرسایشی و آسیب زننده محیطی دارند.
مخترع، بنیان گذار و بزرگترین تولیدکننده این محصولات مدرن در ایران گروه بین المللی آجرنسوز نما آذرخش است که در 15 مهر سال 1375 تاسیس شد. این شرکت دارای سه کارخانه در شهرک صنعتی «محمود آباد» و یک کارخانه در شهرک صنعتی «شکوهیه» است که در نزدیکی شهرستان قم واقع شده‌اند. دفتر مرکزی این شرکت در تهران و دفاتر دیگر آن در قم، اصفهان و کرج می باشند.



ویژگی های آجر نسوز نما

1. دارای مقاومت در مقابل یخبندان و جذب آب.
2. تنوع در رنگ و ترکیبات رنگی مدرن و سنتی.
3. آنتیک و مدرن باشد.
4. ضد سایش بودن در مقابل ترددهای زیاد و عوامل فرسایشی.
5. مقاومت فشاری بالا.
6. نسوز بودن وعایق نسوز.
7. داشتن رنگ ثابت و عدم رنگ پریدگی در مقابل نور آفتاب.
8. مقاومت در برابر اسید وباران های اسیدی.
9. سازگاری با محیط زیست به جهت عدم استفاده ازمواد وآلاینده ها نظیر آزبست.
10. عدم لغزندگی در سطوح آجرهای کف.
11. قابلیت استفاده در فضای داخلی و خارجی ساختمان و... برخی از این ویژگی‌ها است.



می توان بیان کرد گروه بین المللی آذرخش با توجه به دریافت جوایز و افتخارات فراوان مانند دریافت گواهینامه مدیریت کیفیت ISO9001-2008 از موسسه بین المللی ITCC انگلستان و گواهینامه ISO9001 از دو موسسه معتبر MIC و Premier و یا رعایت اصول زیست محیطی در تولید و کسب گواهینامه ASCB(E) و عضویت در انجمن آجر امریکا و کسب 8 گواهینامه معتبر از این انجمن، و کسب گواهینامه های متعدد دیگر از جمله گواهینامه استاندارد ISO 10002:2004 ( سیستم رضایت مندی مشتریان )، کسب عنوان برترین غرفه در نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان در سالهای متمادی، انتخاب مکرر مدیران این گروه به عنوان مدیران برتر کشور، رهبران نمونه صنعت، تجارت و توسعه ملی در سال 1391 و ... دارای محصولات با کیفیت و تنوع بالایی بالغ بر هزار نوع محصول است که در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شودو با تکیه براصول نوین مشتری مداری و رعایت حقوق مصرف کننده دارای بالاترین میزان رضایت مندی مشتریان است. این شرکت تولیدات خود را با استفاده از فناوری پیشرفته و تجربه مفید کشورهای صاحب سبک در این صنعت، به روز کرده است به گونه ای که اصالت و ماندگاری تمدن ایرانی را در کنار زیبایی و تنوع رنگ و طرح با کیفیت جهانی به مشتریان خویش ارائه می کند.



تحربربه معماری آرل
منبع : شرکت آذرخش

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6645.html