طراحی و ساخت خانه "به یاد رستم" سهراب رفعت

تحریریه معماری آرل
معماری: سهراب رفعت
موقعیت: كردان – ابتدای جاده برقان
سال: ۱۳۹۳
مساحت زمین: ۱۹۵۰m۲
مساحت ساخت: ۴۹۰m۲
این ویلا در زمینی به مساحت ۱۹۵۰  مترمربع در كوهپايه واقع شده است كه در دو بخش خدماتی به مساحت ۲۴۰ متر­مربع و ویلای اصلی به مساحت ۲۵۰ مترمربع احداث گردیده است. مکان این مجموعه بر اساس علاقه کارفرما به اسب و همچنين پتانسیل منطقه جهت سوارکاری­ و پرورش اسب انتخاب گردیده و نام مجموعه، به ياد بود اولين اسب در گذشته ايشان، خانه‌ای به ياد رستم، نامگذاری شده است.
از عوامل مشكل‌ساز در روند ساخت پروژه، آب‌های سطحی و آب چشمه ضلع شمالی و غربی زمین بود که باعث به بوجود آمدن باتلاق در زمین شده و عملاً به هدر می‌رفت ، كه پس از بررسی‌های لازم اين آب‌ها جمع ­آوری شده و هم اكنون به صورت آبنما و جوی در مجموعه روان می‌باشد كه پس از ذخيره شدن در منبع فيلتر شده و جهت آب مصرفی مجموعه و آبياری كل محوطه مورد استفاده قرار می‌گيرد و مازاد آن توسط دو قنات ايجاد شده در زير­زمين برای استفاده به زمين های پايين دست هدايت می‌شود.

قسمت خدماتی به موازات دیوار شرقی (ورودی مجموعه) بنا شده است كه شامل سرایداری، مطبخ، سوئیت مهمان، انبار، موتورخانه و محل نگهداری اسب‌ها و علوفه می­‌باشد كه در ضمن سرويس ­دهی به مجموعه در حداقل سطح اشغال ممكن، مقابل همسايگان و گذر موجود جهت كاهش اشراف همسایگان و عابران به درون مجموعه نيز عمل می‌نمايد.
ویلای اصلی در قسمت­ میانی زمین قرار گرفته که پشت به بخش خدماتی طراحی شده تا خواست کارفرما مبنی بر جداسازی این­ دو قسمت از یکدیگر خصوصاً قسمت استخر بدون ایجاد حصار در زمین میسر گردد. بدین صورت رفت و آمد­های معمول از جمله امور تاسیساتی و یا خدماتی همچون آشپزی و رسیدگی به اسب‌ها و ...  خللی در خلوت و استفاده از قسمت خصوصی نخواهد داشت.

از ديگر عواملی كه هم به لحاظ خواست كارفرما و هم شرايط حاكم بر موقعيت مكانی در شكل­‌گيری ساختار طرح تاثيرگذار بوده است می توان به موارد زير اشاره كرد:
  - ديد و منظره بكر طبيعت كوهستانی كه ارتباط بصری بی پرده و صريحی را طلب می‌كرد.
  - امكان دسترسی مستقيم ميان اتاق خوابها و استخر
  - ايجاد محرميت و امنيت حسی و فيزيكی كه ضمن داشتن ارتباط ملموس با طبيعت اطراف می­‌بايست امنيت  خاطر كاربران را تامين می­‌نمود.
   - جاگیری فضای عمومی در طبقه بالا  به دليل بهره­‌مندی هر چه بيشتر از مناظر اطراف
  - استفاده از حداقل سطح اشغال بناها برای بهره­‌وری از حداکثر فضای سبز موجود
  - تاکید بر سادگی و خلوص در بافت‌­ها و جنسيت‌ها
  - زمان­ كوتاه ساخت با توجه به شرايط محيطی و نياز كارفرما جهت بهره­ برداری سريع و همچنين رعايت جوانب اقتصادی ساخت
مجموعه عوامل مذكور، ساختار طرح را در قالب تركيب دو حجم مكعب مستطيل ساده و خالص شكل داده
    است كه بتواند پاسخگوی تمامی نيازهای پروژه باشد.






تحریریه معماری آرل
منابع: villanews
sohrabrafat
Arel

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6543.html