طراحی داخلی باشگاه بدنسازی R8 دزاشیب

تحریریه معماری آرل
نام پروژه: مجموعه بدنسازی R8
معمار: سهراب رفعت
تیم طراحی: سالومه گلبابائی، نگین عسگری، محمد حسین شوقی، وحید جودی
تاریخ طراحی و ساخت: 1394-1395
متراژ پروژه: 1400 متر مربع
موقعیت پروژه: تهران، فرمانیه، دزاشیب، مجتمع تجاری روشا

طراحی داخلی و معماری جسورانه سالن بدنسازی دزاشیب با نام R8، شکل جدید از یک فضای ورزشی را به نمایش گذاشته است. خلق فضای شاد و پویا که با هدف سلامت و ارتقاء شرایط روحی و جسمی در نظر گرفته شده، از کانسپت های اصلی پروژه R8 می باشد. اهداف اصلی طراحی مجموعه ورزشی R8 هماهنگی کامل بین تمام عرصه های طراحی، پویایی یک فضای پر تحرک، تجهیزات با کیفیت، فرم، نورپردازی مناسب و سیرکولاسیون برای تمام رده های سنی بوده  است. مهم ترین دلیل طراحی و ساخت یک مجموعه ورزشی این می باشد که فرد پس از گذراندن وقت خود در طول روز، برای از بین بردن خستگی و شرایط روتین به یک مکان ورزشی مراجعه می کند. به همین دلیل هم این فضا می تواند با طراحی منحصربه فرد خود چنین شرایطی را برای مراجعه کنندگان رقم بزند.

با نگاه به اِلمان ها و فرم های اجرا شده بر روی دیوارهای ورودی، یک حرکت جلورونده را مشاهده می نمایید که شبیه به فرم یک فِلِش می باشد. پس از ورودی مجموعه، یک بخش کامل به پرسنل و پذیرش اختصاص یافته و این بخش با طرح زیبای خود از دیگر عرصه های مجموعه فیلتر شده است. انتخاب نور و رنگ در هر بخش با توجه به رویکردی روانشناختانه، و بر اساس نیازهای روحی و رفتاری در باشگاه بدنسازی اتخاذ شده است. تمام عوامل پروژه بر پایه ویژگی های علمی و زیباشناسانه شکل گرفته اند و به نوعی سعی داشته اند تا کاربردهای یک مکان ورزشی را دوباره تعریف کنند. به عنوان مثال رشد باکتری در باشگاه های بدنسازی (Fitness Clubs) بسیار زیاد است. انتخاب نور آبی، بافت و رنگ های مجموعه ورزشی R8 دلیل مهمی برای بهداشت و جلوگیری از رشد باکتری بوده اند. انتخاب مبلمان و دکوراسیون داخلی هم به خوبی با فضای داخل همپوشانی شده اند. 
سایر عوامل مهم طراحی باشگاه بدنسازی R8 عبارتند از:
بررسی استاندارهای هر فضا و میزان کاربری عرصه ها
کنترل جهت باد سرد و گرم و تهویه مطبوع بر اساس فعالیت های فیزیکی در هر نقطه
خلق فضایی پویا و مترحک توسط متریال های معماری
طراحی سیستم صدا یکی از چالش های اصلی این مجموعه بود. این چالش با ایجاد خطوط و حجم شکسته دیوار، و ارتفاع بلند سقف برطرف شد.




























تحریریه معماری آرل
منبع:archello.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6522.html