طراحی داخلی مدرسه ابتدایی خلاقانه با ویژگی های روان شناسانه

تحریریه معماری آرل
طراحی مدرسه ابتدایی مادرید بر اساس ویژگی های روان شناسی و تعلق خاطر کودکان شکل گرفته تا تحرکات کودکان 7 الی 11 ساله را در فضای داخلی رشد ارتقاء دهد. طراحی این دبستان ساده و مدرن توسط یک شرکت معماری محلی ریکو استودیو انجام شده است. اولین و مهم ترین دستاورد تیم معماری استفاده از حداقل فضاها و تلفیق آن را کاربری دیگر بود. هدف از نمایش رنگ در این مدرسه ایجاد خلاقیت، شور و هیجان و ارتقا تخیل کودکان بوده است. طراحی فضای مرکزی ساختمان برای آموزش زبان های خارجی مورد استفاده قرار می گیرد و دلیل ترکیب یک فضای بازی و ورزشی با اتاق آموزش برای ایجاد رشد ذهنی و حتی فیزیکی کودکان صورت گرفته است.

ترکیبی از بازی در فضای هدایت شده، یادگیری بصری در کنار محیطی فیزیکی که از ارکان اصلی طراحی داخلی مدرسه مادرید می باشد. معماران به جای استفاده از پارتیشن های نازک و بی روح، خطوط راهرو را به وسیله قفسه های عریض به رنگ زرد تعبیه شده تا دیوارها را از حالت سکون خارج کند. سازه فضاهای تقسیم بندی شده توسط متریال های فلزی تشکیل شده و سپس توسط چوب راش پوشیده شده اند. سطح برخی از فقسه ها توسط رنگ پلی اورتان پوشیده شده تا زمانی که دانش آموزان بر روی آن بازی می کنند یا می نشینند، دچار آسیب جدی نشود. قفسه های چوبی علاوه بر جداسازی فضاها به عنوان پوششی برای سطوح شیشه به کار می رود تا فردی که از راهروها می گذرد نتواند داخل کلاس ها را مشاهده کند. 

هدف از طراحی کلاس به این شیوه به نوعی برای راحتی کودکان و ارتباط راحت آنها مانند خانه صورت گرفته است. این ویژگی به لحاظ روانی به اعتماد هر چه بیشتر دانش آموزان کمک می کند تا به جای نشستن با کفش پشت میز، با لباس های راحت تر روی زمین بنشینند تا حس راحتی داشته باشند. عکاس و فیلم ساز اسپانیایی، میگل گوژمان با عکاسی از کودکان در یک روز عادی سعی داشته تا تأثیر و ارتباط کودکان با محیط را به صورت مستند به نمایش بگذارد و صرفاً از یک فضای ساخته شده خالی عکسی تهیه نکرده است. تنها مورد مشکل ساز و ضعف این قفسه ها ایمنی آن است. به عنوان مثال اگر یکی از کودکان از پله ای بیافتد به طور قطع برای کودک لحظه خوشایندی نخواهد بود.





تحریریه معماری آرل
منبع: dezeen.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6488.html