معماری مینیمال خانه امین با سادگی بتن اکسپوز در لواسان

تحریریه معماری آرل
معمار: گروه معماری A1
موقعیت پروژه: لواسان، ایران
معمار مسئول: امیر افغان
متراژ پروژه: 540 متر مربع
سال طراحی: 2014

خانه امین با اتصال به محیط اطراف خود که شامل کوه ها، دریاچه، درختان و تمام اِلمان های طبیعی که پشت پروژه قرار داشته اند از چالش های طراحی برای همسطح سازی با سایت پروژه به شمار می رفتند. بنابراین منظره پشت ویلا که چشم اندازی از شهر است به نوعی در حکم حیاط خلوت پروژه می باشد. به همین دلیل منظر پشت و پروژه زمامی معنا پیدا می کنند که با هم تلفیق شوند و بدون یکدیگر بی معنی هستند.

ما بر اساس ایده فوق، پوسته ای انعطاف پذیر و یکپارچه طراحی کردیم که از منظر شهر شروع شده و در کف، دیوارها و سقف حرکت کرده و عناصر تشکیل دهنده ساختمان را خلق نموده است. برخی از عرصه ها از بتن اکسپوز (Expose) ساخته شده تا فضایی پویا برای جمع شدن و دور هم قرار گفتن خلق شود. همچنین فضاهای خصوصی جایی تعبیه شدند که متریال سفید رنگ وجود دارد. تفکیک فضاها با رنگ و جنس متریال ایده ای ساده و در عین حال جالبی می باشد که توسط تیم طراحی به اجرا رسیده است. 

در طراحی سعی شده تا متریال به حداقل رسیده و عملگرد به میزان زیادی ارتقاء یابد تا استفاده از آبجکت های تزئینی و فرمیک، بدون کاربری لازم مورد استفاده قرار نگیرد. در مرکز حیاط جنوبی یک دیوار حائل تعبیه شده که وزن دو سطح مختلف ساختمان را تحمل می کند. یکی از سطوح مربوط به طبقه همکف در سطح بالاتری می باشد و دیگری فضای پشتی حیاط خلوت را وصل شده است. دسترسی های افقی و عمودی مختلفی بین طبقات قرار گرفته تا ارتباط فضایی به صورت مداوم در اختیار کاربران قرار گیرد. 

برای اجرای یک پوسته یکپارچه به متریالی نیاز داشتیم که در عین سیال بودن از  حداقل تنوع برخوردار باشد تا قابل استفاده در سقف، کف، دیوارهای بیرونی و داخلی، راه پله و شومینه باشد. به همین دلیل ما از بتن اکسپوز را انتخاب کردیم که می توان با قاب های فلزی آن را در هم فضایی اجرا کرد. برای اجرای پوشش سقف و کف از خاکستر چوب در ترکیبات بتن استفاده کردیم تا ارتباط مناسبی بین ساختمان و محیط اطراف ایجاد شود و هندسه ساختمان به شکلی مناسب با محیط اطراف تلفیق شود. 

در این پروژه پنجره ها به مانند یک سطح یکپارچه فضای داخل و خارج را به هم متصل کرده اند. به دلیل ایجاد حداکثر شفافیت و جلوگیری از اتلاف انرژی تمام پنجره ها و نورگیرها دوجداره هستند. 
























تحریریه معماری آرل
منبع: archdaily.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6449.html