شنبه های نگاه آرل به تهران: خانه فراغت دبیرالملک

تحریریه معماری آرل
این بنا معروف به عمارت دبیرالملک متعلق به میرزا محمد حسین خان فراهانی ملقب به دبیرالملک می باشد. وی یکی از مربیان و کارگزاران دستگاه مستوفی گری دولت قاجار بوده و چندین سال منشی گری امیر کبیر را نموده است. دبیرالملک رساله انتقادی خود را در سال 1287 ه.ق تحریر نموده و از آن پس مورد بد گویی و بی مهری پادشاه قرار  گرفت. وی از سال 1285 ه.ق تا سال 1287 ه.ق تولیت آستان قدس رضوی را به عهده داشته است. 

عمارت دبیرالملک با تاثیرپذیری از معماری اروپایی تزیین گردیده و وجود درب و پنجره متعدد و تزئینات ویژه نمای جنوبی آن کاملا شاخص و از لحاظ بصری جلوه ای خاص به آن بخشیده است. ملک مذکور در تاریخ 16/12/1384 شمسی طی شماره 14615 به ثبت میراث فرهنگی رسیده و در طول سال 1385 لغایت 1387 شمسی به سفارش شهرداری منطقه 12 توسط استاد امرالله سلیمی مرمت و بازسازی و در اسفند 1387 شمسی افتتاح شد. هم اینک به عنوان خانه اسباب بازی ویژه کودکان کار و خیابان فعالیت می کند.  

خانه تاریخی کوچه فخرالملک(دبیرالملک) دارای 140 سال قدمت و پلانی مستطیل شکل و در راستای شمالی- جنوبی است. 

این خانه لوکیشن فیلم روزگار غریب قبل از بازسازی نیز بوده است. این خانه لوکیشن فیلم روزگار غریب قبل از بازسازی نیز بوده است.

سالن اصلی عمارت یا شاه نشین فضایی برای مطالعه کتب و نشریات مفید و فاخر ایرانی، نمایشنامه خوانی، گالری و ... فراهم آورده و مراجعین می توانند در فصل زمستان هم از فضای کرسی برای گردهمایی های خودمانی و دوستانه و صمیمی خود استفاده کرده و هم پذیرایی مختصری شوند. 

اتاق موسیقی

سالن سینمای دو نفره جهت تماشای فیلم های کوتاه و فاخر، پروژه های دانشجویی و غیره تدارک دیده شده است. 

اتاق فرار 



آدرس: تهران پایین تر از چهارراه سرچشمه، سمت چپ کوچه قوام الحضور، خیابان جاویدی کوچه حنیف نژاد (فخرالملک) بعد از پارک عمارت دبیرالملک
شماره تماس: 33121005


تحریریه معماری آرل
گزارش و عکاسی: الهه کاشی
منبع: Arel
hamgardi

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6390.html