پنج شنبه های سینما: دکتر استرنج

تحریریه معماری آرل
دکتر استرنج (Doctor Strange) فیلمی است که فقط به دلیل طراحی سحنه هائز اهیمت نیست، بلکه ترکیب جلوه های بصری و تصاویر گرافیکی یکی از بهترین نمونه های تلفیق طراحی و ساخت به شمار می رود. امسال فیلم سینمایی دکتر استرنج سهم مثبت زیادی را از جشنواره ها و منتقدها کسب کرد. به نوعی که آنرا بهترین نمونه از تلفیق فضای معمارانه در سینما عنوان کرده اند. البته از نامزدی اسکار این فیلم در بخش جلوه های ویژه هم نمی توان گذشت. طراحان با خلاقیت هر چه تمام تر فضاهای معماری در این فیلم را در هم تنیده و آنرا در مکانی خیالی دوباره سازی، تکرار و یا تلفیق کرده اند. نزدیک ترین نمونه نسبت به این پروژه فیلم سرآغاز (Inception) کریستوفر نولان است که حتی در اکثر مواقع از فیلم دکتر استرنج هم بهتر عمل کرده است. البته تماشای دکتر استرنج به خاطر فضاسازی نابش ارزمند است.

خلاصه فیلم


دکتر استرنج ( بندیکت کامبربچ ) پزشک جراح متخصص اما به شدت مغرور است که اهمیت چندانی به وجدان خود نمی دهد. او که از دانش و وضعیت با ثبات خود مطمئن است، بر اثر تصادف به شدت مجروح شده شده و عصب حرکتی دستانش را از دست می دهد تا بزرگترین بحران زندگی اش به سراغ او بیاید. استرنج حالا دیگر قادر به حراجی نیست و از طرف دیگر نمی تواند این وضعیت را تحمل نماید. از این رو تمام توانایی هایش را بکار می گیرد تا بتواند به دانشی دست پیدا کند که عصب دستانش را بازگرداند و در این راه متوجه می شود که در منظقه ای دوردست فردی وجود دارد که می تواند او را نه با چاقوی پزشکی بلکه آزادی روح و سپس جسم، درمان نماید. او بدین منظور نزد وی می رود اما...

طراحی صحنه 


مهم ترین نکته طراحی سکانس های فیلم و جلوه های بصری مربوط به ایجاد تعادل، نامتعادل بودن و حس تعلیق بیش از اندازه بود. چارلز وود کار بسیار سختی در این پروژه را به مرحله اجرا رسانده است. ترکیب بندی مکان ها، ساختمان، محله، آپارتمان و ... از شاهکار های دنیای سینما مدرن به شمار می رود. سکانس لندن در ابتدای فیلم گویای نبوغ بصری و جسارت تیم طراحی را به ما نشان می دهد. در سکانس اکشن لندن دیوارها و پنجره‌ها و ستون‌ها مثل اوریگامی شروع به چرخیدن به دور خودشان و ایجاد شکل‌های هندسی عجیب و غریب که بی‌وقفه در حال تغییرند می‌کنند.  اکثر فیلم های مارول که به صورت مجموعه ای دنباله دار در حال ساخت هستند تا کنون از چنین حس تعیلق و ترکیب بندی برخوردار نبودند. البته تمام آن پروژه ها ارزشمند بوده و ارزش تماشا را دارند، ولی مانند دکتر استرنج فضاهای معماری را این گونه به چالش نکشیده اند. ساخت این فیلم از روی کمیک  مصور مارول که تقریباً دو ساعت به طول انجامیده از برنامه ریزی این کمپانی و سازندگان فیلم حکایت می کند.

عنوان فیلم: دکتر استرنج
کارگردان: اسکات دریکسون
ساخته شده بر اساس قصه های مصور مارول
ستارگان: بندکت کمبربچ، ریچل مک آدامز، چیوتل اجیوفور، مدس میکلسون و تیلدا سوئینتون
سال اکران:2016











تحریریه معماری آرل
منبع: architecturaldigest.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6371.html