7اشتباه که رزومه معماری موفق را نابود می کند

تحریریه معماری آرل
براساس مطالعات جدید انجام شده، کارفرماها به طور میانگین فقط شش ثانیه را صرف مشاهده رزومه افراد می کنند. در نتیجه داشتن رزومه ای با قالب خوب برای تاکید بر توانایی و تجربیات اهمیت بسیاری دارد.
مطالعه تعداد زیادی رزومه، فرصت مناسبی برای دیدن طیف وسیعی از نمونه های قوی و ضعیف است و اغلب نمونه های ضعیف برای معماران بی تجربه هستند.
در مقاله "چگونه می توانیم رزومه معماری کامل را بنویسیم"، موارد اصلی برای تهیه یک رزومه موفق معماری را بررسی کرده ایم، این درحالی است که دانستن نکات اشتباه در این رابطه نیز خالی از لطف نیست. به خاطر داشته باشید که شما فقط یک شانس برای ارائه کار خود دارید، یک اشتباه کوچک در رزومه می تواند شانس شما را برای مصاحبه از بین ببرد، به همین علت در این جا به هفت اشتباه رایج که رزومه معماری موفق را از بین می برد، اشاره شده است.

اشتباه 1: در مورد پروژه هایی که انجام دادید بیش از حد توضیح ندهید.

اغلب یکی از بزرگترین و رایج ترین مشکلاتی که در رزومه افراد مشاهده می شود، این است که تجربه کاری خود را به خوبی بیان نمی کنند و رزومه بیشتر شامل پروژه های پر جزئیات است تا بیان رزومه و دعوت به همکاری افراد. ممکن است طراحی یک روکش فلزی پر جزئیات برای شما اهمیت داشته باشد، ولی کارفرما آن را درک نکند و شانس شما ازبین برود. به یاد داشته باشید که سعی نکنید در رزومه خود آموزشی در ارتباط با پروژه ها بدهید.

راه حل:

برای هر یک از رزومه های خود از افعال عمل مانند: هدایت، ساختن، تحویل، مدیریت، اجرا، افزایش، دست یابی، سازماندهی و ... استفاده کنید که چگونگی انجام پروژه ها را به وضوح نشان می دهند. بدیهی است که یک ساختمان نمی تواند بسازد ویا هدایت کند، این کلمات اشاره کننده به  تمرکز اجرا و مهارت شما خواهند داشت.

اشتباه 2: طولانی بودن متن.

من یک کاندیدا را با یک سال تجربه کاری مشاهده کردم که یک رزومه 5 صفحه ای ارائه می داد. حتی اگر 50 سال تجربه داشته باشید نباید رزومه شما بیش از یک صفحه باشد (شاید دو صفحه در شرایط بسیار خاص).
سوال: اما من بسیار تجربه دارم و جوایز بسیاری را برنده شده ام، چطور رزومه من می تواند انقدر کوتاه باشد؟
پاسخ: رزومه لیستی از مواردی نیست که تا به حال در طول زندگی انجام داده اید بلکه یک چک لیست مختصر از مهارت و تجربیات اندوخته شما است که مناسب موقعیت در خواست شما باشد.

راه حل:

یک رزومه معماری موفق فقط باید اطلاعاتی از تجربیات شما ارائه دهد، زیرا کارفرما مایل به دانستن اطلاعات در قالب مصاحبه شخصی است. جزئیات نامناسب و اضافی را ترک کنید و وظایف کاری خود را با جزئیات کافی توضیح دهید تا ایده و تفکر خوبی را نسبت به  مسئولیت های عمومی شما به کارفرما ارائه دهد.

اشتباه 3: محتویات اطلاعات نامناسب.

رزومه شما باید متمرکز و مختصر باشد و بر موفقیت ها و مهارت های  سازگار با شغل درخواستی شما، تاکید داشته باشد. اغلب این مشکل به وجود می آید که افراد جویای کار در تلاش برای ایجاد یک رزومه عمومی هستند که بدون نیاز به ایجاد نسخه های مختلف قابل ارسال به 300 شرکت معماری باشد. اما اغلب آسان ترین راه باعث ادامه روند بی کاری شما می شود.
همچنین به نظر می رسد برخی سردر گمی ها در مورد اطلاعات بی شمار شما در رزومه کاری است. به خصصو اگر از مدرسه معماری فارق التحصیل شده باشید تصور می کنید موظف به گنجاندن هر پروژه ای در رزومه هستید.

راه حل:

بهترین خود را برای شخصی سازی رزومه در هر موقعیتی انجام دهید و به این نکته توجه کنید که آیا فعالیت های داوطلبانه ای برای شما رخ داده است؟ آیا کمک به ساخت چیزی کرده؟ آیا یک پروژه را به موقع به پایان رساندید؟ آیا در رقابت طراحی شرکت کردید؟

اشتباه 4: استفاده بیش از حد از گرافیک.

موضوع رزومه گرافیکی به نظر می رسد بحث بسیار داغی است، برخی از داوطلبان قسم می خورند و یا ادعا می کنند که گرافیک آینده این حوزه است، اگرچه رزومه گرافیکی ممکن است در آینده کارایی بیشماری داشته باشد ولی قطعا در حال حاضر به آن صورت استفاده نمی شود. من فکر می کنم رزومه های گرافیکی خیره کننده اند اما اغلب پیام اشتباهی را ارسال می کنند.  به نمودار زیر توجه کنید:

اول از همه به طور میانگین چه اطلاعاتی از اسکچاپ ویا عکاسی دارید؟
این رتبه بندی ها چگونه انجام شده؟
1. توسط خودتان            2. توسط رئیس               3. ساخته شده در موقعیت
پاسخ 1و3
 

راه حل:

اگر شما به استفاده از گرافیک در رزومه خود اصرار دارید، از آن ها به ندرت استفاده کنید و از مهارت اینفوگرافیک مانند بالا اجتناب کنید. در نمونه های موفق اغلب از یک رنگ واحد برای جدا کردن بخش های خاص از رزومه استفاده می کنند تا راحت تر خوانده شود و نظر مخاطبان را جذب کند مانند مثال زیر:


اشتباه 5: استفاده از عبارات خالی.

یکی از ویژگی های رزومه قدیمی قرار گرفتن هدف نویسنده در بالای صفحه بوده که امروزه حذف شده است، ولی گاهی اوقات ما با همچین رزومه هایی روبرو می شویم. اغلب این عبارات زمان کارفرما را هدر می دهند و حقیقت این عبارات، چیز بی معنی است مانند مثال زیر:
" هدف من این است یک موقعیت شغلی در یک شرکت رتبه بالا داشته باشم و در آن جا بتوانم مهارت شغلیم را افزایش دهم."
هنگام بحث در مود پروژه ها از خود اطمینان داشته باشید، چون این پیشه اصطلاحات خاصی دارد و مراقب باشید که شرایط را اشتباه نگیرید تا فردی بی اطلاع به نظر برسید. برای مثال مدارک ساخت و نقشه های طراحی یکی نیستند و نباید به طور جایگزین استفاده شوند.

راه حل:

اگر شما اصرار به بیان اطلاعاتی اضافی در ارتباط با توانایی های خود دارید، بهتر است که آن را در نامه کتبی قرار دهید. رزومه خود را به پاسخ کوتاه و مهارت های مناسب خود که برای موقعیت شغلی مناسب است، اختصاص دهید.
در رزومه باید چیزی شبیه به این را بخوانید:
یک تیم پنج نفره طراحی فاز یک پروژه را رهبری کرده ام. بیبینید که چطور مشخص است؟ این چیزی است که شما می خواهید انجام دهید.

اشتباه 6: گرامر ضعیف.

علی رغم اهمیت گرامر مناسب، به یاد داشته باشید که درخواست برای یک شغل معماری یک تمرین گسترده ادبی نیست ولی در خواست نامه باید بدون خطا باشد.

راه حل:

به املا لغات اعتماد نکنید و سعی کنید از یک برنامه برای چک کردن و کنترل املای لغات استفاده کنید. علاوه بر این قبل از ارسال همه چیز را تصحیح کنید تا تاکید گرافیکی باعث نادیده گرفتن غلطهایی املایی نشود.

اشتباه7: مهارت های مناسب شغلی خود را برجسته کنید

دسته های بسیاری در حرفه معماری وجود دارد. به طور مثال چون شما تجربه یک پروژه تجاری با مقیاس بزرگ را دارید، لزوما دارای مهارت لازم برای انجام پروژه های مسکونی و کوچک نیستید. مهارت در یک پروژه همیشه قابل اتنقال به پروژه دیگر نیست و برای فردی که کار شما را مرور می کند، دلیلی برای تصمیم گیری مشخص نیست.

راه حل:

بهترین منبع برای مقابله با این موضوع، داشتن توصیف شغلی مناسب برای وظیفه شماست که در همه موارد قابل دسترس باشد و شما قادر به استفاده از آن ها باشید. به خاطر داشته باشید که شما باید در ایجاد ارتباط بین گذشته و آینده شغلی خود خلاق باشید.
تحریریه معماری آرل
منبع:archdaily
AREL

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6370.html