مهمانسرای حافظیه حسین شیخ زین الدین

تحریریه معماری آرل
مهمانسرای حافظیه و سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در مجموعه سعدآباد تهران با طراحی حسین شیخ زین الدین، بین سال های 1374 و 1376 خورشیدی ساخته شد. مجموعه سعدآباد برای پذیرایی از سران و شخصیت های برجسته کشورها و برگزاری گردهمایی ها و ملاقات های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در نظر گرفته شده است. باغ سعدآباد یکی از باغ های با ارزش تهران است که با مجموعه ی ساختمان مهمانسرای حافظیه در حاشیه جنوبی آن و در زمین های احداث شده که فاقد درخت بوده و به عنوان زمین ورزشی از آن استفاده می شده است. با خرید چند خانه و مدرسه و تخریب بناهای موجود در آنها، فضای مناسبی در جلوی ساختمان ایجاد شده که با احداث یک باغ ایرانی در آن، زیبایی و تنوع مجموعه افزایش یافته است. در استقرار ساختمان، استفاده از شیب طبیعی زمین، رعایت مقیاس مناسب و رعایت ساختار فضایی باغ و خیابان های اطراف از عوامل مهم بوده اند. در نتیجه با آنکه ساختمان در حدود 25000 متر مربع مساحت دارد، سطح بزرگی از فضای باغ را اشغال نکرده و بسیاری از قسمت ها در زیرزمین قرار گرفته اند. با ایجاد گودال باغچه و استفاده از هندسه ای محکم و ساده پیروی می کنند که لازمه ی یک بنای یادمان و رسمی است. 

تنوع لازم در مجموعه از انطباق ساختمان با شیب ها و عوارض زمین به دست آمده است و بنا بر سنت معماری ایرانی، جداره های بیرونی اندکی ساده و بخش های میانی از تنوع و سرزندگی بیشتری برخوردارند. سالن های کنفرانس، تالار تشریفاتف اقامتگاه، رستورانها، استخر سرپوشیده، امکانات رفاهی و تجهیزات خدماتی، بخش های عمده ی این مجموعه را تشکیل می دهند.

در طرح مهمانسرای حافظیه، نحوه جانمایی و فرم کلی احجام طراحی شده و به خصوص احداث حیاط مرکزی و نیز هندسه آن بر اساس پتانسیل ها و توپوگرافی سایت طراحی شده و بیانگر هندسه باغ ایرانی است. 







تحریریه معماری آرل
منابع: کتاب معماری معاصر امیر بانی مسعود
hampayeh
Arel

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6367.html