پنج شنبه های سینما: خانه پوشالی!

تحریریه معماری آرل
سریال خانه پوشالی (House of cards) جزء ریسکی ترین پروژه های شبکه خانگی نتفلیکس به شمار می رود که در سال 2011 آغاز به کار کرد. ایده ای برای ساخت یک سریال سیاسی با محور قدرت که به صورت آنلاین پخش شود یا به اشتراک گذاشته شود. ساخت چنین مجموعه ای دردسرهای خود را دارد، بخصوص که قرار بود چندین لوکیشن حقیقی یا مجازی مدلشان کامل ساخته شود یا بعضی مواقع در اجاره مجموعه قرار بگیرد. این مجموعه به واسطه بازی استثنایی کوین اسپیسی و رابین رایت تضمین کاملی برای استقبال از 5 فصل این سریال را به وجود آورد. در ادامه خلاصه ای از ویژگی های طراحی این مجموعه را برای شما قرار داده ایم.

استیو آرنولد طراح صحنه و مدیر هنری سریال خانه پوشالی است که روزمه ای پر بار در پروژه های سینمایی برای خود دست و پا کرده است.از مهم ترین کارهای وی می توان به طراحی صحنه و دکوراسیون فیلم های تغییر چهره، مرد عنکبوتی (سه گانه اصلی)، شکست ناپذیر، آپالوسا و ون هلسینگ اشاره کرد. خانه پوشالی متفاوت ترین پروژه زندگی وی بوده که با فضایی رئال سر و کار داشته است. تا به امروز اکثر پروژه های وی دارای فضایی فانتزی و یا کلاسیک بودند و تجربه کار با مجموعه ای مدرن با محوریت سیاست و فضای سیاسی نداشته است.

آرنولد با استفاده از مدل های کاخ سفید در شهرک های سینمایی هالیوود و ساخت دکورسیون دقیق از تمام قسمت های کاخ سفید در هر عرصه شما را به درون خانه رئیس جمهود آمریکا می کشاند. هنر وی تنظیم نور مناسب در هر بخش بوده که تواسنته به هر سکانس هویتی مجزا ببخشد. مثلا کم نوری یا روشنایی زیاد در هر اتاق به شما کمک می کند تا متوجه شوید به فضایی خصوصی وارد شده اید یا فضایی عمومی. البته تمرکز طراحی فقط به لوکیشن های کاخ سفید خلاصه نمی شود. 

در دو فصل اول فرانک آندروود (کوین اسپیسی) و کلیر آندروود (رابین رایت) در خانه ای بزرگ در شهر واشنگتن زندگی می کردند. زمانی که شما با شخصیت های داستان در این مکان گذر می کنید اصلا احساس نمی کنید که یک شخص بلند پایه سیاسی (در این دو فصل اسپیسی نقش رئیس کنگره و معاون رئیس جمهور را بازی می کند) در این خانه زندگی می کند. حس صمیمیت سردی در این خانه نهفته که دکور و متریال آن بازگو کننده مسیر حرکتی شخصیت هاست. هر قسمتی که تماشا می کنید هدف و شخصیت های اصلی در داستان بیشتر به چشم می آید.

شاید عجیب باشد که لحظه ای که فرانک و کلیر کنار پنجره در حال سیگار کشیدن هستند، صمیمی ترین وضعیت آنها را به نمایش می گذارد و آنها را به لحاظ قلبی و روحی به هم نزدیک تر نشان می دهد. طراحی آن پنجره و ضبط چند سکانس در این موقعیت از شاهکارهای دنیای سریال و تلویزیون به شمار می رود. مشخصه اصلی طراحی خانه آندروودها بر اساس شخصیت و روحیات این زن و شوهر بوده و کار را برای طراح پیچیده تر کرده است. مکان های دیگر مانند شرکت سن کروپ، دفتر روزنامه وایشنگتن هرالد و ... هم از این فرمول طراحی بهره برده اند. سریال خانه پوشالی از نمونه های بارز سنگ تمام گذاشتن در طراحی جزئیات به شمار می رود و این جزئیات در کارگردانی، سناریو، بازیگران، ویرایش تصویر و در نهایت طراحی نمره کاملی دریافت می کند.
























تحریریه معماری آرل
منبع: architecturaldigest.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6350.html