رونمایی از شیرهای پرویز تناولی در موزه هنرهای معاصر تهران

تحریریه معماری آرل
مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار پرویز تناولی با عنوان «پرویز تناولی و شیرهای ایرانی» روز یکشنبه 11 تیرماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. به همین مناسبت گزارشی تصویری از این نمایشگاه را برای شما عزیزان آماده کرده ایم. با ما همراه باشید...
پرویز تناولی در مراسم رونمایی افتاحیه این نمایش بیان می کند: این نمایشگاه حاصل 50 سال فعالیت من است. البته این فعالیت‌ها مدام نبوده است. این‌ها همه از دلِ علاقه‌ی من به قالیچه‌ها، عشایر، کویرها و دشت‌های ایران سرچشمه می‌گیرد. آثار این نمایشگاه، از فرش و جواهر و مجسمه و نقاشی است. شیر مهم‌ترین نماد ایران است. شیر از قبل از تاریخ در این سرزمین وجود داشته و مورد احترام مردمان ما بوده است. متأسفانه امروزه شیر ایرانی منقرض شده، ولی این شیر آثار زیادی از خود در ایران به جای گذاشته است. این نمایشگاه 5 هزار سال تاریخ ایران را در بر می‌گیرد. من نیز تلاش کردم منعکس‌کننده‌ی آن باشم.

در توضیحات تصویر سازی شیر در آثار نمایشگاه نوشته شده است که: مهم ترین و دیرپاترین نمودهای شیر، نمودهای مربوط به بزرگداشت اولین امام شیعیان، امام علی است. شاید ایمان به امام علی باعث شده است در برخی نمودها اورا به شکل شیر خدا نشان دهند، اما از زمان ظهور شیعه به عنوان مذهب رسمی ایران در دوران صفوی است که این تصاویر با ترکیب بندی ها و معانی مبتکرانه گوناگون، تنوع بی سابقه ای می یابد. شیر این ترکیب بندی ها همراه امام علی است که اغلب نشسته و با ذوالفقار در دست تصویر شده است. 



تحریریه معماری آرل
عکاس: تهمینه شاهسوار
منبع: ilna
Arel

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6342.html