پنج شنبه های سینما: جاودانگان

تحریریه معماری آرل
فیلم سینمایی جاودانگان (Immortals) اثری حماسی-فانتزی از افسانه های یونان باستان است و مانند تمام همتایان خود دارای نقطه مشترک میباشد: قدرت نمایی در خلق تصاویر بصری. معمولا طراحی صحنه چشمگیر به همراه جلوه های کامپیوتری اثربخش جزء لاینفک فیلم های اساطیر باستان یونان می باشد. اما فیلم جاودانگان جزء سه اثر برتر این ژانر محسوب می شود. تام فودن در شهر چستر انگلستان متولد شده و کار خود را با نوازندگی در یک گروه راک محلی آغاز کرد. مسیر عجیبی که تا راننده لیموزین شدن و آشنایی با ستارگان طی شد و در نهایت به تحصیلات در رشته طراحیی و ساخت دکور در دانشگاه منچستر رسید. طراحی فیلم جاودانگان از معدود کارهای بلند او به شمار می رود که توانست استعداد خود در زمینه طراحی را با سبک و سیاقی بریتانیایی به تصویر بکشد. در ادامه خلاصه ای از طراحی بخش های فیلم را مشاهده می نمایید.

درباره طراح


مهم ترین دستاورد تام فودن طراحی سفینه و دکوراسیون آن مربوط به موزیک ویدئوی پرهزینه جیغ بود که توسط ماکل جکسون و جنت جکسون اجرا شده بود. پروژه ای که باعث شد بهترین جایزه طراحی و ساخت لوکیشن MTV Award کسب کند. وی تا کنون طراحی چندین کلیپ موسیقی و تیزر تبلیغاتی را به عهده داشته است. اما فیلم های بلندی که او طراحی آنها را بر عهده داشته شامل: یک ساعت عکس (مارک رومانک)، روانی (گاس ون سنت)، و سلول بوده است. جاودانگان تا به امروز مهم ترین و پر فروش ترین فیلمی بوده که تام فودن بر روی آن کار کرده است.

خلاصه داستان


جنگی دیرینه که بین خدایان و تایتان ها برقرار است ، در نهایت با با شکست تایتان ها و پیروزی خدایان بر این ظالمان عالم به پایان می رسد. اکنون خدایان تصمیم دارند تا تمام نشانه های شر این تایتان ها را از بین ببرند تا جهان در صلح و ثبات به کار خود ادامه دهد. اما با ورود یک شیطان دیگر به نام پادشاه هایپریون ( میکی رورک )، بار دیگر جهان رنگی تاریک به خود می بیند. هایپریون با خود عهد بسته که کمر به نابودی نسل بشریت ببنند و در این راه ارتشی از بدترین موجودات عالم را هم گردآوری کرده تا او را در این راه یاری کنند. البته هایپریون برای نابودی نسل بشر، احتیاج به کمانی دارد که به دست خدای جنگ یعنی آرِس ساخته شده. این سلاح همچنین به وی اجازه می دهد تا تایتان های به اسارت درآمده را آزاد کند و البته از اُلمپیان نیز به دلیل اینکه آنها را آواره کرده انتقام بگیرد. اما همیشه یکی دو دلاور در بین بشریت یافت می شود تا دنیا را از شر پلیدی نجات دهد و این بار نوبت فردی به نام تیسوس ( هنری کاویل ) است که اینکار را انجام دهد. تیسوس به وسیله زئوس کبیر برگزیده شده و قرار است به کمک پیشگوئی ایی به نام فیدرا ( فریدا پینتو ) و یک دزد به نام استاورس ( استیون دورف ) دنیا و خدایان را از شر هاپریون نجات دهد و...

طراحی صحنه


طراحی صحنه و جلوه های بصری به شکل زیبایی خلق شده و شاید از معدود فیلم های این ژانر باشد که ویژگی های معماری یونان باستان را با کمی چاشنی واقع گرایانه به تصویر کشده است. در اکثر فیلم های فانتزی-اسطوره ای شاهد هستیم که موقعیت ها و مکان های عادی تا حد زیادی بزرگنمایی شده اند. اما اینجا طراحی یک خانه روستایی تمام ویژگی های محقرانه و ساده خود را داراست. با توجه به تاریخ باستان یونان در میابیم که مکان های مذهبی و معابد از اهمیت زیادی برخوردار می باشند. در این فیلم هم شاهد هستیم که معبد روستای شخصیت اصلی داستان (تیسوس) از زیبایی بصری ارجع تری نسبت به خانه مردم عام برخوردار می باشد.

اکثر فضاها و جلوه های بصری به خوبی با هم آمیخته شدند. حتی اِلمان های فضایی هم باورپذیر است و کمترین خطا را به خود اختصاص داده اند. شاید تنها قسمت ضعیف طراحی مربوط به کوهستان تارتاروس و دیوار بزرگ آن می باشد. اینکه 3500 سال قبل چنین سدی با ویژگی های مدرن ساخته شده باشد کمی کوته فکرانه است. همچنین سناریو ضعیف باعث شده که روند حرکتی فیلم بسیار سریع باشد و داستانی ناپخته از تاریخ و تمدن یونان را در تصاویر زیبای بصری محو کند. اگر به فیلمی با طراحی صحنه زیبا با کمی چاشنی اکشن خوش ساخت علاقمند هستید، جاودانگان را تماشا کنید. 

نام اثر: جاوانگان (Immortals)
محصول: 2011
کارگردان: تارسم سینگ
طراح صحنه: تام فودن
ستارگان: هنری کاویل، میکی رورک، استیون دورف، ایزابل لوکاس و فریدا پینتو

















تحریریه معماری آرل
منبع: http://variety.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6316.html