پنج شنبه های سینما: لوگان و طراحی ساختارشکنش

تحریریه معماری آرل
گاهی برای طراحی صحنه و خلق دکور مناسب نمی بایست از المان های مصنوعی شلوغ و ساخته شده استفاده کرد. فیلم لوگان محصول جدید کمپانی مارول و فاکس دقیقاً ازچنین رویکردی استفاده کرده و به غیر از فیلمی زیبا و ساختار شکن، امتیاز کاملی از طراحی خود کسب می کند. فرانسوا اودی (François Audouy) طراح و دکوراتو فرانسوی چالش بسیار سختی با ویژگی های کارگردانی جیمز منگولد داشته است. اکثر سکانس ها در محیط های طبیعی رخ داده و فرانسوا اودی می بایست کار خود را در لوکیشن ها باز ارائه دهد و فضا را در سال 2029 به شیوه ای ساختارشکن بهه نمایش بگذارد. در ادامه خلاصه ای از ویژگی های طراحی صحنه فیلم لوگان را مشاهده می نمایید.

خلاصه داستان


در دنیایی که تعداد جهش ‌یافته‌ها روز به روز در حال کاهش است، لوگان (هیو جکمن) از پروفسور صد ساله‌ی زمین‌گیری به نام "چارلز اگزویر" (پاتریک استوارت) به همراه "کالیبان" (استفن مرچنت)  جهش‌یافته پرستاری می‌کند که پای دختر کوچکی به نام "لورا" (دافنه کین) نیز که دارای قدرت‌های شگفت‌انگیزی ‌ست، به ماجرا باز می‌شود. گروهی به نام "ریورز (Reavers) به سرکردگی دونالد پیرس (بوید هالبروک) در جستجوی لورا هستند و ...

طراحی صحنه


اکثر سکانس های فیلم در شهر نیومکزیکو و مسیرهای بین شهری نیواورلئان فیلم برداری شده است. فرانسوا با نگرش به یک جهان پوچ و خالی از شادی های دنیای مدرن مکان های خود را خلق کرده است. این ویژگی فقط به داستان و سناریو بسنده نکرده و به نوعی با روحیات شخصیت های داستان نیز همذات پنداری می کند. هیو جکمن ستاره فیلم یکی از بهترین بازی های خود را در این فیلم انجام داده و ویژگی بازی او به زیبایی با محیط عجین شده است. این تعریف در مورد پاتریک استیوارت هم صدق می کند.

چالش سخت طراحی فرانسوا ساخت یک مخزن آب وارونه در کویر نیومکزیکو بود. او می بایست انزاوا و تنهایی سه کاراکتر ابتدای داستان را در تمام بخش های طراحی خود بگنجاند و سپس با اضافه شدن کاراکتر لورا (Lora) این از هم گسیختگی و مجهولیت شخصیت ها را در ماشین ها، هتل، خانه و مسیر به نمایش بگذارد. شاید در نگاه اول فکر کنیم که فیلم فقط در مکان های طبیعی فیلم برداری شده و طراحی بخصوصی ندارد. اما با درک شخصیت اصلی داستان و حضور او در شهر ها و صحراهای خشک سوزان به همراه اِلمان های ساده تعبیه شده، بسیار حرفه ای با هم جفت و جور شده اند. حتی انتخاب لوکیشن های این فیلم هم به صورت تخصصی توسط فرانسوا اودی انتخاب شده اند.
فیلمی که بارها ارزش تماشا را دارد.

















تحریریه معماری آرل
منبع: audouy.com & architecturaldigest.com

لینک مستقیم : https://www.arel.ir/fa/News-View-6292.html